שתף קטע נבחר

הקרחה ושיער מאפיר - סימן מוקדם להתקף לב

חוקרים מצאו כי גברים שסבלו מהקרחה או משיער מאפיר בגיל צעיר, נמצאים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, אף יותר מהשמנה

אם אתם מתקרחים או מאפירים כבר מגיל צעיר, הנה עוד סיבה לדאגה: מחקר חדש מגלה כי ה"הזדקנות" המוקדמת הזו בקרקפת, עלולה לסמל סיכון גבוה למחלת לב וכלי דם. המחקר יוצג בקרוב בכנס השנתי של האיגוד האירופי לקרדיולוגיה.

 

במחקר החדש נבדקו 790 גברים מתחת לגיל 40 שלקו במחלת עורקים כלילית, לעומת 1,270 גברים בריאים בגילאים דומים ששימשו קבוצת ביקורת.

 

החוקרים סקרו את עברם הרפואי של הנבדקים, שעברו גם בדיקת קרקפת שסימנה את מידת ההתקרחות שלהם ואת גוון השיער.

 

קראו עוד:

מתחילים להקריח? הסיכוי להתקף לב גדל ב-57%

קרחת כיפה? בעיה בלב. 10 אבחונים ע"פ השיער

 

החוקרים גילו כי מקרב הגברים שלקו בלבם, עמד הסיכון להאפרת השיער בגיל מוקדם על 50%, בהשוואה לסיכון להאפרת שיער של 30% בקבוצת הבריאים. מדובר על סיכון גבוה פי 5 להתקף לב אצל גברים מאפירים, בהשוואה לגברים בריאים.

 

הסיכון להקרחה מוקדמת מקרב חולי הלב היה 49%, בהשוואה לסיכון של 27% מקרב הגברים הבריאים. כאן, גבוה הסיכון להתקף לב בקרב המקריחים היה גבוה פי 5.6, מאשר אצל הגברים הבריאים.

 

מנגד, מצאו החוקרים שהשמנת היתר הגבירה את הסיכון למחלת לב וכלי דם פי 4 בלבד, פחות מהסיכון אצל מקריחים או מאפירי שיער.

 

מאפירי שיער. הסיכון להתקף לב עולה ב-50 אחוזים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מאפירי שיער. הסיכון להתקף לב עולה ב-50 אחוזים(צילום: shutterstock)

 

הקשר בין ההקרחה לשעון ביולוגי

לדברי החוקרים, ייתכן והסיבה לסיכון המוגבר בקרב מקריחים או מאפירי שיער נעוצה בשעון הביולוגי: "תהליך ההזדקנות הביולוגית עשויה להיות מהירה יותר אצל מקריחים או מאפירי שיער", אמר ד"ר כמאל שארמה, ראש צוות החוקרים.

 

מחקרים קודמים כבר קשרו שינויים בקרקפת למחלות לב וכלי דם. מחקר ענק שנערך ביפן בשנת 2013, סקר שישה מחקרים קודמים שכללו מעל 44 אלף גברים. כל אחד מהמחקרים שנסקרו נמשך 11 שנים.

 

בהמשך התמקדו החוקרים בגברים בגילאי 55 עד 60 ומצאו כי אלה שסבלו מההקרחה החמורה ביותר היו בסיכון גבוה ב-44% ללקות בהתקף לב. בסיכום של כל ששת המחקרים, ובחישוב של כלל גילאי המשתתפים, נמצא כי קירחים נמצאים בסיכון גבוה ב-70% ללקות בהתקף לב, בהשוואה לגברים שאינם סובלים מהקרחה.

 

החוקרים מצאו גם כי ככל ששיעור נשירת השיער היה גבוה יותר בקדמת הראש, כך עלה בהתאמה גם הסיכון להתקף לב.

 

מחקר נוסף שנערך בשנת 2014 בדנמרק, וכלל 10,885 איש, מצא כי שיער אפור עשוי לחזות מחלת לב.

 

גורמי סיכון להתקף לב

מדי שנה מטופלים בבתי החולים בישראל כ-10,000 ישראלים שלקו בהתקף לב. מבין אלה, שיעור התמותה נע בין 5% עד 7%, בין הנמוכים בעולם. אלא שכ-3,000 ישראלים נוספים נמנעים מלהגיע לבדיקה בבית החולים, אף שהם לוקים בסימנים המוקדמים להתקף לב - ומתים בביתם.

 

האנשים הנמצאים בסיכון גבוה ללקות בהתקף לב הם אלה הסובלים מהשמנת יתר, מעשנים, חולי סוכרת, יתר לחץ דם, וכאלה שבמשפחתם היסטוריה של מחלות לב וכלי דם. אלו צריכים להיות במעקב רפואי, לעבור בדיקה שגרתית אצל רופא המשפחה אחת לשנה ולשים לב במיוחד לסימנים המקדימים הדורשים בדיקה רפואית דחופה.

 

הסימנים שדורשים מעקב הם: לחץ בחזה המקרין (או לא) לכתפיים, לצוואר או לזרוע שמאל. הלחץ מסוכן במיוחד אם הוא מופיע גם במנוחה. אל הלחץ עשויים להתלוות גם זיעה קרה וקשיי נשימה.

 

כדי לאבחן התקף לב, יש צורך בשניים מתוך שלושת הממצאים הרפואיים הבאים: סימנים מקדימים דוגמת הנזכרים לעיל (לרוב לחץ בחזה), סימנים מתאימים בתרשים האק"ג, והקביעה הנחרצת - בדיקת אנזימים בדם. בבדיקה זו נמדדת רמתם של אנזימים המשתחררים לזרם הדם בזמן פציעה של שריר הלב, כפי שמתרחש בעת התקף לב.

 

מה לעשות בזמן התקף לב? צפו:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הקשר בין הקרחה להתקף לב
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים