שתף קטע נבחר

התפרצות דלקת קרום המוח בישראל: מתי להגיע למיון?

נתוני משרד הבריאות מראים כי מספר מקרי ההדבקה בדלקת קרום המוח נגיפית עלה השנה פי 4 ויותר ביחס לשנים האחרונות. מדובר במחלה שעלולה להיות מסוכנת אם לא מטפלים בה במהירות. מרבית הנדבקים – פעוטות וילדים באזור חדרה, חיפה וירושלים. איך מזהים הדבקה ומתי חשוב לפנות בדחיפות לחדר המיון?

עלייה משמעותית במספר מקרי דלקת קרום המוח בישראל: סיכום נתוני משרד הבריאות לשנת 2017 מראים כי חלה עלייה של יותר מפי 4 במספר המקרים בהשוואה לשנים קודמות. עדיין לא ברור מה הסיבות להדבקה, אך במשרד מסבירים כי "מעת לעת נצפית עלייה במספר מקרי המחלה". בגלל סכנת הפגיעה המוחית שהיא עלולה לגרום לה, דלקת קרום המוח היא תמיד מצב חירום רפואי הדורש פנייה דחופה לחדר המיון לצורך בדיקה מהירה ואשפוז עד לקבל תשובות מעבדה. עם זאת, מרגיעים כאמור במשרד הבריאות, התפרצויות תקופתיות של דלקת קרום המוח שמקורה נגיפי הן מצב ידוע בעולם ו"לרוב לא מדובר במחלה קשה".  

 

רוב המקרים דווחו בתינוקות עד גיל שנה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
רוב המקרים דווחו בתינוקות עד גיל שנה(צילום: shutterstock)

בשנים האחרונות מדווחים מדי שנה כ-80 עד 120 מקרים של דלקת קרום המוח נגיפית. מתוך מקרים אלה, בין 5% ל-15% נגרמים על ידי נגיפים המכונים אנטרו-וירוסים שמתרבים במערכת העיכול. במהלך שנת 2017 נצפתה עלייה במספר מקרי דלקות קרום המוח נגיפית שדווחו למשרד הבריאות: 464 מקרים, בהשוואה ל-112 מקרים בשנת 2016 וכ-80 מקרים בכל שנה בחמש השנים קודם לכן.

מרבית המקרים דווחו בילדים. 152 מקרים בתינוקות עד גיל שנה, 117 מקרים בפעוטות בגילאי שנה עד 4 שנים, 84 מקרים בילדים בגילאי 5 עד 9 שנים, 18 מקרים בגילאי 10 עד 14 שנים, ו-87 מקרים בגילאי 15 ומעלה. בקשישים לא דווחו מקרי דלקת קרום המוח.

 

 

מוקד ההדבקה העיקרי הוא בצפון הארץ. אזור חדרה כולל את מרבית מקרי ההדבקה השנה, עם 101 מקרי מנינגיטיס. במקום השני במספר מקרי ההדבקה ממוקם אזור חיפה עם 78 מקרים, אחריו אזורי ירושלים עם 60 מקרי הדבקה, ותל אביב עם 56 מקרים. .

 

 

מקרי ההדבקה דווחו בכל חודשי השנה, כאשר שיאי ההדבקה התרחשו בחודשים מרס עד יולי. דווקא חודשי הסתיו והחורף היו עם מספר המקרים המועט ביותר.

 

על פי נתוני המעבדה המרכזית לנגיפים, כ-25% מהדגימות הקליניות שנשלחו במהלך החודשים ינואר ופברואר השנה היו נגועים באנטרו-וירוסים, ובחודש מרס שיעור התוצאות החיוביות לאנטרו וירוסים היה כ-40%. מבין הנגיפים שבודדו, הזן השכיח הוא אנטרו-וירוס 18, שלא נחשב אלים יותר מזנים אחרים שגורמים למחלה.  

 

עוד כתבות בנושא:

התפרצות: זינוק של מאות אחוזים בדלקת קרום המוח בתינוקות

ynet בת 5 חודשים שלא הייתה מחוסנת מתה מדלקת קרום המוח

ynet מה גרם לזינוק של 250% בנדבקים בחיידק "שיגלה" בישראל

 

במשרד הבריאות עדיין לא מבינים מה גרם להתפרצות זו של מנינגיטיס בישראל, אולם מסבירים כי בישראל נצפית מעת לעת עלייה במספר מקרי דלקת קרום מוח נגיפית, וריבוי מקרים – מעל 200 לשנה – נצפה לאחרונה בשנים 2003-1998. 

 

דלקת קרום המוח: מכאבי ראש ועד הקאות ופרכוסים

מנינגיטיס, דלקת של קרומי המוח, פוגעת במעטפות העוטפות את המוח ואת חוט השדרה. במרבית המקרים הנדבקים הם ילדים בני נוער וצעירים, אך גם מבוגרים, ובמיוחד אלה שסובלים ממערכת חיסונית ירודה, עלולים ללקות במחלה.

 

מנינגיטיס נגרמת על ידי חיידקים או על ידי נגיפים - כמו בהתפרצות הנוכחית. החיידקים הגורמים למחלה הם לרוב מנינגוקוק, פנאומוקוק והמופילוס אינפלואנזה. במקרה של מנינגיטיס נגיפית (הנקראת גם מנינגיטיס אספטית), המחלה נחשבת לקלה יותר ונגרמת לרוב על ידי נגיפי מעיים (אנטרו-וירוסים).

 

הדרך היחידה להבחין בין דלקת קרום המוח שמקורה בחיידק ובין כזו שמקורה בנגיף היא באמצעות נטילת תרביות מעמוד השדרה בבדיקה הנקראת ניקור עמוד השדרה (LP). בבדיקה זו מחדירים מחט אל חוט השדרה שבגב, שואבים אותו ובודקים אותו במעבדה. על פי תוצאות המעבדה ניתן לדעת אם מדובר בחיידק או בווירוס - ומאיזה סוג. עד לקבלת תשובות המעבדה, בדרך כלל מתחילים טיפול אנטיביוטי בכיסוי רחב נגד חיידק אפשרי.

 

ואלה סימני המחלה העיקריים

חום גבוה

  • רגישות לאור
  • פריחה על העור
  • כאב ראש חריג בעוצמתו / שמעיר מהשינה
  • קשיון עורפי: קושי לכופף את הסנטר לעבר החזה בשכיבה
  • בחילות והקאות
  • בלבול
  • ישנוניות יתר
  • פרכוסים

  

מתי חובה לפנות לטיפול רפואי?

דלקת קרום המוח מופיעה לרוב, אך לא תמיד, בשילוב התסמינים האופייניים. הסימנים המובהקים והמדאיגים הם שילוב של חום גבוה (לרוב מעל 39), כאב ראש חריג בעוצמתו עם הקאות מרובות, רתיעה מאור וקשיון עורפי. אם מופיע שילוב של התסמינים הללו, יש לפנות בדחיפות לחדר המיון.

 

כדי להימנע מהדבקה: לשמור על היגיינה

במשרד הבריאות לא ידעו למסור מה גרם לעלייה הנרחבת בשנה האחרונה, ומסרו בתגובה: "אין חיסון או טיפול מונע נגד האנטרו-וירוסים שגורמים לדלקת עוצבה (קרום המוח) נגיפית, ועל כן הדרך הטובה ביותר למנוע הדבקה הינה שמירה על כללי היגיינה בסיסיים: שטיפת ידיים עם סבון לעיתים קרובות (ובמיוחד אחרי השימוש בשירותים או החתלת תינוקות) והימנעות ממגע קרוב (כגון חיבוקים, נשיקות ושיתוף בכלי אוכל) עם אדם חולה. הדרך הטובה ביותר למנוע הדבקת אחרים הינה לכסות האף והפה בזמן שיעול ועיטוש ולהישאר בבית בזמן מחלה, ולא ללכת לעבודה או לבית הספר. הציבור לא נדרש לפעילות מיוחדת, למעט שמירה על כללי היגיינה בסיסיים".  

 

צפו: כך תזהו בבית את החיידק הגורם גם לדלקת קרום המוח

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
חום גבוה ובחילות. חלק מתסמיני המחלה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים