שתף קטע נבחר

המהפכה בטיפול בסרטן מתחילה במעבדה

השנים האחרונות מביאות פריצות דרך רבות בתחום הטיפול בסרטן וזאת הודות לפיתוח של טיפולי אימונותרפיה המעוררים את מערכת החיסון להילחם בגידול הסרטני וטיפולים ביולוגיים ממוקדי מטרה

בשיתוף אונקוטסט

 

השנים האחרונות רוויות בפריצות דרך בתחום הטיפול בסרטן הודות לפיתוח של טיפולי אימונותרפיה המעוררים את מערכת החיסון להילחם בגידול הסרטני וטיפולים ביולוגיים ממוקדי מטרה.

 

אם בעבר, כל החולים טופלו באופן דומה, לרוב על-פי האיבר בו התפרצה המחלה, כעת לכל אחד נבחר טיפול שמתאים למאפייני הגידול הספציפיים שלו והאתגר הגדול הוא כיצד בוחרים את הטיפול הנכון לחולה הנכון.

 

כדי לעשות זאת פותחו גישות חדשניות ופורצות דרך להבנת הפרופיל הגנטי של תאי הגידול ושל החולה, לצורך התאמת הטיפול ומעקב אחרי יעילותו והתפתחות של עמידויות שיאלצו את הרופא לחשב מסלול טיפול מחדש.

 

"מדובר בעידן חדש בטיפול במחלת הסרטן. הבדיקות המולקולריות המתקדמות שאנו מציעים מסייעות לצוותים הרפואיים ולמטופלים לקבל החלטות טיפוליות מושכלות על סמך המידע שמתקבל, ובכך להביא ליעילות גבוהה יותר של הטיפולים הביולוגיים, אימונותרפיים וטיפולים כימותרפיים במחלות הסרטן", מספרת ד"ר ליאור שושן-גוטמן שהקימה את אונקוטסט-טבע כבר ב-1998.

 

עידן חדש בטיפול בסרטן. בדיקה מולקולרית מתקדמת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
עידן חדש בטיפול בסרטן. בדיקה מולקולרית מתקדמת(צילום: shutterstock)

 

העתיד כבר כאן

היכולת לבצע ריצוף גנומי מלא של הגידול היא בשורה של ממש עבור החולים. חוד החנית של הבדיקות הגנומיות היא בדיקת GPS Cancer הבדיקה המקיפה ביותר המאפשרת ריצוף גנטי מלא של כל הגנום של תאי הגידול, 23,000 גנים שונים ברמת ה-DNA  RNA וחלבונים.

 

הבדיקה עושה שימוש בטכנולוגיה ייחודית המשווה את הממצאים שקיימים בגידול גם בהשוואה לרצף הגנטי הנלקח מרקמה נורמלית של המטופל ונבדק במקביל.

 

באופן זה, ניתן לא רק לזהות מוטציות מגוונות שנוכחות בגידול, אלא אף להבין מתוך ההשוואה לרקמה התקינה של המטופל, האם מדובר במוטציות ייחודיות רק לרקמת הגידול והאם הן באמת אלו שאכן משפיעות ומעודדות את התקדמות המחלה.

 

הבדיקה מסייעת לבחון התאמה לכל סוגי הטיפולים הקיימים כיום למחלת הסרטן כולל אימונותרפיה וכימותרפיות המבוססות על בדיקות של רמות חלבונים הרלוונטיים לטיפולים כימותרפיים.

 

בדיקה מקיפה נוספת המאפשרת לבחור טיפול מותאם אישית היא בדיקת Tempus xT. הבדיקה מיועדת גם היא להתאמת טיפולים ביולוגיים ואימונותרפיים ומתאימה לכל סוגי הגידולים המוצקים.

 

היא מבוססת על ריצוף גנטי עמוק של פרופיל רחב של גנים (595 גנים) מהגידול הסרטני ומתבצעת בה השוואה לריצוף הגנים מרקמה נורמלית של המטופל, הנלקחת בתצורה של דגימת רוק או דם, וכמו בדיקת GPS Cancer גם כן מרצף את הרנ"א כולו של הגידול.

 

בדיקת דם לאבחון תאי סרטן

מהפכה נוספת באבחון וניהול המחלה עשתה בדיקת ריצוף מביופסיה נוזלית, המתבצעת על ידי בדיקת דם פשוטה. הבדיקה מאתרת עקבות זעירות של מקטעי דנ"א הנפלטות מתאי רקמת הגידול הסרטני אל הפלסמה, זרם הדם.

 

זיהוי שלהם יכול לשפוך אור על קיומן של מוטציות גנטיות שקיימות בגידול מבלי להזדקק כלל לפעולה פולשנית הכרוכה בביופסיה רקמתית. הבדיקה מספקת מענה גם לחולים שהגידול שלהם נמצא במיקום שאינו נגיש לניתוח או במקרים שמצב החולה אינו מאפשר כלל לנתחו.

 

GUARDANT360 היא בדיקת דם המבצעת ריצוף גנים של הגידול והיא לוכדת את מקטעי הדנ"א החופשי ששוחרר על ידי הגידול בדם (DNA free Cell)- דנ"א שמספק תמונה כללית מקיפה של הגנומיקה של הסרטן שממנו החולה סובל, הן של הגידול העיקרי והן של כל גרורה.

 

הבדיקה סורקת את כל סוגי המוטציות ב-73 גנים רלוונטיים לסרטן, כולל שחלופים ואמפליפיקציות. וחקרים הראו כי לבדיקה זו אמינות גבוהה ביותר עם יכולת לזהות מוטציות ביעילות של 99.99% ומתאם של 85% בין תוצאות ריצוף הגנים בבדיקת הדם, לבין תוצאות ריצוף הגנים באמצעות רקמת גידול שנלקחה בביופסיה פולשנית.

 

גידולי הסרטן מתפתחים ומשתנים ולמעשה מייצרים עמידויות לטיפולים קיימים, לרוב בשל נוכחות של מוטציה נרכשת נוספת, מוטציה המופיעה בגידול שלא הייתה קיימת בעת האבחון הראשוני.

 

איתור של הגורם לעמידות באמצעות בדיקה זו יכול לסייע לרופא להתאים לחולה טיפול מחדש ובזמן תגובה מהיר. הבדיקה גם מהווה כלי המסייע לרופא המטפל לבחון תוך פרק זמן קצר באם הטיפול הנוכחי אכן מביא לתוצאות המיוחלות.

 

ביצוע של בדיקות דם כאלו באופן שגרתי מאפשר ניטור מחלה ומאפשר לראות עלייה או ירידה של הדנ"א הגידולי בדם, ובכך להצביע על שינוי מגמה במצב המחלה. לדוגמה, ניתן להבין האם המחלה מתקדמת או נסוגה ולקבל במהירות החלטות טיפוליות שחוסכות זמן יקר בניהול מחלה כמו מחלת הסרטן.

 

לנבא את סיכויי חזרת המחלה והצורך בכימותרפיה

הבדיקה הגנומית אונקוטייפ שד, מנבאת את רמת הסיכון להישנות מחלה לחולות סרטן השד שהגידול שלהם הינו גידול "הורמונלי" (בעל קולטנים להורמונים חיוביים וללא ביטוי של חלבון HER2) ובהתאם לכך הבדיקה קובעת את מידת הצורך במתן טיפול כימי משלים לאחר הסרת הגידול בניתוח.

 

הבדיקה מבוצעת על רקמת הגידול הסרטני ומסווגת את הנשים לפי שלוש רמות סיכון של הישנות המחלה (Recurrence Score): גבוה, בינוני ונמוך.

 

במצבים שבהם הסיכון של הישנות המחלה נמוך, תוספת של טיפול כימי לא מפחיתה כלל את הסיכון לחזרת המחלה - ייטו הרופאים לוותר על הטיפול הכימי, ולהפך.

 

בימים אלו התפרסם מחקר, ראשון מסוגו בעולם, שנערך בישראל ובדק את מהימנות תוצאות הבדיקה גם בטווח הרחוק. המחקר ביצע מעקב שארך מעל לשש שנים ובמסגרתו ההחלטה הטיפולית לגבי הצורך בטיפול כימי משלים התקבלה בהסתמך על בדיקת אונקוטייפ שד.

 

תוצאות המחקר הוכיחו רמת דיוק גבוהה ביותר של הבדיקה וחיזקו עוד יותר את התיקופים שנערכו לבדיקת אונקוטייפ שד DX בעבר, מחקרים שהובילו אותה להיכלל בהנחיות הטיפול בסרטן שד של ארגוני בריאות מובילים בעולם. המחקר פורסם בכתב העת המדעי Breast Nature וחתומים עליו מיטב המומחים בתחום אונקולוגיית השד של ישראל.

 

ההבנה של מחלת הסרטן עשתה צעדים ענקיים קדימה במרוצת השנים. לצד הבנה זו היכולות הטכנולוגיות מתחו את גבולות המדע והיוו את התשתית לפיתוח של טיפולים סלקטיביים המתאימים לתתי קבוצות של חולים, המחולקים על-פי מאפיינים ספציפיים של המחלה שלהם. המהפכה בטיפול בסרטן מתחילה במעבדה, מבעד לעדשת המיקרוסקופ ותחת קונצנזוס מלא שטיפול מדויק מתחיל בראש ובראשונה באבחון מדויק.

 

 

בשיתוף אונקוטסט

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
טיפול אישי לכל אחד
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים