שתף קטע נבחר

בדיקת הדם המהפכנית שמתאימה טיפול לסרטן

לצד בדיקות אבחון מקיפות הנעשות על רקמת הגידול, קיימת כיום גם אפשרות לבצע ביופסיה נוזלית - בדיקת דם ייחודית, המחוללת מהפכה של ממש בעולם האבחון המדויק למחלת הסרטן

בשיתוף אונקוטסט

 

מציאת הטיפול המדויק לפי מאפייני הגידול של כל חולה הוא אתגר משמעותי. הבנת השינויים הגנטיים המתחוללים בגידול בשלבי המחלה השונים, היא המפתח ליכולת לבחור נכון את הטיפול בעל הסיכויים הגבוהים ביותר לטפל ביעילות במחלה.

 

כיום קיימת  אפשרות לבצע ביופסיה נוזלית - בדיקת דם ייחודית, המחוללת מהפכה של ממש בעולם האבחון המדויק למחלת הסרטן.

 

הכירו את הביופסיה הנוזלית

GUARDANT360 היא בדיקת דם שיכולה לאתר מוטציות גנטיות בגידול להן יותאם טיפול ספציפי. בדיקה זו משמשת כלי מעקב אחר הלך המחלה על מנת לבחון האם הטיפול שהחולה התחיל ליטול יעיל וגם מאפשרת לבחון את סיכויי ההצלחה טרום טיפול אימונותרפי.

 

ביופסיה נוזלית, בשונה מביופסיה רגילה, לא כרוכה בהליך פולשני, ניתוחי, על מנת לאבחן את מאפייני הגידול. הבדיקה מאתרת עקבות זעירות של מקטעי דנ"א הנפלטים מתאי רקמת הגידול הסרטני אל זרם הדם.

 

זיהוי של אותם עקבות יכול לשפוך אור על קיומן של מוטציות גנטיות שקיימות בגידול מבלי לדגום רקמת גידול של ממש. לעיתים, מוטציה גנטית אשר אחראית לשגשוג תאי הסרטן תימצא רק בחלק מהגידול ולאו דווקא ברקמה הזעירה שהוסרה ונשלחה למעבדה.

 

בנוסף, הבדיקה מספקת מענה גם לחולים שהגידול שלהם נמצא במיקום שאינו נגיש לניתוח או במקרים שמצב החולה אינו מאפשר כלל לנתחו.

 

בדיקת מקטעי דנ"א הנפלטים מרקמת הגידול (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
בדיקת מקטעי דנ"א הנפלטים מרקמת הגידול(צילום: shutterstock)

 

הבדיקה מבצעת ריצוף גנים של הגידול ומספקת תמונה כללית מקיפה של הגנומיקה של הסרטן שממנו החולה סובל, הן של הגידול העיקרי והן של כל גרורה.

 

הבדיקה סורקת את המוטציות ב-73 גנים רלוונטיים לסרטן ומחקרים הראו כי לבדיקה זו אמינות גבוהה ביותרעם יכולת לזהות מוטציות ביעילות של 99.99%.

 

 זיהוי מוטציות בבדיקה מסייע לבחור טיפול ביולוגי הפועל ספציפית כנגד אותה מוטציה גנטית.

 

GUARDANT360 היא הביופסיה הנוזלית בעלת המחקרים הרבים ביותר לתיקוף רמת הדיוק שלה. מלבד התאמה לטיפול ביולוגי, הבדיקה עשויה גם להועיל במצבי מחלה נוספים:

 

1. בחינת ההתאמה לטיפולי אימונותרפיה

טיפולי אימונותרפיה, ביניהם הטיפול קיטרודה, פועלים בדרך ייחודית כנגד המחלה. הם מגייסים את מערכת החיסון לזהות את תאי הסרטן כאויב ולהשמידם.

 

טיפולים אלו מותווים כיום לטיפול במספר סוגי סרטן לרבות סרטן הריאה, שלפוחית השתן, מלנומה ועוד. מחקרים רבים מראים, שחולה שיגיב לטיפול אימונותרפי יגיב לרוב בצורה יוצאת דופן ואף ממושכת לטיפול, אך עם זאת, שיעורי התגובה לטיפולים אלו אינם גבוהים מספיק, לבטח בהשוואה לתרופות ביולוגיות ממוקדות מטרה.

 

תרופות אימונותרפיות יקרות מאד ולהם גם מתלווה הרצון לבחור את הטיפול המדויק ביותר לחולה, לפעול ביעילות ובמהירות לעצירת המחלה ולחסוך מהחולה רעילות מיותרת.

 

אי לכך אחד האתגרים המשמעותיים הינו לזהות ולקבוע מי מהחולים עשוי להרוויח מטיפול שכזה. כיום, הסמן העיקרי לבחינת התאמה של החולה היא בדיקת רמת חלבון ה-PD-L1 שנוכח בגידול, אך מחקרים מראים שלעיתים גם חולים שלהם רמת חלבון נמוכה ומגיבים בהצלחה לטיפולים מסוג אלו.

 

מחקר ראשון מסוגו שהתפרסם בחודש אוקטובר האחרון הוכיח שהביופסיה הנוזלית, Guardant360 מסוגלת לנבא מי מבין החולים יגיבו טוב יותר לטיפולי אימונותרפיה. המחקר הוכיח קשר ישיר בין התגובה לטיפול אימונותרפי לבין כמות השינויים הגנומיים של הגידול שנקלטים על-ידי הבדיקה.

 

הדבר מתאפשר היות שהבדיקה מזהה שינויים גנומיים מסוג VUS (שינויים גנומיים שאינם תקינים ומאותרים באמצעות בדיקה גנומית), והוכיחה כי אצל מי שקיימים אצלו 3 או יותר שינויים כאלו - בעל סיכוי גבוה יותר שיגיב באופן חיובי לתרופה אימונותרפית.

 

מאידך, אלו שינויים שלמדע אין עדיין מידע של ממש לגבי משמעותם הקלינית למחלה. ריבוי שינויים מסוג VUS נקשר במחקר גם לשיפור בזמן ללא התקדמות מחלה (PFS) וכן בהישרדות הכללית (OS) של החולים.

 

2. כשהמחלה מפתחת עמידות לטיפול הקיים

במהלך המחלה הגידולים מתפתחים ומשתנים ועלולה להתפתח עמידות לטיפול קיים, על אף שזה פעל ביעילות למשך זמן רב. לרוב אותה עמידות מתרחשת לאור נוכחות של מוטציה נרכשת נוספת, מוטציה המופיעה בגידול שלא הייתה קיימת בעת האבחון הראשוני.

 

איתור של הגורם לעמידות באמצעות הביופסיה הנוזלית יכול לסייע לרופא להבין מה מניע את תאי הסרטן לשגשג מחדש ולהתאים לחולה טיפול חדש הפועל נגד אותה מוטציה נוספת.

 

לדוגמה, אצל מעל ל-50% מחולי סרטן הריאה מסוג תאים לא קטנים בעלי מוטציה מסוג EGFR מתפתחת מוטציה נוספת הקרויה T790M אשר מהווה את הגורם שטיפול מוצלח מסוג מעכב EGFR שהחולה קיבל פסק מלהיות יעיל.

 

איתור נוכחות של המוטציה החדשה בביופסיה הנוזלית מאפשר לטפל בטיפול חדש אשר פועל גם כמעכב EGFR וגם כנגד מוטציה מסוג T790M.

 

3. מעקב וניטור לבחינת יעילותו של טיפול חדש

לזמן משמעות קריטית בטיפול בסרטן. לא פעם, עם התחלת טיפול חדש ישנה חשיבות להבין במהרה באם התרופה אכן יעילה והגידול נעצר או נסוג.

 

כיום כבר משתמשים בביופסיה הנוזלית ככלי ניטור המאפשר, כמעט בזמן אמת, לרופא לעקוב אחר מצב המחלה בהתאם לרמות הנוכחות של הדנ"א הגידולי בדם ובכך להצביע על שינוי מגמה של המחלה ולהגיב במהירות בהתאם. לעיתים, ניתן לראות את השינוי עוד לפני שניתן לבחון את יעילות הטיפול בבדיקות הדמייה (למשל בדיקת CT).

 

בשיתוף אונקוטסט

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
בדיקת דם מהפכנית
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים