שתף קטע נבחר

שכר מופחת ורוב גברי: השוביניזם של הרפואה בישראל

רופאות משתכרות 50% פחות מרופאים, שיעור הנשים בקרב העשירון העליון של המשתכרים הוא זעום ומספר מנהלות המחלקות בבתי החולים הממשלתיים מקומם. "יש ישיבות שנראות יותר כמו מחלקת מילואים מאשר ישיבת סגל של בית חולים", מטיחה מנהלת מחלקה

 

 

מחר (ה') יחול יום האישה הבינלאומי, אך מנתונים שפרסם לאחרונה הכלכלן הראשי במשרד האוצר עולה תמונה עגומה בכל הקשור לפערים המגדריים במקצוע הרפואה – שכר הרופאים המועסקים בבתי החולים הממשלתיים גבוה משכר הרופאות בשיעור של 50 אחוזים.

 

שיעור הרופאות בעשירון העליון של המשתכרים עומד על 9% בלבד, וזאת כששיעורן בקרב כלל הרופאים הינו של 31%. בקרב העשירון התחתון של השכר עומד שיעור הנשים על כמעט 54 אחוזים.

 

הפער בהשתכרות נובע מהכנסות הרופאים מרפואה פרטית. רופאים מרוויחים 300 אחוזים יותר מרופאות ברפואה הפרטית. שכר הנשים מרפואה פרטית וציבורית גם יחד, שקול לשכרם של הגברים מהרפואה הפרטית בלבד.

 

עוד על מערכת הבריאות:

הרופאה שהחליטה לרפא את המחלה של מערכת הבריאות

משרד הבריאות מודה: הרופאים מתנשאים

 

פערי שכר בכל ההתמחויות

אחד ההסברים לפער הגדול הוא תחומי ההתמחות בהם בוחרות רופאות. נשים, כך על פי נתוני הכלכלן, נוטות לבחור בהתמחויות שמאופיינות בפוטנציאל השתכרות נמוך יותר ברפואה הפרטית מגברים.

 

מתוך 30 מחלקות פנימיות רק 3 מנוהלות בידי רופאות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מתוך 30 מחלקות פנימיות רק 3 מנוהלות בידי רופאות(צילום: shutterstock)

 

בתחום הפסיכיאטריה למשל, עומד שיעור המתמחות על 53 אחוזים. 45 אחוזים מהמתמחים ברפואת ילדים הן נשים. שיעור המתמחות בקרב ההתמחויות הכירורגיות הינו נמוך במיוחד – בכירורגיה כללית עומד שיעור המתמחות על 12 אחוזים, רק 7% מהמתמחים בכירורגיה פלסטית הן נשים ורק 5 אחוזים מהרופאים שבוחרים להתמחות בכירורגיה אורתופדית הן רופאות.

 

עם זאת, ההסבר לפערי השכר המגדריים במקצוע הרפואה לא נעוץ רק בתחום ההתמחות שבו הן בוחרות. מבדיקת הכלכלן הראשי עולה כי בכל ההתמחויות קיימים פערי שכר בין גברים לנשים.

 

דו"ח הכלכלן הראשי קושר בין פערי שכר ובין תפקידי ניהול – 70% מרופאי העשירון העליון הינם בעלי תואר של מנהל מחלקה, סגן מנהל מחלקה או יחידה. בעשירון התשיעי של המשתכרים עומד שיעור המנהלים על 43 אחוזים.

 

הנתונים הקודרים שמפרסם משרד האוצר מקבלים ביטוי במספר הנמוך של רופאות שמכהנות כמנהלות מחלקות – מבדיקת ynet עולה כי מספר מנהלות המחלקות בכל בתי החולים הגדולים בארץ נמוך משמעותית משיעורן בקרב כלל הרופאים.

 

מתוך 55 מנהלי המחלקות, האגפים והמערכים בבית החולים סורוקה בבאר שבע, ישנן שש מנהלות מחלקה. מבין עשרות המחלקות של בית החולים איכילוב, חמש מנוהלות על ידי נשים. בבית החולים רמב"ם בחיפה ישנן שבע מנהלות מחלקות ובבית החולים שיבא שבתל השומר, שבו יש 49 מחלקות, ישנן 11 מנהלות מחלקה.

 

מתוך 30 המחלקות הפנימיות של בתי החולים רמב"ם, איכילוב, סורוקה ושיבא, ישנן שלוש מנהלות מחלקה בלבד.

 

"לנשים אין באמת בחירה חופשית" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"לנשים אין באמת בחירה חופשית"(צילום: shutterstock)

 

"נשאלתי בריאיון מה אעשה אם הילד שלי יהיה חולה"

"הפערים המגדריים במקצוע זהו משהו שמלווה כל רופאה בתחילת דרכה", מתארת ד"ר ריי ביטון מבית החולים "אסותא" באשדוד. "רוב הנשים מחפשות לשלב את הקריירה שלהן עם חיי משפחה. במקצוע הרפואה זה פשוט לא מתאפשר. הרבה מאוד התמחויות חסומות בפני נשים. יש התמחויות שנחשבות גבריות בעיקרן, כמו כירורגיה, ויש התמחויות שנחשבות נשיות, כמו רפואת משפחה, תחום שהשעות בו הן יותר נוחות וכמעט שאין תורנויות".

 

ד"ר ביטון מוסיפה ומפרטת כי בעיניה אין באמת לנשים חופש בחירה כשהן מחליטות על תחום ההתמחות שלהן: "הכי קל לומר שזו בחירה חופשית, אבל אין פה שום בחירה. אישה שרוצה להתקדם צריכה בהכרח לוותר על חיי המשפחה שלה. זה ממש לא חייב להיות כך. יש נשים בעמדות מפתח שעושות עבודה נהדרת. זהו ליקוי שניתן לתקנו. בעולם הרפואה, המקצועיות של הרופא נמדדת הרבה באמצעות נפח העבודה שלו, והנשים תמיד יהיו בצד המפסיד מהבחינה הזו. יש מדדים אחרים לתקופה של עובד מלבד שעות עבודה. זוהי גישה שמקורה מלמעלה".

 

הרופאה מתארת כי היא נתקלה לא פעם בגילויי סקסיזם מצד רופאים בעמדות מפתח. "נשאלתי בראיון עבודה מה אעשה אם הילד שלי יהיה חולה. זו שאלה שגבר בחיים לא היה נשאל. נשאלתי גם כמה ילדים אני מתכננת ללדת. זה לא הגיוני שיש כל כך מעט רופאות בעמדות בכירות. זו אינדיקציה מספר אחת שמשהו לא בסדר במערכת. בתי החולים חייבים לעשות את ההתאמות כדי לאפשר לנשים להתקדם. אני רואה מחלקות שהן יותר פרו נשים ואימהות, וזה עובד. חד וחלק. זה רק עניין של השקפה ורצון. אם אנחנו רוצים חברה שיוויונית וצודקת יותר זה רק עניין של סדר עדיפויות".

 

"יש ישיבות שבהן אני האישה היחידה סביב השולחן"

מנהלת מחלקה בבית חולים במרכז הארץ, אשר העדיפה להתראיין בעילום שם, אומרת כי "מקצוע הרפואה הוא מקצוע שוביניסטי. אין דרך לייפות את זה. אין מספיק רופאות בעמדות בכירות. לא צריך סטטיסטיקה כדי להבחין בכך, כל מה שצריך זה זוג עיניים. יש ישיבות שבהן אני האישה היחידה סביב השולחן. זה יוצר אווירה מצ'ואיסטית. לעיתים זה נראה כמו מחלקת מילואים ופחות כמו ישיבה של סגל בית חולים".

 

"קידום נשים - עניין של סדר עדיפויות" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"קידום נשים - עניין של סדר עדיפויות"(צילום: shutterstock)

 

מנהלת המחלקה מסבירה כי לטעמה יש השלכות מרחיקות לכת למיעוט הנשים בעמדות ניהוליות בבתי החולים: "מנהל מחלקה יכול להיות המנהל הכי רגיש וקשוב שיש, הוא עדיין לא יכול להיות מודע לכל הצרכים של רופאה אישה. כשאני פוגשת אישה בעמדת ניהול אני יודעת על בשרי איזה מחיר ההגעה לתפקיד גבתה ממנה. זה לחלוטין עניין של סדרי עדיפויות. מי שבאג'נדה שלו צמצום הפערים בין גברים לנשים יקדם רופאות טובות וראויות, גם אם הן צריכות לצאת מוקדם יותר מבית החולים".

 

"הגישה תלויה במנהל המחלקה"

ד"ר איתן גלעדי יעקבי, מתמחה בגניקולוגיה בבית החולים "מאיר" בכפר סבא, מתארת כי במחלקה שבה היא מתמחה יש רוב נשי. "אין ספק שמקצוע הרפואה הוא מקצוע תובעני במיוחד. השעות הן מאוד ארוכות, אי אפשר לעבוד מהבית, התורניות וסגנון החיים גובים מחיר משפחתי".

 

"הפער בשכר נובע מכך שרופאים עובדים יותר שעות מרופאות", מוסיפה הרופאה, "יש מחלקות שבהן אתה מתקדם בהתאם למספר השעות אתה עובד. אני בחרתי במחלקה מסוג אחר. אני מתחילה את היום מוקדם יחסית וגם מסיימת אותו מוקדם. הגישה היא מאוד תלוית מחלקה ואני גאה לומר שאני עובדת במחלקה שמכבדת את העניין הזה".

 

ד"ר גלעדי יעקבי מתארת כי היא נתקלה בנורמות שוביניסטיות במחלקות בתי החולים שכללו חוסר התחשבות בחופשת לידה או בימי מחלה של ילדים. "דאגתי להתרחק מזה", היא מסבירה, "זו רעה חולה, אבל בעיניי זה מאוד תלוי מנהל או מנהלת המחלקה".

 

"לא צריך סטטיסטיקה כדי להבחין בפער, צריך זוג עיניים" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"לא צריך סטטיסטיקה כדי להבחין בפער, צריך זוג עיניים"(צילום: shutterstock)

 

לאחר פרסום סקירתו של הכלכלן הראשי פנתה חברת הכנסת רויטל סוויד (המחנה הציוני) אל סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן (יהדות התורה), ודרשה את התייחסותו וטיפולו. "יש להפעיל מנגנוני בקרה ופיקוח על מנת לצמצם הפערים במערכת. חברה נאורה הפועלת לאור עיקרון השוויון ושואפת לקיימו בין מגדרים לא יכולה לאפשר פערי שכר עצומים כגון אלו", מתארת חברת הכנסת בפנייה.

 

ברק לוי סגל, מנכ"ל ארגון "מרשם" המתמחים לרפואה, מסר בעקבות הפרסום כי "הדו"ח מתאר מציאות בלתי ראויה שבה רופאים ורופאות אינם מקבלים תגמול בהתאם לידע הנצבר וההשקעה שלהם לאורך השנים. ראוי שיפעלו כל העוסקים בדבר למיגור התופעה הפסולה הזאת".

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות בעד יישום קדנציות למנהלי מחלקות ומנהלי בתי חולים. לצערנו המשא ומתן לא הבשיל לכדי הסכם. אנו מקווים שנגיע לכך בהמשך".

 

מבית החולים רמב"ם נמסר בתגובה: "ברמב"ם עובדים 1,110 רופאים ורופאות. 39% מהם הן רופאות. חלקן של הרופאות - הן מכלל אוכלוסיית הרופאים והן בתפקידי מפתח בבית החולים - הולך וגדל. רופאות בכירות מהוות כיום חלק נכבד משדרת הניהול של יחידות רפואיות, מכונים ותחומי שירות רפואי. בבית חולים בגודלו של רמב"ם מנהל מכון או שירות אחראית על כח האדם, והיקף פעילות שבתי חולים קטנים שווים ערך למחלקות. הנהלת רמב"ם דוחפת ומעודדת רופאות לתפוס עמדות מפתח וניהול בכל תחומי הרפואה".

 

מבית החולים שיבא נמסר בתגובה: "פורום הרופאים הבכיר בשיבא מונה כ-160 רופאים ורופאות המנהלים מחלקות, מכונים, מערכים, מרכזים ויחידות. מתוכם כ-50 רופאות בתפקידים בכירים, בהן מנהלת היחידה לטיפול נמרץ כללי, מנהלת חדרי הניתוח, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות וכו'".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
רופאים מרוויחים 50% יותר מרופאות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים