שתף קטע נבחר

תלונות של חולים בישראל: התרופה לסוכרת לא עובדת

חולים בסוכרת המטופלים בתרופת הומלוג של חברת התרופות הבינלאומית, אלי לילי, מדווחים על חוסר השפעה של התרופה. בחברת התרופות אישרו כי התקבלו 10 תלונות של חולי סוכרת, אך מסרו כי לא נמצאה תקלה בהליך הייצור או השינוע. משרד הבריאות: "הנושא בבדיקה"

 

 

דיווחים על ירידה בהשפעת התרופה הניתנת לחולי סוכרת, הומלוג (HUMALOG) של חברת אלי לילי. על פי הדיווחים שהתקבלו ב-ynet חולי סוכרת מתארים בימים האחרונים כי התרופה, שנועדה לאזן את רמת האינסולין  בדם, אינה משפיעה.

 

גורם בחברת התרופות המייצרת את האינסולין אישר כי התקבלו לאחרונה עשרה דיווחים של חולים בדבר ירידה בהשפעה של התרופה. לטענת הגורם, חברת התרופות לא מצאה קשר בין התלונות. בנוסף, מסר הגורם כי חברת התרופות דיווחה על התלונות למשרד הבריאות מיד עם קבלתן.

 

אין השפעה על רמת האינסולין (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אין השפעה על רמת האינסולין(צילום: shutterstock)

 

אם לנער חולה סוכרת מסוג 1, אשר נטל את התרופה תיארה כי לתרופה לא הייתה השפעה על בנה. "הבן שלי רגיל להזריק את ההומלוג אחרי האוכל. הוא מנטר את רמות הסוכר בדם שלו לפני הזריקה וכשעתיים אחריה. הוא שם לב שלא היה שינוי ברמת הסוכר. במקביל התחלנו לקרוא דיווחים בקבוצה בפייסבוק של חולי סוכרת שהוא חבר בה של חולים נוספים שהתרופה לא משפיעה גם עליהם".

 

האם מוסיפה ומתארת כי "כרגע יש חוסר וודאות מאוד גדול. הבנו שהתלונות הועברו למשרד הבריאות אבל כרגע אין שום הודעה רשמית. עוד לא קרה לו מקרה שבו התרופה לא השפיעה עליו. כרגע אנחנו מאוד מבולבלים".

 

הגורם בחברת אלי לילי סיפר כי התקבלו בחברתם כ-10 תלונות של מטופלים על הידלדלות בהשפעת התרופה. "הפניות שהתקבלו נגעו למספר אצוות ולתכשירים שונים. את כולם בדקנו, אך לא מצאנו שום בעיה בתהליך הייצור או השינוע של התרופה. אנחנו ממשיכים בבדיקה. לא זיהינו שום דבר חריג, אך אנחנו מתייחסים במלוא הרצינות לתלונות. יש פרוטוקול סדור לבדיקת טענות מהסוג הזה".

 

משרד הבריאות: מתבצעת חקירה, עד כה לא התגלו ממצאים

משרד הבריאות מסר בתגובה לפנייתנו כי "עם קבלת תלונות בנושא במשרד הבריאות, פנינו לבעל הרישום לבדיקת הנושא. מדובר ב-10 תלונות פרטניות מתוך אלפי יחידות ששווקו בישראל בהן מעורבות 9 אצוות שונות. האצוות המדוברות משווקות במדינות נוספות בעולם ללא סיגנל דומה במדינות אלה. לעת עתה מתבצעת חקירה על ידי היצרן על מכלול היבטי האיכות, עד כה ללא ממצאים חריגים".

 

עוד נמסר ממשרד הבריאות כי "הבדיקה עדיין לא הסתיימה. משרד הבריאות יעקוב אחר ממצאי הבדיקה ויפעל במידת הצורך. נציין כי מעת לעת מדווחים למשרד הבריאות דיווחים פרטניים על חוסר יעילות של אינסולין. עד כה לא זוהה סיגנל בטיחותי בישראל בהקשר זה. מטופלים החווים ירידה ביעילות התכשיר Humalog מתבקשים להעביר דיווח עם פרטי התלונה למחלקה לניהול סיכונים באמצעות טופס דיווח באתר משרד הבריאות".

 

תגובת החברה

מחברת אלי לילי נמסר בתגובה: "מדובר בתרופה אשר מוכחת כיעילה ובטוחה במשך עשרות שנים ומשווקת בכל העולם. כל תלונה שהתקבלה דווחה ונבדקה בהתאם לנהלי משרד הבריאות והיצרן. מבדיקתנו עולה כי התכשיר הופץ סימולטנית מפס הייצור בארה"ב למדינות שונות בעולם ובהן ישראל. לא נתקבל בחברה כל ממצא חריג. החברה פועלת בשקיפות מלאה מול הגורמים הרלוונטיים אם וככל שיידרש".

 

סוכרת היא מחלה הנגרמת בשל קושי בייצור או קליטת הורמון האינסולין בגוף. החולים בסוכרת סובלים מעודף או מחוסר גלוקוז בדם. מחלת הסוכרת כוללת סוכרת מסוג 1, הידועה בשם סוכרת נעורים, וסוכרת מסוג 2.

 

סוכרת מסוג 1 תוקפת בדרך כלל חולים עד גיל 30. המחלה מאופיינת בהרס של התאים האחראיים על ייצור האינסולין בלבלב. בסוכרת מסוג 2 ממשיך הלבלב בייצור האינסולין, אך גופו של החולה מפתח התנגדות להורמון, דבר שמגביר את הייצור והשחרור של האינסולין. הירידה ברגישות לאינסולין גורמת לעלייה ברמת הגלוקוז בדם.

 

בסוכרת מסוג 2 לעומת זאת, לוקים בדרך כלל חולים בגילאים מבוגרים אשר אינם מקפידים על אורח חיים בריא.

 

המחלה נגרמת בשל רמות גבוהות של סוכר בגוף אשר מובילות את הלבלב לייצר אינסולין. הייצור המוגבר של האינסולין גורם לתאי הבטא בלבלב לקריסה איטית עד שאלו מאבדים את יכולתם לייצר אינסולין.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
דיווחים על היעדר השפעה של התרופה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים