שתף קטע נבחר

רז זקוק לכיסא חדש כדי להגשים את חלומו הגדול; תסייעו?

רז בן ה-24 הפך למשותק כמעט בכל חלקי גופו בעקבות תאונת דרכים קטלנית שעבר בגיל 8. כיסא הגלגלים בו נעזר הצעיר בלוי, מיושן ואינו תואם את צרכיו. כעת הוא פונה לעזרת הציבור למימון כיסא חדש כדי שיוכל להגשים את חלומו - להפוך למורה דרך של משרד התיירות. "מכונת ההנשמה מחזיקה את רז בחיים, אבל הדרכת הטיולים היא שנותנת להם טעם", מתאר אביו

צפו בסרטון גיוס המימון לכיסא של רז:

 

 

כשהיה בן שמונה נפגע רז רוטמן (24) באורח אנוש בתאונת דרכים. משאית שחצתה בדהרה את צומת יגור התנגשה בעוצמה ברכב של משפחתו. אחותו של רז, עדן ז"ל, נהרגה מהפגיעה העזה. רופאיו של רז העריכו כי גם הוא לא ישרוד את התאונה. "לקחו אותו לחדר ואמרו לנו להכין עוד קבר", משחזר אביו משה, את הרגעים מורטי העצבים.

 

חרף ההערכות הפסימיות של הרופאים, רז שרד את התאונה, אך זו הותירה אותו משותק כמעט בכל חלקי גופו – חייו של רז תלויים באופן מוחלט במכונת הנשמה שמזרימה אוויר לריאותיו. בנוסף, רז נעזר בכיסא גלגלים ממונע עליו הוא שולט בעזרת ידו השמאלית.

 

רז רוטמן (צילום: באדיבות המצולם)
נלחם להיות המתנדב המונשם הראשון בשירות לאומי. רז רוטמן

 

על אף המגבלות, רז לא נותן לקשיים הגופניים לבלום אותו. לאחר שסיים את לימודיו בהצטיינות יתרה, התנדב הצעיר הנחוש לשירות לאומי בעמותת לטם, המסייעת לאנשים עם צרכים מיוחדים לטייל ולקיים פעילויות בטבע. עקשנותו הרבה של רז היא שהפכה אותו למתנדב הראשון לשירות לאומי שחייו תלויים במכונת הנשמה.

 

גם לאחר סיום שירותו הלאומי המשיך רז בהדרכת קבוצות מטיילים במסלול המונגש של נחל השופט. לאחרונה התקבל הצעיר לקורס מורי הדרך של משרד התיירות, אך כיסא הגלגלים המיושן שבו הוא נעזר כיום כבר אינו הולם את צרכיו המיוחדים של רז.

 

"ההדרכה נותנת לו סיבה לקום בבוקר"

"הכיסא שלי כבר בן 10 שנים. אין בו חלק שלא החלפנו. הוא בלוי ומרופט מאוד", מפרט רז, "הצרכים הרפואיים שלי ומבנה הגוף השלי השתנו מאוד מגיל 13 כשקיבלתי את הכיסא. אני זקוק לכיסא חדש כדי להגשים את החלום שלי להיות מורה דרך".

 

עלות הכיסא לו זקוק רז אדירה – 170 אלף שקלים. זה המחיר של הכיסא שמיוצר בשוודיה ומותאם באופן ייחודי לצרכיו של רז.

 

רז רוטמן (צילום: באדיבות המצולם)
"אני איש של טבע". רז במהלך הדרכה בנחל השופט(צילום: באדיבות המצולם)

 

אביו מסביר:"בגלל שהנכות של רז היא תולדה של תאונת דרכים הוא לא מטופל על ידי משרד הבריאות. בית המשפט פסק לרז פיצויים, אבל מאז הפסיקה השתנו מאוד הצרכים שלו. פעם שירותים של עובד זר עלו 300 דולר בחודש. היום ההוצאה על הטיפול גדלה פי כמה וכמה. עלות הטיפול החודשי ברז מגיעה ל-35 אלף שקלים בחודש ואף יותר. הכסף שקיבלנו מהביטוח לא מכסה את העלויות".

 

משה מוסיף: "משרד הבריאות מחליף למטופליו כיסא בכל חמש שנים. הכיסא של רז כבר עשה את שלו. בלי כיסא חדש אין סיכוי שהוא יוכל לצאת לקורס מורי הדרך ולהדריך קבוצות. מה ששומר את רז בחיים זו מכונת ההנשמה שמספקת לו חמצן, אבל מה שנותן לו טעם לחיים זו הפעלתנות שלו. ההדרכה מעניקה לו סיבה לקום בבוקר".

 

רז רוטמן (צילום: באדיבות המצולם)
"אף גורם לא מסייע במימון הכיסא". רז וכיסא הגלגלים המיושן

 

"הקורס יאפשר לי להדריך במסלולים נוספים"

קורס מורי הדרך אליו שואף רז לצאת אמור להתחיל בחודש יוני הקרוב. "זהו קורס של משרד התיירות ואורכו כשנתיים וחצי", מתאר הצעיר, "אני מדריך קבוצות מהארץ ומחו"ל באמצעות עמותת לטם, אבל כרגע אני יכול להדריך רק בשני אתרים. תעודת מורי הדרך תאפשר לי להדריך קבוצות במסלולים נוספים".

 

קורס מורי הדרך אליו שואף רז לצאת הוא תובעני ולא כל התכנים שמועברים בו מותאמים לבעלי צרכים מיוחדים. עם זאת רז מספר כי "נפגשתי עם רכז הקורס ואומנם מרבית המסלולים בקורס לא נגישים, אבל אוכל להשלים את התכנים. מבחינה עיונית אין לי בעיה לעבור את הקורס וביתר הדברים אעשה את ההתאמות

הנדרשות. אני איש של טבע ואוהב מאוד את ההדרכה. האינטראקציה עם האנשים בהדרכות היא הכיף שלי".

 

רז רוטמן (צילום: באדיבות המצולם)
"בהתחלה ההצעה לפנות למימון המונים גרמה לי להתכווץ"(צילום: באדיבות המצולם)

במה שונה הכיסא שאתה צריך מכיסא סטנדרטי?

"כיסאות סטנדרטים לא מתאימים לצורת הישיבה שלי. אני זקוק לכיסא שמותאם באופן מיוחד. בנוסף כיסאות סטנדרטים חלשים יותר והעבירות שלהם נמוכה מזו של הכיסא שאני זקוק לו.

 

"אנחנו משפחה בת חמש נפשות. אימא שלי היא המפרנסת היחידה, לאחר שאבי פוטר מעבודתו בגלל הטיפול בי. כשראיתי בהתחלה את העלות הגבוהה של הכיסא אמרתי להוריי שאולי כדי לוותר עליו. לא רציתי שניכנס בגלל ההוצאה הזו לחובות. אנחנו מנהלים חיים מאוד צנועים. ההורים שלי לא הסכימו שנתפשר ואימא שלי הציעה שנפנה למימון המונים.

 

"בהתחלה ההצעה הזו גרמה לי להתכווץ. אף פעם לא פנינו לאיש בשביל סיוע כספי. ההיפך - תמיד היינו בצד שעוזר ומתנדב. זו פעם ראשונה, ואני מקווה שגם האחרונה, שאנחנו פונים לציבור לעזרה. ההירתמות של האנשים עד כה נוגעת ללב. זה מחזק לדעת שאני לא לבד במסע הזה ושיש לי עוד הרבה שותפים לדרך".
 

קישור לדף התרומות עבור רז

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות המצולם
"ההדרכה נותנת לו סיבה לקום בבוקר"
צילום: באדיבות המצולם
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים