שתף קטע נבחר

התזונה שתעזור לכם להקל על כאבים

כאב ראש, גב או בטן, כאבי מפרקים ושיניים. אין תינוק, ילד או מבוגר שלא חווה את אלה. האם חייבים תמיד ליטול תרופות או אולי ניתן פשוט לאכול משהו - והכאב יעבור

בשיתוף אלטמן

 

כאב הוא אחת התחושות הראשוניות והמוכרות ביותר שיש. ישנם כמה סוגים של כאב: כרוני, אקוטי, מתמשך, ויש דרגות שונות של כאב, אבל מה שאין, בעיקר, זה פתרון אחד וחד משמעי.

 

הבשורה הטובה היא, שיש כמה וכמה פתרונות להקלה והפחתת הכאב, ולא בהכרח אנחנו מדברים על תרופות. מתברר שניתן להקל על כאבים שונים, באמצעות תזונה.

 

לבונה (בוסווליה)

במסורת הרפואית ההודית, האיורוודה, צמח הלבונה משמש לטיפול בדלקות מפרקים. במחקרים רפואיים נמצא כי במיצוי השרף של הבוסווליה קיימים חומרים ייחודיים המשרים הפחתת דלקת וכאב. בין החומרים הללו נמצא גם חומר בשם אפלאפין, שמיוצר משרף של צמח הלבונה

 

מדובר בנוגד דלקת עוצמתי מקבוצת הליפוקסיגנאז – קבוצה של נוגדי דלקת הפועלת באמצעות עיכוב ייצורם של לויקוטריאנים, שהם מתווכי דלקת. מספר מחקרים קליניים שבוצעו בשנים האחרונות הדגימו כי הוא מפחית את הכאב ומביא לשיפור בתפקוד כבר בתוך 5-7 ימים.

 

אוכמניות

קטנות, אדומות, מתוקות ומפוצצות ברכיבי תזונה מסוג פוליפנולים, שמשפיעים בנוגדי דלקת וכאבים. אם אינכם משיגים אוכמניות טריות, מתברר שהחומרים הטובים הללו נמצאים גם בפרי הקפוא.

 

אוכמניות. נוגדי דלקת וכאבים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אוכמניות. נוגדי דלקת וכאבים(צילום: shutterstock)

 

זרעי דלעת

הגרעינים הלבנים שאנחנו אוהבים לפצח או להוסיף לסלט ירקות נחשבים מקור מצוין למגנזיום, (ואבץ) מינרל שעשוי להפחית ולסייע במניעה של מיגרנות.

 

דגים

דגי מים קרים, כמו סלמון, מקרל וטונה אדומה (לא טונה משימורים) מכילים, כידוע, כמויות של חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3. מלבד היותן רכיב חיוני וחשוב לבריאות הלב, חומצות השומן מסוג אומגה 3 הינן אנטי דלקתית ולכן יכולות להקל על כאבים שנגרמים מדלקת מפרקים שיגרונית (RA), ודלקות מפרקים נוספות.

  

כורכום

אחד התבלינים הנחקרים ביותר בשנים האחרונות, בזכות החומרים הפעילים שבו, כורכומינואידים, שנחשב כנוגדי דלקת טבעיים ושהינם בעלי השפעה על מחלות דלקתיות כמו דלקת מפרקים שיגרונית (RA) ודלקת מפרקים ניוונית (אוסטיאוארתריטיס).

 

כדי להרגיש את השפעתם של החומרים הפעילים, יש צורך בכמויות גדולות של התבלין, ולכן ההמלצה כיום היא להוסיף לתזונה שורש כורכום טרי מכיון שיש לקחת מינונים גבוהים כדאי להיעזר בתוספי תזונה שמכילים ריכוז גבוה של החומרים הפעילים. יש לצרוך לקבלת הטבה במינון של לפחות 500 מ"ג ורצוי עם רכיב נוסף כמו אפלפין לפעילות סינרגטית. 

 

כורכום. נוגד דלקת טבעי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כורכום. נוגד דלקת טבעי(צילום: shutterstock)

 

שמן זית

בנוסף לשלל התכונות הטובות שיש בשמן זית מכבישה קרה, כמו הפחתה של שומני הדם, כולסטרול וטריגליצרידים, שמן זית מכיל חומצה אולאית, שיש לה תכונות נוגדות דלקת.

 

בכל מקרה, מומלץ להעדיף שמן זית על פני שמנים אחרים, ובמיוחד אם אתם בקבוצת סיכון, נמצאה אצלכם רמה גבוהה של שומנים בדם או שאתם סובלים אוסטיאוארתריטיס.

 

שורש ג'ינג'ר

ברפואה הסינית המסורתית שורש ג'ינג'ר מוכר כבר אלפי שנים כבעל יכולות להפגת כאבי בטן, כאבי שרירים וכאבי מחזור והוא יעיל מאד גם נגד בחילות.

 

בשנים האחרונות גם הרפואה המערבית מתחילה להכיר בקיומו, והוא מומלץ לנשים בתחילת ההריון. במחקר יחיד מסוגו נמצא, כי נטילה של תוסף מזון המכיל ג'ינג'ר מקל על כאבים באותה יעילות כמו תרופות נגד כאבים והורדת חום מסוג נוגדי דלקת ללא סטרואידים.

 

פלפל אדום חריף (צ'ילי)

מכיל חומר פעיל בשם קפסצאין, המעניק לפלפל את חריפותו והינו בעל תכונה שהוכחה במחקרים כמפחיתה כאבים. כיום ישנן תרופות ומשחות המכילות קפסצאין ומיועדות לשיכוך כאב.

 

בחלק מן המחקרים הוכח כי אכילת פלפל חריף עשויה להפחית ולמנוע מצבים דלקתיים שונים. במחקרים אחרים נמצא, כי בתגובה לחריפות, המוח מייצר ומשחרר כמות גבוהה יחסית של אנדורפינים, כימיקלים שנחשבים למשככי הכאב הטבעיים של הגוף.

 

נענע ומנטה

שמן מנטה וחליטות של נענע ידועות ברפואה העממית להקלה על כאבים והתכווצויות בבטן, שנגרמות כתוצאה של הפרעת עיכול כמו גזים ונפיחות.

 

הכותבת היא תזונאית, יועצת לאלטמן

 

בשיתוף אלטמן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
התזונה שתקל על הכאב
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מומלצים