כך הפכה הסיגריה האלקטרונית ג'ול לטרנד חם אצל בני הנוער בישראל
הטרנד החם של בני הנוער בישראל: אז מה אם אסור למכור את הסיגריות האלקטרוניות לצעירים מתחת לגיל 18? במשרד הבריאות אמנם פועלים למנוע את שיווק הסיגריות אבל את תלמידי התיכון בארץ זה לא ממש מעניין. גם לא הנזקים שעלולים להיגרם להם מצריכה מופרזת של ניקוטין. "גם אלכוהול אסור לנו לשתות, אז אנחנו לא שותים?" יבואני ג'ול: "אנחנו נלחמים בתופעה של מכירת הסיגריות לקטינים"
בני נוער בגילאים 15־18 עימם שוחחנו אתמול מאשרים לנו כי הג'ול בדרך לכבוש גם את הצעירים בארץ. "לפני בחינות הבגרות אני נרגע עם כמה שאכטות מהג'ול שלי. זה מרגיע אותי. זה אחלה בסבבה. אני לא מסריח מסיגריות וגם העיניים שלי לא אדומות אש כמו בסיגריות רגילות", מספר יוסי, תלמיד י"ב מאזור השרון. "הרבה חברים שלי בשכבה מעשנים ג'ול וגם יש כאלה שאני מכיר מכיתות נמוכות יותר שמעשנים את זה. אין בזה סכנה כמו סיגריות רגילות".
רועי בן ה־16 גם הוא חזק בג'ול. "ההורים שלי יודעים, ברור", הוא אומר באדישות. "אמא שלי בתכל'ס הציעה לי לנסות את זה. כשהיא גילתה שאני מעשן סיגריות הלב שלה נפל. היא עשתה לי בלגנים למרות שהיא בעצמה מעשנת כבדה כבר 20 שנה. יום אחד היא באה הביתה עם הג'ול בהתלהבות. כל הקטע הזה של הסיגריה האלקטרונית זה כדי לעזור למעשנים לעבור מסיגריה רגילה לאופציה אחרת שהיא לא מסוכנת לבריאות, לא?!"
למרות שהחוק אוסר על צעירים מתחת לגיל 18 לרכוש סיגריות אלקטרוניות או מוצרי טבק אחרים, בני נוער רבים עדיין מוצאים דרכים להשיג את הג'ול. "זה בדיוק כמו שאסור לעשן סיגריות ויש בני נוער שמעשנים", אומר מתן, 15.5, "גם אלכוהול אסור לשתות מתחת לגיל 18, אז אנחנו לא שותים?! עברתי לעשן ג'ול כי אתה לא מסריח מסיגריות. אין לזה שום ריח. הטעם סבבה. המחיר קצת כבד עליי. אבל עובדים, ועכשיו חופש גדול נעבוד יותר".
קל להחביא מההורים
הג'ול הושקה לפני כשנתיים והפכה ללהיט בארצות־הברית בעיקר בקרב בני נוער. נכון לינואר 2018, הג'ול שולטת במחצית משוק הסיגריות האלקטרוניות באמריקה והצליחה להגדיל את המכירות שלה ב־700 אחוז מאז שהושקה. על פי ההערכות, החברה מגלגלת כחצי מיליארד דולר וכבר מכונה "האייפון של הסיגריות האלקטרוניות". בארץ היא משווקת מספר שבועות בלבד אבל כבר מסתמנת כלהיט גדול. לג'ול עיצוב פורץ דרך בתחום: הסיגריות מתהדרות במראה הייטקי שמזכיר דיסק און־קי. לעיצוב שקורץ לבני הנוער יש חלק מרכזי בהצלחה האדירה. גם שלל הטעמים כמו מנטה, מלפפון וקרם ברולה שמשאירים טעם טוב בפה עושים את שלהם.
הג'ול מכיל ניקוטין אבל אינו מכיל טבק, ופונה לפי הצהרות היבואן למעשנים בגירים שרוצים לעשות צעד ראשון בדרך לגמילה. הוא משווק בדרך דומה לקפסולות קפה של נסטלה. מחיר כל קפסולה כ־20 שקלים. ריכוז הניקוטין בג'ול גבוה בהשוואה לסיגריות אלקטרוניות אחרות, והמומחים בארצות־הברית כבר מזהירים מההשלכות השליליות של התמכרות בני הנוער. מעבר לכך שמי שצורך ג'ול, סיכוייו לעבור לעשן גם סיגריות רגילות גבוה יותר — המומחים מזהירים מפני הנזקים שגורם הניקוטין. קפסולה אחת מכילה כמות נכבדת של ניקוטין, ובני נוער שצורכים את הג'ול בקביעות עלולים, בלי לשים לב, לעשן בחודש כמות ששווה לעשרות רבות של סיגריות.
"מכשיר הג'ול קטן ודיסקרטי ולכן קל לבני נוער להסתיר אותו מההורים ולהשתמש בו בבית הספר או בבית", מסביר פרופ' הרולד ג'יי פרבר, מומחה לרפואת ילדים מבית החולים של טקסס. "גם העיצוב שלו נתפס כמגניב ולכן הוא מושך בני נוער רבים להתחיל לעשן. מאחר שהסיגריות האלקטרוניות עדיין חדשות יחסית, לא חלף מספיק זמן על מנת שיהיו בידינו תוצאות מחקרים שילמדו אותנו על ההשפעות ארוכות הטווח של הסיגריות האלו. אבל אנחנו יודעים בוודאות מה ההשפעות של ניקוטין, ואלו השפעות לא טובות. בניקוטין קיים רעלן שיכול לשבש את תפקודם התקין של תאי מערכת העצבים ויכול לשנות את הכימיה במוח. מדובר בחומר מסוכן מאוד עבור ילדים ובני נוער, כי המוח שלהם עדיין מתפתח וניקוטין הוא סם", מזהיר פרופ' פרבר.
יבואני הג'ול בישראל מדגישים כי הם רואים בחומרה את מכירת הסיגריות האלקטרוניות לבני נוער ומבהירים כי בכוונתם להשקיע משאבים רבים במניעת התופעה. "ג'ול אינה משווקת לבני נוער ולמי שאינם מעשנים סיגריות", נמסר לנו מדוברות החברה. "הפלטפורמות המקוונות של ג'ול דורשות זיהוי מיוחד לגבי גיל בכניסה אליהן. ג'ול מוודאת באמצעים טכנולוגיים שהרוכש אינו מתחת לגיל המותר. החברה אף מפעילה צרכנים סמויים בחנויות על מנת להבטיח כי המוצר אינו נמכר למי שלא מלאו לו 18". בנוסף טוענים בחברה כי ג'ול שואפת לשיתוף פעולה עם משרד הבריאות, הורים, מחנכים ומובילי דעת קהל, במטרה למנוע שימוש במוצר בקרב בני נוער.
למרות זאת, הג'ול כבר הפך לנושא שיחה חם בקרב תלמידי התיכון. הילית, בת 16.5 מאזור המרכז, מספרת: "ג'ול זה סבבה לנשמה. אותי זה ממש מרגיע. אני משלבת את זה עם לעיסת מסטיק. אם לא הייתי מכירה את זה ברור שהייתי ממשיכה בסיגריות. ההורים שלי כמובן לא יודעים".
איך את מצליחה לרכוש קפסולות?
"אני מצליחה, מוצאים דרכים. ככה גם החברות שלי. אנחנו משיגות דרך אח של אחת החברות שהוא בצבא, מעל גיל 18. כולם משיגים. אם רוצים זו לא בעיה. הבעיה היא שזה ממש יקר. 20 שקלים לכל קפסולה. אם זה לא היה יקר הייתי כנראה מעשנת מזה יותר".
ישנם הורים, אגב, שבאופן מפתיע דווקא מעודדים את ילדיהם להשתמש בג'ול. "ביקשתי מהבן שלי, שהיה מכור לנרגילה, לנסות את הג'ול", סיפרה לנו אתמול ד', אם לתלמיד תיכון ממרכז הארץ. "עשינו משא ומתן, זה עזר ואני מרוצה".
מאפיינים יוצאי דופן
ומה עמדת משרד הבריאות בעניין הג'ול? לפני כשבועיים וחצי סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, החליט להפעיל את הסמכות שניתנה לו ולאסור את המכירה ושיווק המוצר. במשרד הבריאות טוענים שהם מתכוונים להוציא תקנות מיידיות שיאסרו את השיווק ויובילו חקיקה בעניין. כבר בחודש שעבר נדרש המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, להתייחס לנושא בחוות דעת שהעביר לליצמן. נזרי ציין כי בג"ץ פסל בעבר את החלטת משרד הבריאות לאסור על שיווקן של סיגריות אלקטרוניות בישראל. לכן, לדעתו, הדרך לעצירת שיווק הג'ול תהיה במסגרת השלמת הליך חקיקה להסדרת הייצור והשיווק של סיגריות אלקטרוניות. אולם עד להשלמת החקיקה מציע נזרי לסגן שר הבריאות להשתמש בסמכות המוקנית לו לאסור ייצור, יבוא או שיווק של מוצר הגורם או עלול לגרום סיכון בריאותי חמור.
בג'ול, מנגד, טוענים שהמהלך שמתכנן ליצמן הוא לא חוקי, מפני שמדובר במוצר שנועד למבוגרים מעשנים ויש לו אחוז ניקוטין נמוך יותר מאשר בסיגריות. לדבריהם, סגן שר הבריאות מנסה לאסור לשווק מוצר שמזיק פחות מסיגריות וחוטא לבריאות הציבור. בחברה טוענים שהם ישמחו אם משרד הבריאות יאסור את שיווק המוצר לבני נוער, ולטענתם מאז שהמוצר הושק בישראל הם ערכו מספר ביקורות וסגרו שלושה אתרי אינטרנט ושתי חנויות ששיווקו את המוצר לקטינים.
"היקף החדירה של הג'ול בקרב בני הנוער והשימוש המאוד אינטנסיבי שנעשה ברשתות חברתיות לקידום הג'ול הם מאפיינים יוצאי דופן ביחס לסיגריות אלקטרוניות אחרות", אומרים במשרד הבריאות.
"מדובר בתופעה בעלת השלכות של סכנה חמורה לבריאות הציבור ולבני נוער בפרט. לאור המאפיינים הייחודיים למוצר וריכוז הניקוטין הגבוה אנחנו מתכוונים לפעול לקידום מואץ של תיקון חקיקה להסדרת נושא הסיגריות האלקטרוניות וכן להוצאת צו אשר ימנע את התבססות המוצר בישראל עד להתקנת תקנות בעניין. יש כאן מצב ייחודי שאנו פועלים מולו במספר כיוונים, זאת על מנת למנוע התבססות של המוצר בישראל".
הכתבה מתפרסמת במוסף "24 שעות" של "ידיעות אחרונות"