שתף קטע נבחר

10 סיבות (שלא בהכרח קשורות לאוכל) שעלולות לגרום להשמנה

השמנה כבר הוגדרה כמחלה על ידי כמעט כל העולם, אבל מתברר שלא כל הסיבות לעלייה במשקל קשורות לתזונה לא בריאה או לא נכונה. 10 סיבות שעשויות להפתיע אתכן - ומה אפשר לעשות כדי למזער את הנזק

בשיתוף אלטמן 

 

מקפידים על תזונה נכונה ועולים במשקל? אולי זה קשור דווקא להרגלים מזיקים שכדאי להיפטר מהם, וגם מעודפי המשקל. הנה 10 הרגלים שכדאי לכם לחשוב עליהם מחדש.

 

1. מעט מדי שעות שינה

מחקרים מראים שחוסר בשעות שינה יכול "לעלות" לנו באכילה של 300-400 קלוריות נוספות ביום, וכדי להשיג אנרגיה יש נטייה לבחור במזונות סוכריים. שעה נוספת של שינה בלילה יכולה להגביר את ההורמון לפטין אשר מדכא תיאבון.

 

2. התמכרות לרשתות חברתיות

בודקים באופן קבוע את הפייסבוק ואינסטגרם לאורך היום? יש מצב שזה גורם השמנה. מתברר שיש השפעה חברתית על השמנה. ואם החברים ברשתות החברתיות משמינים, אנחנו נוטים לקבל את זה כנורמלי. בנוסף אם אנחנו מכורים לרשתות החברתיות אנחנו פחות אקטיביים, מה שגורר עלייה במשקל.  

 

גבר מציץ בסמארטפון שלו (צילום: Shutterstock)
כל היום ברשתות החברתיות - זה עלול לגרום לעלייה במשקל(צילום: Shutterstock)

 

3. קריאת תוויות מזון

אם אתם מחפשים תוויות כגון "ללא סוכר", "ללא גלוטן" או "מופחת שומן", זו עלולה להיות בעיה. אנשים שבאופן קבוע משתמשים בממתיקים מלאכותיים עלולים לעלות במשקל בגלל שהממתיקים לעיתים מאטים את העיכול ועלולים לגרום לתיאבון מוגבר ולשנות את הרכב החיידקים במעי.

 

לדברי חוקרים, אנשים המאמצים תזונה נטולת גלוטן, בין אם מסיבות רפואיות (צליאק ורגישות לגלוטן), או עקב אורח חיים ואמונה, משנים את הרכב המיקרוביום במעי שלהם. לאנשים אלו מומלץ להוסיף לתזונתם פרוביוטיקה ופרה ביוטיקה כחלק מהתפריט היומי.

 

4. חוסר בפרוביוטיקה בתזונה

לעיתים, בתזונה שלנו אין מספיק פרוביוטיקה. במערכת העיכול שלנו יש חיידקים "רעים" ו"טובים" אשר יש להם השפעה על מגוון פעולות בגופנו כולל מטבוליזם והפחתת שומן.

 

אורח החיים המערבי הכולל נטילת אנטיביוטיקה, אכילה מרובה של סוכרים, לחץ ואלכוהול פוגעת באוכלוסיית החיידקים שלנו.

 

אחד מהם הוא B420 בעל השם המסובך - ביפידובקטריום בקטיס 420. מדובר בחיידק מוכר שנמצא בחלק ממוצרי הפרוביוטיקה. יש לו השפעות טובות על העיכול, הוא מגביר את הפרשת ההורמון GLP1 (הורמון השובע) ואחראי להפחתת תחושת הרעב שאנו מרגישים וכתוצאה מכך על הפחתה בצריכה הקלורית היומית.

 

5. דילוג על אכילת חלבון

אם בתזונה חסר חלבון נוצר רעב מהר יותר ורצים לארוחה הבאה. החלבון מאט את העיכול ומשאיר אותנו מסופקים ומלאים לזמן ארוך יותר. בנוסף לעיכול חלבון "נדרשת" יותר אנרגיה כך שמשתמשים ביותר קלוריות. כך שכדאי להוסיף חלבון לתזונה היומית ועל ידי כך להיות רעבים פחות.

 

6. צריכת שומנים טובים

שמן זית, אומגה 3 ואומגה 6 הינם שומנים שחשוב שיהיו כלולים בתזונה ביחס הנכון הם חשובים לבריאותנו. שומנים שעלינו להימנע מהם נמצאים בג'אנק פוד, בעוגות ובצקים ובאוכל מעובד.

 

7. אי שתיית מים לפני האוכל

לעיתים שתיית מים עשויה להרגיע את תחושת הרעב. אנחנו מתבלבלים לעיתים קרובות בין צמא לרעב לכן כדאי לשתות מים לפני שניגשים למקרר.

 

שתו כוס מים לפני שאתם אוכלים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שתו כוס מים לפני שאתם אוכלים(צילום: shutterstock)

 

8. הענקת תשומת לב לארוחות

חשוב לתת מקום לארוחה ולא לאכול מול הטלוויזיה או ל"נשנש" בזמן העבודה. חשוב לתת את הזמן לארוחות ללעוס נכון ולשים לב למזון הנכנס לגופך.

 

9. שימוש בצלחות גדולות

אנחנו אוכלים לעיתים כמות מזון השווה לגודל הצלחות. השתמשו בצלחות קטנות ועל ידי כך תפחיתו את כמות המזון הנאכלת. אם אתם אוכלים בצלחת גדולה העמיסו ירקות על הצלחת וקצת מקבוצות המזון האחרות. 

 

10. שתיית מיצי פירות

אמנם הם נראים תמימים ובריאים אבל עשירים בקלוריות – אל תשכחו לחשב אותם במנת הפירות היומית שלכם.

 

הכותבת היא תזונאית

 

בשיתוף אלטמן

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
למה אנחנו עולים במשקל?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מומלצים