שתף קטע נבחר

בעיית הבריאות של הערבים בישראל

מתאשפזים יותר בבתי־חולים, מבקרים יותר בקופות החולים, וסובלים יותר מהשמנה ומסוכרת. דיון מיוחד בכנסת יעסוק היום במצבם הבריאותי של ערביי ישראל ובהשפעתו על תקציב המדינה . ח"כ ד"ר אחמד טיבי: "דרושה תוכנית מיוחדת לקידום אורח חיים בריא באוכלוסייה הערבית"

האוכלוסייה הערבית בריאה פחות מהאוכלוסייה היהודית בישראל. כך עולה מנתונים שיוצגו היום בכנסת ושלפיהם, מלבד הפגיעה המשמעותית בבריאותם, למצבם הרפואי של ערביי ישראל יש גם השלכה משמעותית על תקציב המדינה.

 

היום (ג') תתקיים בכנסת ישיבה מיוחדת שתעסוק בקידום הבריאות באוכלוסייה הערבית. ד"ר בשארה בשאראת, מנהל בית־החולים האנגלי בנצרת ויו"ר החברה לקידום בריאות האוכלוסייה הערבית, יציג בישיבה נתונים דרמטיים לגבי הפערים האדירים שבין יהודים לערבים אזרחי ישראל בתחום הבריאות.

 

מעשנים יותר, מאוזנים פחות. ערבים בישראל (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מעשנים יותר, מאוזנים פחות. ערבים בישראל(צילום: shutterstock)
  

כך למשל יציג ד"ר באשארת את נתוני החשיפה של אזרחים שאינם מעשנים, לעשן של סיגריות. על פי הנתונים, ב־2017 28.9% מהגברים היהודים שאינם מעשנים נחשפו לסיגריות בתדירות גבוהה, וכך גם 26.1% מהנשים היהודיות שאינן מעשנות.

 

קראו גם:

אלו הסיבות שערבים בישראל חיים פחות שנים מיהודים

דו"ח בריאות ארצי: ערבים מתים יותר, חולים ומדוכאים יותר

דו"ח: ערבים חיים בממוצע שלוש שנים פחות מיהודים

 

בקרב אזרחי ישראל הערבים הנתונים היו גבוהים בפער אדיר. 52.5% מהגברים הערבים שאינם מעשנים נחשפו לעשן סיגריות בתדירות גבוהה, וגם 51.5% מהנשים הערביות שאינן מעשנות. המקום העיקרי שבו נחשף המגזר הערבי לעישון הוא בבית משפחתם.

  

על פי הנתונים, ההשמנה במגזר הערבי גבוהה פי 1.4 מאשר במגזר היהודי ושיעור מחלת הסוכרת במגזר הערבי גבוה פי 1.6 לעומת המגזר היהודי. ב־2017 הוגדרו 11% מחולי הסוכרת היהודים כמי שהאיזון הסוכרתי שלהם גרוע, זאת לעומת נתון גבוה בהרבה של 19% בקרב חולי הסוכרת הערבים.

 

הנתונים כוללים גם התייחסות לתזונת שני המגזרים ומהם עולה, בין השאר, שבעוד רק 15% מערביי ישראל צורכים בתדירות גבוהה לחם מחיטה מלאה, במגזר היהודי עומד הנתון על לא פחות מ־55%.

 

ההשלכה הכספית האדירה על תקציב המדינה

ד"ר בשאראת צפוי להציג גם את ההשלכה הכספית האדירה של תחלואת ערביי ישראל על תקציב המדינה. מהנתונים עולה שערביי ישראל מאושפזים בבתי־חולים פי 1.4 מיהודים ומבקרים אצל רופאים בקופות החולים פי 1.15 מיהודים.

  

"קיים פער של ארבע שנים בתוחלת החיים בין אוכלוסייה ערבית ויהודית", אמר אתמול חבר הכנסת ד"ר אחמד טיבי, יו"ר הוועדה המשותפת לתעסוקת ערבים ושוויון חברתי. "דרושה תוכנית בריאות אמיצה לצמצום הפערים ולקידום בריאות האוכלוסייה הערבית. יש צורך בהשקעה מיוחדת באוכלוסייה הערבית להעלאת המודעות לאורח חיים בריא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
השלכות משמעותיות גם על התקציב
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים