שתף קטע נבחר

מהיום: קמפיין הקורא לסימון מוצרים המכילים בשר מעובד

הקמפיין שמקדמת עמותת "ויגן פרנדלי" יפנה להורים ויבקש מהם לשקול היטב בטרם יחליטו לתת לילדיהם לצרוך בשר מעובד, בשל הסכנה הטמונה באכילתו. מייסד העמותה: "בפני מקבלי ההחלטות מוטלת המחויבות לוודא כי קהל הצרכנים מכיר את הסכנות שבצריכת בשר מעובד"

 

 

הבוקר (יום ב') צפוי לעלות קמפיין ציבורי רחב של עמותת "ויגן פרנדלי" הקורא למשרד הבריאות לסמן את מוצרי הבשר המעובד הנמכרים בישראל. הקמפיין מתבסס על הממצאים של ארגון הבריאות העולמי ודו"ח חדש שפורסם לפני חודש של הקרן העולמית לחקר הסרטן, שמצאו שמוצרי בשר מעובד עלולים לגרום לתחלואת סרטן ברמת ודאות כמו סיגריות ואסבסט.

 

העמותה פועלת למען טבעונות והוקמה בספטמבר 2012. היא מקדמת היצע של מסעדות ובתי עסק שיכללו תפריטים לטבעונים בישראל, מתוך מטרה להפוך את הטבעונות לנגישה, זמינה ואפשרית יותר עבור מי שבוחר באורח חיים הזה.

 

הקמפיין יפנה להורים ויבקש מהם לשקול היטב בטרם יחליטו לתת לילדיהם לצרוך בשר מעובד, המשויך לאותן קטגוריות כמו סיגריות ואסבסט ועלול לגרום לסרטן ברמת ודאות זהה.

 

לצד הקמפיין, העמותה הפיצה עצומה שתדרוש ממשרד הבריאות לסמן באופן ברור מוצרי בשר מעובד, במטרה לאפשר לציבור לדעת מה הוא צורך ולהזהיר מפני הסכנה הטמונה בבשר.

 

נקניקיות מטוגנות (צילום: shutterstock)
מסרטן כמו עישון ואסבסט. בשר מעובד(צילום: shutterstock)

 

עיבוד מוצרי בשר - עלול לגרום לסרטן

בחודש שעבר פורסם דו"ח של הקרן העולמית לחקר הסרטן שחיזקה את הממצאים שפורסמו בשנים האחרונות על כך שבשר - לרבות עוף, הודו, בקר, חזיר או כבש שעבר תהליך של המלחה, התססה, שימור, עישון, או כל הליך עיבוד אחר שמטרתו שיפור הטעם או שימור הבשר לצורך הארכת חיי המדף של המוצר עלול לגרום לסרטן.

 

למרות שעל מרבית מוצרי הבשר המעובד כמו המבורגרים, נקניקיות ונקניקים נוהגים היצרנים לכתוב "ללא חומרים משמרים" או "מחומרים טבעיים בלבד", נחשבים המוצרים האלו למסוכנים ועלולים לגרום לתחלואה.

 

נכון לשנת 2016, נספרו בסניפי רשתות המזון מעל ל-300 מוצרים המכילים בשר על סוגיו השונים, מתוכם מוצרים רבים המכילים בשר מעובד. בישראל, בניגוד להרבה מדינות מערביות אחרות, הצרכן אינו יכול להבדיל בין מוצרים המכילים בשר מעובד ובין אלה שאינם מכילים בשר מעובד, ולכן דורשים בעמותת "ויגן פרנדלי" ליצור סימון ברור – באמצעות תוויות אזהרה – על גבי המוצרים.

 

סימון מוצרים בתוויות אזהרה מקובל בישראל ובעולם על מוצרי צריכה שעלולים לסכן את הציבור ובפרט על מוצרים עם רמת סיכון גבוהה כמו סיגריות, אלכוהול וכדומה.

 

במדינות מערביות מתפתחות כבר מסומנים כיום מגוון מוצרים שמהווים סכנה בריאותית לציבור דוגמת סימון מוצרים העתירים בסוכר שומן, נתרן, מוצרים המכילים קפאין ברמה גבוהה או מכילים ממתיקים מלאכותיים.

 

בישראל יש כיום סימון ותוויות אזהרה על סיגריות ומשקאות אלכוהול המכילים יותר מ-15% כוהל. בעוד שנה וחצי יסומנו בישראל גם מוצרים המכילים כמויות גבוהות של נתרן, סוכר ושומן רווי.

 

"החלטנו לצאת לקמפיין החשוב הזה כדי לעורר את המודעות לבריאות הציבור ולהתריע בפני מקבלי ההחלטות כי מוטלת עליהם המחויבות לוודא כי קהל הצרכנים מכיר את הסכנות שבצריכת בשר מעובד ושהוא יודע מה יש במוצר שהוא צורך", אומר עמרי פז, מייסד העמותה, "מוצרי בשר מעובד נמצאו כמסרטנים בדומה לסיגריות ואסבסט, ומשרד הבריאות מודע לכך.

 

"אני בטוח שהורים לא היו רוצים שילדיהם יצרכו את המוצרים האלה ועכשיו, כשהתחיל החופש הגדול ורוב הילדים צורכים באופן טבעי יותר מזון מהיר בקניונים ובטיולים, חשוב שההורים יהיו מודעים לנושא יותר מתמיד. אני קורא למקבלי ההחלטות לא להמתין לעשרות אלפי החתימות על העצומה שעוד יגיעו, אלא לפעול כבר עכשיו לסימון הבשר המעובד שנמכר ברשתות המזון".


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לסמן מוצרי בשר מעובד
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים