שתף קטע נבחר

הטיפול המפתיע בפגיעות מוטוריות

20% מהחולים שלקו בשבץ מוחי עלולים לסבול מפגיעה מוטורית. "לאחרונה עולה המודעות לטיפול בהזרקת בוטוליניום טוקסין לשריר שנפגע. הרעלן משחרר את הנוקשות למספר חודשים", מספר מנהל המחלקה הנוירולוגית ב'זיו' ומסביר איך אפשר להחזיר את איכות החיים

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"


פגיעה מוטורית אחרי שבץ מוחי -לא חייבת להישאר לכל החיים. רבים מהחולים שלקו בשבץ מוחי עלולים לסבול מספסטיות בשרירים, תופעה שפוגעת בתפקוד המוטורי וגורמת לירידה משמעותית באיכות החיים.

 

הפגיעה משתנה ואישית, לעיתים תתבטא בצורה קלה יחסית כמו בעיה תפקודית של היד, אך לעיתים הפגיעה, הן משבץ או ממחלות אחרות, יכולה לקחת מהחולה את היכולת ללכת ואף לגרום לעיוורון תפקודי. טיפול מתאים יחזיר לחולים את היכולת שאבדה להם.

 

עוד במדור 60 פלוס:

שבץ: 6 מזונות שיחזקו את הגוף 

6 טיפולים פשוטים להאטת הרס תאי המוח בגיל המבוגר 

הטעויות שאתם עושים שגורמות למדידה שגויה של לחץ דם

 

טיפול מתאים יכול לשחרר את השריר הנוקשה  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
טיפול מתאים יכול לשחרר את השריר הנוקשה (צילום: shutterstock)
 

פגיעה מוטורית שפוגעת באיכות החיים

ספסטיות היא פגיעה במערכת העצבים המרכזית במוח או בחוט השדרה שמשפיעה על נוקשות השרירים השונים בגוף, מקשה על תפקוד האיברים ובעצם גורמת לפגיעה מוטורית. התופעה מתרחשת בשל פגיעה במערכת הפירמידלית, שהיא המערכת הספציפית שאחראית על התנועה והיא עלולה להופיע במחלות מולדות כמו שיתוק מוחין, בחבלות ראש למיניהן, פגיעות בחוט השדרה ומחלות ניווניות דלקתיות כמו טרשת נפוצה, כמו כן היא די נפוצה במקרים של שבץ מוחי ועלולה להופיע אצל 20% מהחולים.

 

הפגיעה במערכת העצבים גורמת לחוסר שליטה בהתהוות התנועה החלקה הנכונה, וחוסר בבקרה הגורמים לנוקשות השריר ולרוב להפעלת השרירים המכופפים ולכן פעמים רבות הספסטיות יתבטאו בכיפוף. אם הספסטיות יופיעו לדוגמה ביד, היד תישאר מכופפת והחולה יתקשה ביישור היד, לרוב הבעיה היא בעיקר בתחילת התנועה או בסופה. היא יכולה להופיע באיבר אחד או באיברים רבים, בהתאם לאזור הפגיעה המוחית, כגון פגיעה בשרירי הידיים, הרגליים, שלפוחית השתן, הלוע, העיניים וכיוצא בזה.

 

הספסטיות תפגע באיכות חיי החולה בהתאם לאיבר שנפגע. לדוגמה ספסטיות במיתרי הקול עלולה לגרום לחולה להיות צרוד, ספסטיות ברגליים עלולה להקשות עליו בהליכה או לפגוע ביכולת ההליכה שלו בכלל. ספסטיות בשלפוחית השתן יכולה לגרום לקיבולת שתן קטנה, להביא לצורך להתפנות לעיתים קרובות ואף לגרום לדליפת שתן.

 

הפגיעה עלולה להופיע גם לאחר השיקום

כל חולה שלקה בשבץ מוחי עובר לאחר מכן תהליך שיקום, אך הספסטיות עלולה להישאר או להתפתח גם לאחר תקופת השיקום, לעיתים כמה שבועות לאחר האירוע ולעיתים איפלו גם בכמה חודשים.

 

חולה שלא קיבל טיפול מתאים יאלץ להתמודד עם חוסר מוטורי כל שארית חייו, אך טיפול טוב יכול להוביל לשיפור יוצא דופן בתפקוד החולים, ולכן חשוב לשים לב לתופעה ולטפל בה בהקדם.

 

3 אפשרויות לטיפול

התאמת הטיפול הטוב ביותר עבור החולה נעשית על ידי הרופא המטפל בהתאם לאירוע שהוביל לספסטיות ולשלב המחלה. לפיזיותרפיה תפקיד חשוב בטיפול אצל חולים שונים בשלבים מסוימים של הופעת הספסטיות.

 

טיפול תרופתי יכול גם הוא לסייע לחולים, אך לעיתים תופעות הלוואי עלולות להגביל את הטיפול, בעיקר במקרים בהם נדרש טיפול במינון תרופתי גבוה במיוחד. במקרים קשים במיוחד נהוג להשתיל משאבות ולהזריק את הטיפול התרופתי אל חוט השדרה.

 

לאחרונה עולה יותר ויותר המודעות לטיפול באמצעות הזרקה של הרעלן בוטוליניום טוקסין לתוך השריר, חומר המוכר מתחום הקוסמטיקה כ"בוטוקס" אך במקרה זה נעשה בו שימוש רפואי.

 

הבוטוליניום טוקסין מוזרק לשריר במינון ספציפי בהתאם לשריר הפגוע ולצורך הקיים, והחומר משחרר את נוקשות השריר לתקופה ארוכה של כמה חודשים.

 

כשהשריר הפגוע קטן יחסית, הרופא יזריק כמות קטנה, כשהשריר גדול יותר המינון יהיה בהתאם. יש לחזור על הטיפול הזה כל פרק זמן מסוים שנע בין שלושה חודשים לחצי שנה או יותר.

 

הטיפול הרפואי בבוטוליניום טוקסין מתבצע במרכזים רפואיים ייחודיים שבהם רופאים מומחים לטיפול בספסטיות בהתאם להנחיות סל הבריאות.

 

השפעות ותופעות לוואי

לטיפול השפעה משמעותית על תפקוד החולים, חולים לאחר הזריקה יכולים לקבל את השליטה בידיהם או ברגליהם, יש חולים שספסטיות ברגליים מנעו מהם את היכולת לפתוח את הרגליים ובכך הובילו לבעיות היגיינה לא פשוטות ולאחר הזריקה הם יכולים שוב להחזיר לעצמם חלק מעצמאותם שאבדה. יש חולים שהפגיעה התרחשה בעפעפיים, הפגיעה גרמה לסגירה ספסטית של העיניים והם הפכו למעשה לעיוורים, הטיפול בבוטוליניום טוקסין החזיר להם את יכולת הראייה.

 

תופעות הלוואי בדרך כלל יתבטאו בתופעות מקומיות קלות בטיפולים הראשונים. הזרקה לאזור קטן עלולה לגרום לדימום קל או לרפיון של השריר שחולף לאחר תקופה קצרה בדרך כלל נדיר למצוא חולשה שרירית שנמשכת זמן רב.

 

את ההזרקה חשוב שיבצעו רופאים מומחים שמכירים היטב את האנטומיה ויוכלו להזריק את המינון המתאים במיקום המדויק, אז תופעות הלוואי יהיו זניחות ביחס לתועלת הרבה שהטיפול יכול להעניק לחולה.

 

הפגיעה המוטורית אינה גזירת גורל

הפגיעה בתפקוד המוטורי אצל חולים שעברו שבץ מוחי לא חייבת להיות גזירת גורל. טיפול נכון יכול לשפר את איכות חיי החולה ולסייע לו לחזור לתפקוד מרבי.

 

השאיפה שלנו הרופאים היא להביא את החולה לריפוי מלא, אך לא בכל המקרים זה אפשרי, והדבר תלוי ברמת הפגיעה ובמידת הספסטיות, אך אנו עושים מאמצים להחזיר את החולים למצב התפקודי הטוב ביותר כדי שיוכלו לשרת את עצמם ולשפר את איכות חייהם.

 

הכותב הינו מנהל מחלקת נוירולוגיה במרכז הרפואי 'זיו', צפת

 

 

שלושה סימנים לשבץ מוחי ומה לעשות  

 

 בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: shutterstock
טיפול בבוטוקס לשחרור נוקשות השריר
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים