שתף קטע נבחר

צפו: האישה שסובלת מתסמונת בה ליד יש חיים משל עצמה

סרטון אנימציה ייחודי מציג פגיעה נוירולוגית נדירה של אישה שחשה שלכף ידה יש אישיות משלה, המשוטטת ועושה ככל העולה על רוחה

 

 

מה הייתם עושים לו כף היד שלכם היתה מסרבת להישמע לפקודות? כך נראים חייה של קארן שעברה ניתוח במוחה שהותיר אותה עם תסמונת נדירה בה ליד "אישיות משל עצמה". סרטון אנימציה קצר שמגולל את חייה הנדירים ישודר במסגרת ימי פסטיבל אנימיקס בין ה-7 באוגוסט ל-10 בסינמטק בתל אביב במסגרת פסטיבל אנימיקס.

 

בשנות ה-20 המאוחרות שלה, קארן עברה ניתוח מוח שנועד לטפל במחלת האפילפסיה ממנה היא סובלת. רופאיה הרדימו אותה וניתקו את האזור החשוד כמוקד אפילפטי.

 

לאחר שהתעוררה, דיבורה של קארן הפך מוזר, אולם באופן כללי היא חשה בטוב. "התעוררתי, ישבתי על מיטת בית החולים, שוחחתי עם המנתח שלי", היא סיפרה, אבל אז כף ידה השמאלית התרוממה והחלה לטייל על בגדיה ולהפשיט אותה.

 

קארן ממשיכה בתיאור: "הכירורג צפה במתרחש ושאל אותי אם אני מבינה מה שמתרחש. ואז היד החלה להתעצבן, קרעה מעליי את כפתורי החולצה. ניסיתי לומר לה – תפסיקי, תפסיקי אך לא הצלחתי לגרום לה להפסיק".

 

כשקארן שבה מבית החולים, היד ה"חדשה" שלה, בעלת חיים משלה, שבה לעולל שמות: "היא הפליקה לי", היא מספרת, "היד שלי הרביצה לי!".

 

"היד רוצה להפוך אותי לאדם מוסרי יותר"

סיפורה החריג של קארן נדיר מאוד ומכונה "תסמונת היד החוצנית" – Alien Hand Syndrome. במהלך הניתוח, כרתו הנוירוכירורגים את הגשר המחבר בין שני חצאי המוח – וקרוי "קורפוס קלוסום". בלעדיו, קיים שיבוש בתמסורת החשמלית בין שני צדי המוח.

 

כריתת הגשר מונעת מצד אחד את התפשטות "גל" האפילפסיה במהלך ההתקף, אך בד בבד גורם ליד "חיים משל עצמה", כשאת הפקודות היא מקבלת מהחצי הימני של המוח.

 

קארן חיה כבר זמן מה עם התסמונת, ומתחילה להתרגל ל"אישיות העצמונית" של כף ידה השמאלית. כיום היא מאמינה שכף היד שלה רוצה שקארן תהפוך לאדם "מוסרי" יותר. כך למשל, כאשר קארן מנסה להדליק סיגריה, היד מנסה למנוע ממנה לעשן.

 

לעוד סרטונים ומידע


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים