שתף קטע נבחר

משרד הבריאות: 25 נדבקו בעכברת - 12 מתוכם חיילים

מספר המטופלים שהגיעו לבתי החולים ברחבי הארץ עם חשד לעכברת ממשיך לעלות. משרד הבריאות החליט הבוקר לסגור את נחלי הזוויתן והיהודיה לכניסת מטיילים. מומחית: "זו עלולה להיות מחלה קשה. מומלץ להימנע מכניסה לנחלים"

 

 

 

משרד הבריאות הודיע כי על פי דיווחי בתי החולים יש חשד ל-25 מקרי הידבקויות מעכברת, 12 מתוכם חיילים.

 

החל מאתמול הגיעו לחדר המיון במרכז הרפואי זיו בצפת 8 מטופלים. חלקם עוברים בדיקות בשעה זו. יש לציין כי עדיין אין תשובות מעבדה לבדיקות שנלקחו אתמול מהמטופלים. אל בית החולים שערי צדק הגיעו 8 מטופלים, אל פוריה הגיעו 4 מטופלים, לרמב"ם הגיע מטופל אחד ולבית החולים העמק הגיע מטופל נוסף. אל מיון בית החולים כרמל הגיעו שני מטופלים שרחצו בבריכת המשושים: צעיר בן 19 תושב כפר חסידים שהגיע בלילה עם תסמיני המחלה טופל ושוחרר הבוקר וצעירה נוספת בת 25 תושבת רמת ישי סובלת מכאבי בטן נמצאת בטיפול ובהשגחה.

 

מומלץ להימנע. נחל זוויתן (צילום: ישראל ברדוגו) (צילום: ישראל ברדוגו)
מומלץ להימנע. נחל זוויתן(צילום: ישראל ברדוגו)

כל החולים דיווחו שרחצו בנחלים ברמת הגולן לפני כשבוע והחלו לסבול מתסמינים של המחלה בימים האחרונים. בבדיקה האחרונה התגלו מעל 1,000 חיידקי קולי צואתי בנחלים זכי וזוויתן, ולכן הוחלט לסגור אותם לרחצה.

 

ד"ר דוד רוה, זהומולוג בשערי צדק מרגיע בינתיים ואומר שעד כה הגיעו שמונה אנשים לבית החולים בשל תסמיני המחלה ומצבם קל עד בינוני. רוה הסביר כיצד המחלה נגרמת: "עכשיו קיץ וחם וכולם אוהבים לטייל בנחלים של הצפון ובעיקר ברמת הגולן, וכשאנחנו נמצאים במים שלא בהכרח נקיים, אז בתוך המים יש גם הפרשות של בעלי חיים והרבה מהם נושאים את החיידק הזה, בעיקר מכרסמים.

 

"בעלי החיים נושאים את החיידק בגוף ומפרישים אותו בשתן וזה מגיע למים שבהם אנחנו מתרחצים, והחיידק עובר דרך העור. החולה מרגיש את זה אחרי מספר ימי דגירה ואז מופיע החום".

 

ד"ר רוה עם פרטים על המחלה:

 

 

יובל מסקין, בן 24, שטייל בריכת המשושים ובנחל זוויתן וחלה בעכברת סיפר: "טיילתי בצפון ובשבוע שעבר התחלתי להרגיש לא טוב. חשבתי שזו מחלה רגילה. משם התחיל חום גבוה שהגיע ל- 40 מעלות. כבר הייתי כמה ימים בבית מרותק למיטה ולא אכלתי בכלל, ואז הגעתי לבית החולים אחרי כמה בדיקות הבינו יותר מה יש לי והתחילו לטפל". מסקין עשה בירור נוסף עם חברים שטיילו איתו והבין שלחלק מהם גם יש את התמינים שהוא חווה וגם הם חלו.

 

ד
ד"ר רוה ויובל מסקין

 

עכברת: עלולה להידרדר למצב קשה

"לפטוספירוזיס, או עכברת, היא מחלה זיהומית שנגרמת מחיידק הלפטוספירה, שנמצא אצל בעלי חיים", מסבירה פרופ' מיכל חוברס, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים מאיר בריאיון לאולפן ynet. "בעלי החיים מזהמים מקווי מים ונחלים, ואנשים שמתרחצים באותם נחלים או נוגעים בשתן של עכברים בשדה, במטע או במקומות שמסתובבים בעלי חיים, יכולים להידבק במחלה. מדובר במחלה שיכולה להיות קלה בחלק מהמקרים, אבל במקרים אחרים היא קשה מאוד ועלולה להגיע עד למצב של אי ספיקה של הכליות והכבד".

 

מה תסמיני המחלה?

 

"התסמין העיקרי הוא חום, יכולה להיות דלקת בקרניות, תסמינים שמזכירים שפעת.

 

מה ההמלצות לאנשים שחוששים שנדבקו?

 

"מקרים קלים יכולים לחלוף לבד ולכן לא כל חולה עם חום שנחשף לנחלים בצפון צריך לרוץ לבית החולים, אבל אם המחלה לא עוברת והחום מאוד גבוה ומרגישים לא טוב, כדאי לפחות לעשות בדיקות דם ולבדוק שתפקודי הכבד והכליה תקינים ולצרוך טיפול אנטיביוטי במקרה הצורך".

 

מה ההמלצות למטיילים?

 

"חד משמעית להימנע מכניסה למאגרי המים שסומנו בגולן. מי שייתן את ההנחיות הוא משרד הבריאות, ואם הוא סגר את הנחלים, מומלץ מאוד לא להיכנס אליהם".

 

השתתף בהכנת הכתבה: אחיה ראב"ד 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
חיידק שמועבר בשתן של עכברים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים