שתף קטע נבחר

מחקר מגלה: חיילים הולכים יותר לרופאים - מבני גילם באזרחות

על רקע הרפורמה בצה"ל ומעבר החיילים לטיפול בקופות החולים, מחקר חדש מגלה כי לובשי המדים מבקרים אצל רופא פי 2 יותר מאשר בני גילם שאינם בצבא. הסיבה: העלות הנמוכה לעומת האזרחות

כולם עם גימל וגימל עם כולם: מחקר חדש מצא כי חיילי צה"ל, בהשוואה לאזרחים בני גילם, הולכים פי 2 יותר לרופא.

  

את המחקר הובילו אנשי המכללה האקדמית רמת־גן, האוניברסיטה העברית וקופ”ח מאוחדת, וממנו עולה באופן מובהק כי חיילים וחיילות צורכים שירותי בריאות במידה גבוהה הרבה יותר מאשר בני גילם באזרחות.

 

ד"ר אסתי אנגלצ'ין־ניסן, ראש תוכנית הלימוד לתואר ראשון בכלכלה, הסבירה כי "בעשורים האחרונים חלה עלייה ניכרת בהוצאות על שירותי הבריאות בצבא. נראה כי הגורמים לעודף הצריכה שלהם קשורים במחיר הנמוך של השירותים בהשוואה למחיר ב'אזרחות'. שנית, מכיוון שאינם עובדי השוק האזרחי ממילא הם אינם משלמים על השירות ולא יורד להם שכר בלקיחת חופשות מחלה".

 

חיים במרפאה. פונים הרבה יותר לרופאים (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
חיים במרפאה. פונים הרבה יותר לרופאים(צילום: דובר צה"ל)

 

"כמות הגימלים שהחיילים מקבלים היא גבוהה"

במחקר השתתפו 3,403 חיילי צה"ל סדירים גילאי 18־21, ששויכו לטיפול במיקור חוץ במאוחדת במהלך 2012 אז בוצע הפיילוט. כמו כן נדגמו 2,379 מבוטחי מאוחדת, אזרחים בני 18 עד 21. כעת צפויות הקופות לדרוש מצה"ל תשלום נוסף על השירות לחיילים.

  

החברה שצפויה להפסיד הכי הרבה ממעבר החיילים לטיפול קופות החולים תהיה "ביקור רופא", שמספקת לחיילים שירותי רפואה בשעות אחר הצהריים והלילה בעיקר בערים הגדולות. מרגע שקופות החולים יספקו את שירותי הרפואה, ייכללו גם מוקדי הלילה של הקופות ולא יהיה צורך במוקדים של חברת ביקור רופא. ממסמכים שהגיעו ל"ידיעות אחרונות" עולה כי החוזה של החברה מול משרד הביטחון עומד על 50 מיליון שקלים לשנה.

  

אחת הטענות שהועלו בוועדה לבחינת השירות הרפואי לחיילים הייתה כי לאורך השנים פנו חיילים לביקור רופא ולא לרופאים הצבאיים כדי להוציא חופשות מחלה, "גימלים", שלא קיבלו בצבא. קציני הרפואה הגבילו את מתן הגימלים בביקור רופא, אבל בצבא טוענים שכמות האישורים שניתנת שם עדיין גבוהה.

  

כתבנו רותם אליזרע מוסיף כי רופאי משפחה הביעו אתמול התנגדות לתוכנית להעברת הטיפול בחיילים לקופות החולים והוצאת הטיפול מחיל הרפואה. רופא משפחה בכיר אמר כי ״אין סיכוי שאני לא אתן גימלים לחייל שזקוק לטיפול כי נגמרה המכסה. זה לא אתי, לא רפואי ולא יקרה. מה אעשה אם יגיע אליי חייל עם דלקת ריאות? אשלח אותו לבסיס כי נגמרה ההקצאה לימי מחלה?״.

 

רופאי המשפחה גם חוששים מהעומס הרב שעלול להצטבר על קופות החולים. לדבריהם גם ככה הם מתמודדים עם כמות עצומה של מטופלים, ותוספת של עשרות אלפי חיילים עלולה להכביד משמעותית את הנטל.

 

הכתבה מתפרסמת ב"ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
חיילים. חולים יותר
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים