שתף קטע נבחר

הבעיה הגדולה של שניצל מהצומח - ותרמית הסייטן

פתיחת שנת הלימודים היא הזדמנות מעולה לבדוק האם השניצלים מן הצומח שמככבים בתפריטים של תלמידים רבים שחוזרים מבית הספר הם תחליף ראוי לבשר מבחינה תזונתית. ד"ר מאיה רוזמן יצאה לבדוק וחזרה עם מסקנות בריאות

השוק מוצף בתחליפי חלבון מן הצומח, מגוון השניצלים והקציצות גדל ומתרחב, אבל האם מדובר בתחליף ראוי לבשר מבחינה תזונתית? יצאנו לבדוק:

  

  

צולם בשופרסל דיל בילו סנטר

 

הבדיקה העלתה כאמור כי חלק גדול מן המוצרים – אינם תחליף ראוי לחלבון בארוחה. למרות שהם מכילים רכיבים טבעיים בלבד, בלי חומרים משמרים ותוספים מזיקים, ולמרות שיש בהם רק שומן צמחי ואין בהם כולסטרול – צריך לזכור שעדיין מדובר במוצרים מתועשים שמכילים לא מעט מלח, ובחלק גדול מהמקרים כמות החלבון נמוכה מדי.

 

לכן חשוב לזכור כי אם מתבססים רק עליהם כל יום לאורך זמן, זה עלול לגרום לחסרים תזונתיים ולהזיק לבריאות.

 

אם אוכלים מוצרים שעשויים מסייטן חשוב לשים לב שהוא מכיל חלבון חיטה, חלבון לא איכותי שלא מתאים לבניית הגוף והשרירים.

 

מה עוד בדקנו?

כשארוחת הבוקר הלא נכונה עלולה להרוס לכם את הדיאטה

בוחרים לחם? הנה המדריך המלא ללחמים בריאים

מה פחות משמין, שווארמה בצלחת או בפיתה? תתפלאו

מה עדיף - קוטג' או גבינה לבנה? מדריך הבריאות של הגבינות

אלו הפירות הכי משמינים שיעלו לכם את רמת הסוכר בדם

מה עדיף: פסטה בשמנת או ברוטב עגבניות? תתפלאו

 

מה ההבדל בערך התזונתי בינם לבין בשר?

בשר, עוף ודגים הם מקור לכמות גדולה של חלבון איכותי, מינרלים חשובים כמו ברזל ואבץ, וויטמינים חשובים כמו B12.  במנה קטנה של עוף או דג יש בערך 20-25 גרם חלבון.

 

בין השניצלים הצמחיים יש מעט מוצרים שיש בהם 15-18 גרם חלבון ביחידה אחת, אבל ברוב המוצרים יש 6-7 גרם חלבון לפעמים אפילו פחות.

 

חשוב לדעת כי לא רק הכמות חשובה אלא גם איכות החלבון ואם הוא מתאים לבניית הגוף והשרירים. השניצלים מן הצומח מכילים חלבוני סויה וחלבוני חיטה שהם קצת פחות איכותיים בהשוואה לחלבון מן החי.

 

מבחינת הברזל וויטמין B12 – הוא קיים אך ורק בשניצלים המועשרים בתוספות של ויטמינים, ולא בכל המוצרים, כך שמי שלא בודק היטב עלול לאכול במקום בשר משהו שמכיל הרבה פחמימות, עם מעט מאוד חלבון ובלי ברזל, מה שיכול לגרום לאנמיה, עייפות, חולשה ונשירת שיער תוך כמה חודשים.

 

המוצרים הכי פחות מתאימים כתחליף הם כל השניצלים והקציצות מירקות כמו תירס, ברוקולי, תרד או סלק. שניצל תירס למשל, עשוי בעיקר מתירס, פירורי לחם וחיטה – כל אלו פחמימות שאינן תחליף למנת החלבון בארוחה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
שניצל צמחי. האם יש בו מספיק חלבון?
צילום: shutterstock
צילום: סיוון שחור
ד"ר מאיה רוזמן
צילום: סיוון שחור
ד"ר רק שאלה
מומלצים