שתף קטע נבחר

היפוגליקמיה: מצב מסוכן - ולא רק לחולי סוכרת

היפוגליקמיה, מצב שבו רמות הסוכר בדם צונחות בצורה מסוכנת, יכולה להתרחש גם אצל אנשים בריאים ולא רק אצל חולי סוכרת. מה הסימפטומים של היפוגליקמיה, כיצד מאבחנים ואיך אפשר להימנע ולטפל בה? פרופ' חוליו וינשטיין מסביר

אם חשבתם שרק סוכרתיים סובלים מהיפוגלקמיה, חשבו שוב. היפוגליקמיה יכולה להתרחש גם אצל אנשים ללא סוכרת. היפוגליקמיה מתרחשת כאשר רמת הסוכר בדם יורדת בצורה מסוכנת. התופעה שכיחה יותר אצל אנשים עם סוכרת המטופלים בתרופות שגורמות להיפוגליקמיה – כגון אינסולין, אולם היא יכולה להופיע גם אצל אנשים בריאים.

 

מהי היפוגליקמיה?

היפוגליקמיה מתרחשת כאשר מדד הסוכר בדם צונח אל רמה של פחות מ-70ng/dl. בהיעדר טיפול, היפוגליקמיה חמורה עלולה להיות מסכנת חיים. הטיפולים מתמקדים בהשבת רמות הסוכר בדם לטווח התקין.

 

אישה עם סחרחורת (צילום: shutterstock)
אחד הסימפטומים להיפוגליקמיה. סחרחורת(צילום: shutterstock)
 

סוכר בדם, או גלוקוז, הוא המקור העיקרי לאנרגיה. כאשר הרמות צונחות, הגוף אינו מקבל כמות מספקת של אנרגיה לצורך תפקוד תקין. אינסולין מסייע לתאי הגוף לקלוט את הסוכר ממחזור הדם. אנשים עם סוכרת נזקקים לעיתים לקבל אינסולין בהזרקה עקב תנגודת לאינסולין או עקב חסר בייצור האינסולין.

 

אצל אנשים עם סוכרת, נטילת כמות מופרזת של אינסולין עלולה לגרום לצניחה ברמות הסוכר בדם. לדילוג על ארוחות או ביצוע פעילות גופנית מופרזת לאחר נטילת אינסולין עלולה להיות השפעה זהה.

 

עוד כתבות בנושא: 

מותר לאכול מתוק? מדריך התזונה לחולי סוכרת

8 הפעולות שיאזנו את רמות הסוכר שלכם בדם

10 המחלות שהורגות בתוך 24 שעות  

 

הסימפטומים של היפוגליקמיה

• רעד

• הזעת יתר

• סחרחורת

• קשיים בריכוז

• קשיים במיקוד של העיניים

• בלבול

• מצבי רוח

• רעב

• כאב ראש

• אובדן הכרה

 

אדם הסובל מהיפוגליקמיות תכופות, עלול שלא לחוש בסימפטומים. התופעה נקראת חוסר מודעות לתסמיני היפוגליקמיה.

 

הסיבות להיפוגליקמיה ללא נוכחות סוכרת

אצל אנשים ללא סוכרת, היפוגליקמיה עלולה להיגרם מהפרשת כמות גדולה מדי של אינסולין לאחר ארוחה, מה שגורם לרמות הסוכר בדם לרדת בחדות. תופעה זו נקראת היפוגליקמיה תגובתית. היפוגליקמיה תגובתית יכולה להיות גם אחד הסימנים הראשונים להימצאות סוכרת. מצבי תחלואה אחרים שגורמים להיפוגליקמיה כוללים:

 

1. שתייה מופרזת של אלכוהול: כאשר רמות הסוכר בדם יורדות, הלבלב מפריש הורמון שנקרא גלוקגון. גלוקגון מאותת לכבד לשחרר אנרגיה שאגורה בו. בתגובה, הכבד משחרר גלוקוז אל מחזור הדם כדי להחזיר את רמות הסוכר בדם לטווח התקין. שתייה מופרזת של אלכוהול גורם לקושי בתפקוד הכבד. הוא עלול לאבד את היכולת לשחרר גלוקוז בתגובה על איתות הגלוקגון והתוצאה היא היפוגליקמיה זמנית.

 

המדד להיפוגליקמיה: צניחה ברמות הסוכר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
המדד להיפוגליקמיה: צניחה ברמות הסוכר(צילום: shutterstock)
 

2. תרופות: נטילת תרופות של אדם עם סוכרת יכולה לגרום להיפוגליקמיה. היפוגליקמיה עלולה להיגרם גם מ:

• תרופות נגד מלריה

• סוגים מסוימים של אנטיביוטיקה

• סוגים מסוימים של תרופות לטיפול בדלקת ריאות

קבוצות מסוימות באוכלוסייה הן בסיכון מוגבר לפתח היפוגליקמיה, כולל ילדים ומבוגרים עם כשל כלייתי.

 

3. אנורקסיה: אנשים עם הפרעת אכילה כמו אנורקסיה אינם צורכים כמות מספקת של מזון וגופם אינו מייצר כמות מספקת של גלוקוז.

 

4. הפטיטיס: מחלה דלקתית שמשפיעה על הכבד. מחלה זו עלולה למנוע פעילות תקינה של הכבד. אם הכבד אינו מייצר מספיק גלוקוז, הדבר עלול לגרום לשיבושים ברמות הסוכר בדם ולהוביל לאירוע של היפוגליקמיה.

 

5. הפרעות בתפקוד בלוטת האדרנל או בלוטות יותרת המוח: בעיות בבלוטת האדרנל או בבלוטת יותרת המוח עלולות לגרום להיפוגליקמיה משום שהן משפיעות על ההורמונים שמפקחים על ייצור הגלוקוז.

 

6. בעיות בכליות: הכליות מסייעות לגוף לפרק תרופות ולסלק חומרי פסולת. אם לאדם יש ירידה בתפקוד הכלייתי, התרופות שהוא נוטל עלולות להצטבר במחזור הדם שלו. הצטברות זו עלולה לגרום לשינוי ברמות הסוכר בדם עד כדי היפוגליקמיה.

 

7. אינסולינומה: גידול, בדרך כלל בלבלב, המייצר ומפריש אינסולין בעודף – גידולים אלה הם נדירים, אולם כאשר יש אינסולינומה הוא עלול לגרום להופעת היפוגליקמיה. הגידול עלול לגרום להפרשת יתר יש אינסולין. כאשר רמות האינסולין בדם גבוהות מדי, צונחות רמות הסוכר בדם.

 

אבחון היפוגליקמיה 

בשלב הראשון הרופא יתשאל את החולה על הסימפטומים שהוא חווה. אם הרופא חושד בהימצאות היפוגליקמיה, הוא יבצע בדיקת דם לרמות סוכר. רמות סוכר מתחת ל-70mg/dl עלולות להצביע על היפוגליקמיה. עם זאת, יש לזכור שלכל אחד יש רמה בסיסית שונה במקצת של סוכר בדם, והערכים שקובעים הימצאות היפוגליקמיה עשויים להשתנות מאחד לאחר. הרופא עשוי להשתמש בבדיקות נוספות כדי לקבוע את הסיבה החבויה לירידה ברמות הסוכר בדם.

 

הטיפול

טיפול בסיבה החבויה להיפוגליקמיה היא הדרך הטובה ביותר למניעת היפוגליקמיה בטווח הארוך. בטווח הקצר, נטילת גלוקוז מסייעת להחזיר את רמות הסוכר בדם לנורמליות.

 

המלצות למטופלים שאינם סוכרתיים הסובלים מהיפוגליקמיה

• אכלו ארוחות קטנות, ולא שלוש ארוחות גדולות ביום.

• אכלו משהו כל שלוש שעות.

• אכלו מגוון מאכלים, כולל חלבונים, שומנים בריאים וסיבים תזונתיים.

• הימנעו ממאכלים מסוכרים.

• שאו עמכם חטיף שתוכלו לאכול כשמופיע הסימן הראשון להיפוגליקמיה וכך סביר שתמנעו את הופעתה.

• למדו את הסימנים של היפוגליקמיה אצלכם וטפלו בסיבה החבויה שגורמת להופעתה.

 

פרופ' חוליו וינשטיין הוא מנהל היחידה לסוכרת במרכז הרפואי וולפסון ורופא בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לא רק לחולי סוכרת. היפוגליקמיה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים