שתף קטע נבחר

10 המלצות לשמיעה טובה יותר בארוחות החג

מפגשים חברתיים ומשפחתיים הם חלק בלתי נפרד מהחג אולם למי שסובל מליקוי שמיעה המפגש הרועש מעורר קשיים להשתלבות והנאה. קלינאית תקשורת מסבירה איך להתנהל נכון בארוחות החג ולהרגיש חלק מהשיחה

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

אל תמנעו ממפגש משפחתי בגלל קושי.  1 מכל 3 מבוגרים מעל גיל 65 סובל מירידה בשמיעה. לרבים מהם בילוי בחיק המשפחה או עם חברים עלול לגרום לקושי ורתיעה בעקבות חוסר הנוחות במעקב אחרי השיחה המתגלגלת.

 

קושי זה נגרם לא פעם בעקבות ההמולה שנוצרת בדרך כלל בארוחות ערב משפחתיות ואירועים עם הרבה אנשים, מוסיקה וילדים. לפניכם עשר המלצות להתנהלות במפגשים רועשים שיקלו על השמיעה ויעזרו לכם להשתלב טוב יותר ולהרגיש חלק מהמפגש החברתי.

 

עוד במדור 60 פלוס:

מניסיון: 6 שינויים מבריאים לשנה החדשה  

המתנדבים שנלחמים בבדידות המבוגרים עם חיוך 

4 סיבות להתחיל לתרגל טאי צ'י - היום

 

אפשר להתגבר על הקושי  (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
אפשר להתגבר על הקושי (צילום: Shutterstock)

 

1. עזרו לחברים שלכם לסייע לכם: כשהמצב מעיק, יכול להיות שתעדיפו להתנתק מהשיחה ותבחרו לעבור לחדר שקט יותר. זה יכול להוות פתרון חד פעמי אבל בוודאי שאין לראות בכך פתרון של קבע.

 

2. אל תסתירו ואל תדחיקו: שתפו את הסובבים אתכם וספרו להם על לקות השמיעה שלכם. הדרך הטובה ביותר לשמיעה איכותית מתחילה בלדבר על הנושא. לכן, ידעו חברים חדשים, או כאלו שאינם מודעים לכך שאתם לקויי שמיעה ונעזרים במכשירי שמיעה או בשתלי שבלול על מנת לשמוע. במידה וקשה לכם לשמוע ולהבין את הנאמר, פשוט תגידו.

 

3. להתקרב: בקשו מחבריכם להתקרב אליכם ולדבר לכיוון האוזן הנתמכת במכשיר השמיעה או המושתלת או לאוזן הטובה יותר, זאת במידה והנכם נעזרים בשני מכשירי שמיעה או שתלי שבלול.

 

4. אין צורך לצעוק: בקשו מחבריכם לא לצעוק אלא לדבר באופן ברור וטבעי. רבים חושבים שבמידה והם יצעקו זה יסייע לכם לשמוע טוב יותר. הדרך למנוע זאת היא פשוט להסביר להם שזה לא כך.

 

5. חזור שנית: אם לא שמעתם מילה או משפט מסוים אל תחששו לבקש מחבריכם לחזור על הדברים.

 

6. פנים אל מול פנים: בקשו מחבריכם להסתכל לכיוונכם ולהפנות כלפיכם את הפנים בעת השיחה. בדרך זו, תוכלו גם לקרוא את שפת הגוף ולקבל סימנים נוספים שאינם מילוליים.

 

7. אחד אחד: אם אתם בשיחה קבוצתית, שבו או עמדו במקום בו תוכלו לראות את פני הדוברים. במידת הצורך, בקשו מהם לדבר בתורות, על מנת שתוכלו לעקוב אחר השיחה.

 

8. סביבה נוחה: לסביבה ישנה השפעה מכרעת על יכולת השמיעה והבנת הדיבור. במידה והנכם נמצאים בסביבה רועשת, כאשר ברקע פועלת טלוויזיה או מערכת שמע, נסו להעביר את השיחה לחדר שקט יותר או לכבות את המוצרים במידה ואין בהם שימוש.

 

9. ויהי אור: אם המקום חשוך ואינכם יכולים לראות את פני הדוברים, בקשו להדליק עוד תאורה או להעביר את מקום השיחה למקום מואר.

 

10. שימוש באביזרים: השתמשו באביזרי עזר כגון לולאת השראה עם מיקרופון אלחוטי. תוכלו להניח את המיקרופון ליד הדובר ולשמוע היטב גם ממרחק.

 

 

הכותבת הינה קלינאית תקשורת, ראש חטיבת שתלים במדטכניקה אורתופון

 

 

1 מכל 3 מבוגרים מעל גיל 65 סובל מירידה בשמיעה. צפו בהסבר על הסימפטומים ואיך אפשר לאבחן

 

 

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: shutterstock
הקושי בשמיעה מתעצם במפגש משפחתי
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים