שתף קטע נבחר

ניוון מקולרי: הפרי המוכר שעשוי למנוע את המחלה

ניוון מקולרי היא מחלה שבה אזור הראייה בעיניים מתנוון, והיא פוגעת בעיקר לאחר גיל 50. איך ניתן לאבחן, מהם הטיפולים היעילים ואיך אכילת תפוזים עשויה לעזור במניעה?

ד. אישה בת 55, מורה לכושר גופני, החלה לשים לב לפתע לירידה בראייה. בבדיקה מעמיקה התגלה כי היא סובלת מממחלה הנקראת ניוון מקולרי, בה אזור הראייה המרכזי, המקולה, מתנוון. שכיחותה במדינות מפותחות היא כ-7-8% מהאוכלוסייה, והיא אחד מהגורמים המובילים לעיוורון בגיל מבוגר.

 

הסימן הראשון לניוון רשתית העין הוא נקודות צהובות באזור המקולה, הנראות בבירור בבדיקת רופא עיניים וברוב המקרים החולה אינו מבחין בהן. זהו השלב "היבש", יותר מ-90% מהסובלים מהמחלה יישארו בשלב זה.

 

רק אצל 10% תתקדם המחלה לשלב "הרטוב", המאופיין על ידי גדילת כלי דם פתולוגיים מתחת לרשתית. אלה הם כלי דם חדשים בלתי תקינים הגדלים ומתפרצים דרך קרעים בשכבות הפנימיות של הרשתית.

 

מכלי הדם אלה דולפים נוזל, שומנים ודם המצטברים מתחת לרשתית. בשלב זה מתחילות להופיע הפרעות בראייה כמו עיוות במרכז שדה הראייה ועקמומיות של קווים ישרים וירידה כללית בראייה.

 

בשלבים מאוחרים יותר נוצרת רקמת צלקת אשר מחליפה רקמת רשתית במקולה וגורמת לאובדן ראייה מרכזי בלתי הפיך, המהווה כבדות ראייה או עיוורון חלקי.

 

 

ראייה (צילום: shutterstock)
הסימן הראשון למחלה נראה בבירור בבדיקת רופא(צילום: shutterstock)

 

אבחון וטיפול יעיל

אבחון המחלה מבוסס על בדיקת קרקעית העין ועל צילום עם הזרקת חומר ניגוד באמצעותו ניתן לזהות כלי דם תקינים. ההרכב המיקום והגודל של כלי הדם משפיע על ההחלטה ואופי הטיפול.

 

הטיפול במחלה מהסוג "היבש" הוא להקטין את הסיכוי למעבר למצב "הרטוב". לאחרונה הוכחה יעילותם של ויטמינים ומינרלים נוגדי חמצון  במניעת המעבר לשלב "הרטוב".

 

מחקר חדש הראה שאנשים שאוכלים תפוזים בצורה סדירה, נוטים פחות לחלות במחלת ניוון מקולרי לעומת אנשים שלא אוכלים תפוזים.

 

המחקר שנערך באוסטרליה וכלל מעל 2,000 משתתפים מעל גיל 50 שעקבו אחרי הרגלי האכילה לאורך 15 שנים, מצא שאנשים שאכלו לפחות מנה אחת של תפוז כל יום, היו בעלי סיכון נמוך בכ-60% לפתח ניוון מקולרי לאחר 15 שנה. החוקרים אף מצאו כי אכילת תפוז אחד בשבוע הייתה בעלת ערך הגנתי בפני המחלה.

 

תפוז ביום מרחיק את רופא העיניים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
תפוז ביום מרחיק את רופא העיניים(צילום: shutterstock)

  

מחקרים קודמים מראים קשר בין דיאטה לבין ניוון מקולרי ואף קיימת תרכובת ויטמינים מומלצת לצריכה – אך מחקר זה התמקד ספציפית בנוגדי חמצון המצויים בפירות וירקות כגון תפוזים ולא ממש בוויטמינים.

 

החוקרים אף בדקו קשר בין צריכת תה, תפוחים, ויין אדום למחלת הניוון מקולרי אך מצאו קשר מובהק מניעתי רק בין תפוזים והמחלה.

 

כמות האנשים אשר יסבלו בשני העשורים הבאים מניוון מקולרי באירופה, תעמוד על כ-60 מליון איש (בעולם יהיו כ-200 מיליון ב-2020 ומספרם יגיע עד 288 מיליון ב-2040).

 

עלייה במודעות למחלה ולבדיקות לגילוי מוקדם יכולים לסייע בטיפול. חשוב לזהות את כלי דם החולים מוקדם ככל האפשר, מאחר שהמחלה מתקדמת מהר לכיוון מרכז הראייה וגורמת לאיבוד ראייה במהירות גדולה יחסית. בשל כך בני 50 ומעלה צריכים לעבור בדיקת ראייה בשתי העיניים בנפרד ובדיקת רשתית לאחר הרחבת אישונים. 

 

ארזה פרוכטר, היא אופטומטריסטית קלינית, ד"ר ליאת גנץ היא ראש החוג תואר שני במדעי הראייה והאופטומטריה מכללת הדסה

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ניוון מקולרי. אבחון ומניעה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים