שתף קטע נבחר

מחקר: לא תאמינו מאיפה מעבירים אליכם הכלבים חיידקים צואתיים

חוקרים בבריטניה מצאו שקערות המזון של הכלבים מזוהמות בחיידקים צואתיים, חלקם גם עמידים ביותר לאנטיביוטיקה. כמות החיידקים הרבה ביותר נמצאה על קערות פלסטיק ובקערות המים

נדבקתם בחיידקים צואתיים? אולי זה מידידכם הטוב ביותר: חוקרים בבריטניה מצאו כי קעריות המזון של הכלבים מזוהמים בחיידקים מסוכנים, חלקם עמידים ביותר לאנטיביוטיקה. את המחקר ערכו חוקרי אוניברסיטת Hartpury בבריטניה.

 

המדענים ערכו מחקר ראשון מסוגו, שבו בחנו שלושה סוגי קערות מזון לכלבים הנמכרים בבריטניה. הם ביקשו לדעת כמה חיידקים נותרים על הקערה כתוצאה משיירי מזון שעליה, ובאיזו שכיחות מנקים בעלי הכלבים את הקערות.

 

התוצאות הראו חיידקים מסוכנים ששגשגו בקעריות הפלסטיק או המתכת. הזולות שבהן, מפלסטיק, אגרו את כמויות החיידקים הגדולות ביותר, אולם החוקרים ציינו כי בכל הקעריות נמצאו חיידקים.

 

כלב שותה מים (צילום: shutterstock)
הכי מסוכנות. קערות השתייה(צילום: shutterstock)
 

זני החיידקים המסוכנים ביותר שנמצאו היו החיידקים הצואתיים אי קולי ו-MRSA, חיידק עמיד ביותר לאנטיביוטיקות שנמצא לרוב ביחידות לטיפול נמרץ.

 

החוקרים, שההציגו את הממצאים בכנס האירופאי למדעי בעלי החיים שנערך בחודש שעבר בקרואטיה, דיווחו על ממצא נוסף ממחקרם: ככל שמשך השימוש בקעריות המזון היה ארוך יותר, כמות החיידקים היתה גבוהה יותר.

 

עוד כתבות: 

בעלי כלבים בריאים יותר: 10 עובדות על החבר הטוב

מומחים: זו הסיבה שבעלי כלבים חיים יותר

5 מכשירים שיש לכולם בבית - ומסכנים את בריאותכם

 

אחת החוקרות, אייסלין קרול, אמרה: "קעריות השתיה של הכלבים מסכנות הן את בריאות הכלב והן את בריאות בני האדם. המגע ההדוק בין הכלב לבעליו מגביר את הסיכון להעברת מחלות. יש לבצע מחקרים נוספים כדי שידגישו את רמת הסיכון בהעברת החיידקים מהכלב לאדם".

 

לא בטוח שכדאי לנשק

בשנה שעברה דיווח המרכז האמריקני לבקרת מחלות על התפרצויות הדבקה בחיידק הצואתי קמפילובקטר בין בעלי החיים לבעליהם, בחלק מהמקרים בעקבות ליקוק או נשיקה של הכלב בפיו של האדם.

 

לפני כחודש פורסמו שני מקרים קשים של הדבקת בני אדם מכלבים, ככל הנראה בעקבות ליקוק: במקרה הראשון גרג מנטופל, תושב ויסקונסין בן 48 שהיה בריא לחלוטין, נדבק בחיידק הקטלני קפנוציטופגה המצוי ברוק הכלבים. הרופאים נאלצו לכרות את גפיו לאחר שלקה בזיהום קשה שגרם לנמק בגפיים.

 

כלב ואישה (צילום: shutterstock)
ההמלצה: להימנע מנשיקות וליקוקים בפנים(צילום: shutterstock)

 

במקרה השני, שרון לארסון, תושבת מילווקי בת ה-58 מתה לאחר שהכלב ליקק את ידה והדביק גם אותה בחיידק הקטלני. נציג המשפחה סיפר כי לארסון הביאה כלב מסוג שיצו לביתם בחודש פברואר. ב-19 ביוני הכלב ליקק את אצבעה, ככל הנראה תוך נשיכה קלה. באותו ערב חשה האישה ברע. למחרת נתקפה חולשה ניכרת, ולא הצליחה לאכול או לשתות. בעלה פינה אותה למרפאה שהפנתה אותה בדחיפות לחדר המיון, שם בוצעו בדיקות דם שאבחנו את הזיהום. לאחר שלושה ימים לקתה לארסון בקריסת מערכות ומתה.

 

כך תפחיתו את הסיכון להדבקה

המרכז האמריקני לבקרת מחלות המליץ לנקוט בפעולות הבאות כדי להפחית את הסיכון להדבקה:

 

• רחצו ידיים בקפידה לאחר מגע עם הכלב ובייחוד לפני הכנת מזון, שכן החיידקים הצואתיים מועברים גם דרך מזון מזוהם.

• הימנעו מלנשק את הכלב על פיו או אפו.

• אל תרשו לכלב ללקק את אזור הפה והפנים שלכם או ללקק פצעים פתוחים.

• אם כלבכם סובל משלשולים, גשו לווטרינר ושאלו על בדיקת תרבית צואה. הקפידו הקפדה יתרה על היגיינה מרבית לאחר מגע עם הכלב.

 

במרכז לבקרת מחלות מדגישים שהכלב הוא עדיין ידידו הטוב ביותר של האדם ושהקשר עם הכלב מפחית מתחים, שומר על הכושר של בעליו ומסב אושר רב למשפחה. אולם עם האהבה לכלב, שימו לב לניקיונו ולתסמינים חריגים שעלולים להצביע על הדבקה, ושמרו על בריאותו כאחד מבני המשפחה.

 

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כל כמה זמן אתם מנקים את הקערה?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים