שתף קטע נבחר

חשש להתפרצות חצבת בת"א: 6 תינוקות מגן אחד אושפזו

הגן הפך למלכודת הידבקות: שישה תינוקות מגן בדרום תל־אביב אושפזו בשל תסמיני חצבת. חלקם בני שנה, חלקם אפילו קטנים ופגיעים יותר. חשש להתפרצות נרחבת יותר מפני שמדובר בגן של ילדי עובדים זרים, אוכלוסייה שלרבים בה אין נגישות או מודעות מספקת לחיסונים. כל ילדי הגן ייבדקו ובמידת הצורך הם יקבלו טיפול מניעתי

פרסום ראשון: שישה פעוטות שהגיעו בימים האחרונים לבית־החולים איכילוב חשודים שנדבקו במחלת החצבת. התינוקות, כולם נמצאים באותו הגן בדרום תל־אביב, אושפזו בבית־החולים – שניים מהם נשארו לאשפוז בבידוד וארבעה נוספים שוחררו לביתם.

  

על פי תוצאות בדיקת המעבדה, לפחות אחת התינוקות אובחנה באופן ודאי כחולה בחצבת. התינוקות, בני שבעה חודשים עד שנה, הגיעו לחדר המיון בבית־החולים דנה שבאיכילוב כשהם סובלים מתסמינים של המחלה, הכוללים חום גבוה ודלקת ריאות. בבית־החולים זיהו את התסמינים של המחלה ובודדו באופן מהיר ומיידי את הילדים משאר החולים על מנת שאלו לא ידביקו ילדים נוספים שהגיעו לחדר המיון.

 

במקביל, באיכילוב העבירו פנייה ללשכת הבריאות המחוזית על מנת שזו תודיע לכל ההורים שילדיהם שוהים בגן המדובר, שעליהם לקבל טיפול מניעתי במקרה שלא חוסנו. בשלב הזה ישנם עשרות ילדים שיצטרכו להיבדק אם הם חולים, והחשש הוא כי רבים נדבקו במחלה שנחשבת למידבקת ביותר שיש.

 |

אחרי התפרצויות שהיו במוקדים שונים בארץ שבהם ישנה התנגדות, לרוב מטעמים אידיאולוגיים, לחיסונים, הפעם מדובר בגן ילדים של עובדים זרים שלרוב לא מתחסנים, ולכן יש סבירות גבוהה שייתכן כי יהיו עוד הדבקות. בקרב אוכלוסייה של מהגרי עבודה ועובדים זרים יש פחות מודעות לחשיבות החיסונים, ולחלקם הגדול אין נגישות לשירותי בריאות ולכן שיעורי ההתחסנות באוכלוסיות האלו נמוכות. בשנת 2012 כבר נרשמה התפרצות של מחלת החצבת בקרב עובדים זרים, שהביאה לזינוק במספר חולי החצבת בישראל באותה שנה והביאה למבצע חיסונים נרחב בקרב אוכלוסייה זו.

  

חברת מועצת העיר תל־אביב, סוזי כהן־צמח, הביעה זעם על כך שהתפרצות החצבת בגן בדרום תל־אביב לא הובאה לידיעת הציבור באופן רשמי על ידי הרשויות. "יש כאן הזנחה פושעת", אמרה כהן־צמח, "לא ייתכן שמשרד הבריאות והרשויות נמנעים מלפרסם לתושבים על גן ילדים שנגוע במחלה כה מידבקת, בגלל מניעים זרים שנגועים אולי בפוליטיקלי־קורקט. הבריאות שלנו ושל ילדינו מחייבת דיווח שקוף על ממדי התפשטות החצבת".

  

לצוות הרפואי שבבית־החולים הופץ מייל פנימי ובו הנחיות ברורות לטיפול בהתפרצות, על מנת למנוע מצב שבו ילדים שאינם חולים בחצבת יידבקו במחלה כשיגיעו למיון ילדים. "אנו מבקשים ליידע את הצוותים במיונים ולהסב את תשומת ליבם במידה ויגיעו בימים הקרובים פונים אלינו למיון ילדים מאותה אוכלוסייה ולהיצמד להנחיות הבידוד בכדי למזער את הסיכון לחשיפה והדבקה", נכתב, "בכל פנייה של ילד/תינוק עם מחלת חום מקבוצת הפליטים - לא להכניסו באופן מיידי למיון, אלא רופא יצא אליו לרחבת המיון להערכה ראשונית".

  

לעלייה בתחלואה בחצבת, הנובעת מירידה בשיעור ההתחסנות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לעלייה בתחלואה בחצבת, הנובעת מירידה בשיעור ההתחסנות(צילום: shutterstock)

 

בבתי־החולים ישנה דריכות רבה סביב החצבת, שבשנה האחרונה ממדיה הפכו שוב גדולים ודרמטיים. בתי־החולים עצמם עלולים להפוך למקום מידבק, במקרה שילד חולה חצבת מגיע לטיפול ולא מבודד מהרגע הראשון. בחודש יולי האחרון נחשף ב"ידיעות אחרונות" מקרה של ילד בן 3 שאובחן כחולה בחצבת. הילד סובל ממחלת דם והיה מטופל במחלה להמטואונקולוגיה בבית־החולים שניידר לרפואת ילדים בפתח־תקווה. הילד קיבל טיפול במחלקה בה מאושפזים ילדים חולי סרטן, שמערכת החיסון שלהם חלשה. הילדים החולים בסרטן נחשפו לילד שחלה בחצבת, והיה חשש ממשי שאלו נדבקו. במשרד הבריאות קראו לכל מי שהיה במגע עם הילד להיבדק ונתנו לחלקם טיפול מניעתי. בכך נמנעה הדבקה של הילדים החולים.

  

אתמול (ג') פורסם ב"כאן רשת ב'" שבשבוע שעבר התקבלה בלשכת הבריאות של נפת פתח־תקווה הודעה מבית־החולים שניידר על אבחון חשד למחלת החצבת בפעוט בן שנה וחודש, תושב פתח־תקווה. הפעוט נסע עם הוריו לחו"ל לפני מספר חודשים וקיבל חיסון, אולם מפני שחיסון לפני גיל שנה יעיל באופן מוגבל והוא לא חוסן שוב במנת חיסון השגרה נגד חצבת, הופיעה אצלו המחלה.

  

צוות לשכת הבריאות פתח מיד בחקירה אפידמיולוגית כמקובל במקרה זה וביצע פעולות יזומות למניעת המשך התפשטות התחלואה. כל הילדים וההורים שבאו במגע עם הילד אותרו לצורך מתן חיסון מונע נגד חצבת. על פי הדיווח של משרד הבריאות, למעלה מ־100 בני אדם אשר נחשפו לחצבת זומנו להתחסן בלשכת הבריאות הקרובה למקום מגוריהם.

  

אינפו ( )

 

שיא במספר חולי החצבת בישראל

מספר חולי החצבת בישראל הגיע השנה לממדים שלא היו מוכרים בעשור האחרון. על פי נתוני משרד הבריאות שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות", עד כה השנה חלו 480 בני אדם בחצבת. בשנה שעברה, כולה, היו רק 34 חולים.

 

על פי הנתונים, בחודשיים האחרונים, אוגוסט וספטמבר, נרשם מספר החולים הגבוה ביותר: 127 חולים בכל חודש. ההתפרצות החלה בחודש מארס, אז נרשמו שמונה מקרים. באפריל ומאי כבר זוהו למעלה מ־30 חולי חצבת בחודש, ובחודשים הבאים מספר החולים הכפיל את עצמו.

 

חצבת היא המחלה המידבקת ביותר הידועה לאדם. הסיכוי של אדם לא מחוסן להידבק בחצבת, אם הוא נחשף לחולה, הוא 90%. את החצבת ניתן לאבחן באמצעות בדיקה גופנית: מישוש של בלוטות הלימפה, או לחלופין באמצעות נקודות בחלק הפנימי של רירית הלחי - מול השיניים הטוחנות השניות. הנקודות נראות כגרגירי מלח על רקע אדום.

 

במרבית המקרים, כשלושה עד ארבעה ימים לאחר הופעת החום מופיעה פריחה אופיינית. לאחר כשלושה ימים הפריחה מתחילה לחלוף. כדי לאשר את האבחנה נוהגים לבצע גם בדיקת נוגדנים בדם לחצבת. סיבוכים בזמן המחלה או לאחריה נפוצים מאוד ומתרחשים בכשליש מהמקרים. המחלה יכולה להסתבך לדלקת אוזניים, לשלשולים, לדלקת בקרנית העיניים, לדלקת ריאות ולסיבוכים נדירים כמו דלקת מוח, פגיעה במערכת העצבים ואפילו למוות. הסיכון לסיבוכים כתוצאה מהמחלה גבוה יותר בקרב ילדים מתחת לגיל חמש.

 

במרפאות ובבתי־החולים נאבקים להעלאת המודעות לחשיבות החיסונים, במיוחד אל מול פעילות אינטנסיבית של מתנגדי חיסונים ברשתות החברתיות. המטרה היא למגר שוב את המחלה, שכמעט נעלמה, ולהגן על אוכלוסיות מדוכאות חיסון כגון תינוקות או אנשים שהמערכת החיסונית שלהם נפגעה בשל מחלות שונות.

 

"בעת האחרונה אנו עדים לעלייה בתחלואה בחצבת, הנובעת מירידה בשיעור ההתחסנות", אמר פרופ' יצחק לוי, מנהל היחידה למחלות זיהומיות במרכז שניידר, "אנחנו מבקשים לחדד את המסר ושבים וקוראים להורים לחסן את ילדיהם נגד מחלת החצבת. זו מחלה שיכולה להיות מסוכנת גם לילד עצמו וגם לסביבתו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
גן הילדים בדרום תל אביב
צילום: שאול גולן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים