שתף קטע נבחר

חדש בישראל: ניתוח גב דרך הנחיריים

לאחר שסבל מנזקים נוירולוגיים עקב היצרות של תעלת השדרה, עבר פטריק אווגולוב (57) ניתוח לכריתת שתי חוליות הצוואר בבית החולים איכילוב. הניתוח החדשני כלל החדרה של כלי הניתוח דרך הנחיריים, במטרה להקטין את תופעות הלוואי

פטריק אווגולוב (57), עובד שגרירות ניגריה, התייסר במשך שנים בגלל היצרות קשה של תעלת עמוד השדרה, שגרמה לו ללחץ על חוט השדרה באזור הצוואר והסבה לו נזקים בריאותיים. "לפני ארבע שנים עברתי בישראל ניתוח לשחרור התעלה, שלצערי הרב לא הצליח", הוא מספר. "חששתי מעוד ניתוח מאכזב ודחיתי עד כמה שיכולתי את הניתוח הנוסף, אבל בחודשים האחרונים כבר לא יכולתי להגיד לעצמי 'תמשיך להתעלם ולדחות'. הפכתי לכמעט נכה, הגעתי לקצה". 

 

במצב זה, כשהוא כבר פגוע נוירולוגית, הגיע אווגולוב למרכז הרפואי איכילוב. "כשבדקתי אותו הבחנתי שהוא מדורדר מבחינה נוירולוגית בארבע גפיו", מתאר ד"ר צבי לידר, מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה בבית החולים, "זה בא לידי ביטוי בקושי תפקודי בידיים, קשיים מהותיים שהלכו והחמירו בהליכה ואפילו בעיה בשליטה על הסוגרים".

הניתוח התאפשר הודות לשיתוף פעולה בין מנתחים מתחומים שונים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הניתוח התאפשר הודות לשיתוף פעולה בין מנתחים מתחומים שונים(צילום: shutterstock)
הוא נשלח להדמיה, שם זוהה לחץ ניכר על חוט השדרה, שכבר נגרמה לו טראומה משמעותית. "מקור הלחץ היה בחולייה הראשונה והשנייה, הסמוכות לגולגולת", מספר ד"ר לידר, "הבנו שהזמן לא משחק לטובתו ושהוא בסכנת שיתוק מיידית, ועל כן הזדרזנו בהכנות המתבקשות לניתוח".

 

הצוות הרפואי החליט ללכת על גישה חדשנית: ניתוח לכריתת שתי החוליות הצוואריות דרך האף. בישיבה הטרום־ניתוחית השתתף גם ד"ר אברהם אברג'ל, סגן מנהל מחלקת אא"ג ומנהל יחידת אף וסינוסים באיכילוב. "כיוון שהטכניקה הניתוחית מתבצעת דרך האף, חובה שרופא מומחה לתחום ישתתף בניתוח", הוא מסביר.

 

עוד כתבות:

מה גורם לכאבי גב? מחקרים מנפצים מיתוסים

חדש: לרפא את האפילפסיה באמצעות לייזר

הניתוח באף שגרם לי בגיל 48 להתחיל לנשום מחדש

 

במהלך הישיבה קבע הצוות הרב־תחומי כי החוליות הצוואריות אכן נגישות לניתוח דרך האף, כשחלל הפה משמש אופציה רזרבית. "אחרי שתואמו פרטי הביצוע ושלבי הניתוח, זומן החולה לאשפוז", מתאר ד"ר אברג'ל, "הוא עבר הכנה לקראת הניתוח, וכשהוא שכוב על גבו, תחת הרדמה כללית, החל ההליך יוצא הדופן. כיוון שהחלטנו שהכניסה לעמוד השדרה תתבצע דרך האף, נפל בחלקי להתחיל להניע את המהלך. דרך הנחיר הימני החדרתי אנדוסקופ, שהוא מעין צינור גמיש שבראשו מצלמה. באמצעותו פילסתי את הדרך לד"ר לידר, תוך שאני מזיז ומסיר את קונכיות האף האחוריות ואת הריריות שהאף מלא בהן.

 

"המהלך הזה גם מאפשר גישה, ולא פחות חיוני וחשוב, מרחיב את האתר הניתוחי, דבר שיקל על כריתת שתי החוליות. בשלב הבא חזרתי על אותה פעולה גם דרך הנחיר השני: החדרתי דרכו את האנדוסקופ, הרחבתי גם מצד זה את שטח הניתוח ויצרתי חלל עבודה נרחב יותר".

 

לדבריו, "פעולה כפולה זו לא רק מעניקה גישה נוחה יותר לחוליות שיש להסירן, אלא גם מאפשרת את הזזת המכשור הניתוחי בתוך חלל האף, שאותו הרחבתי".

 

בעודו צופה בכל האזור המנותח על מסך שנמצא מולו, עבר ד"ר אברג'ל לשלב הבא. "חשפתי את החוליות העליונות של עמוד השדרה, שעליהן שרירים המכסים את קיר הלוע האחורי. למעשה הפשלתי את קבוצת השרירים הזו, פעולה שאיפשרה את כריתתן", הוא סיפר.  

 

ואז החל ד"ר לידר את חלקו בניתוח. "כשהחולה שוכב על גבו וראשו מקובע למיטה, החדרתי דרך הנחיר שהרחיב לי ד"ר אברג'ל כלי ניתוח ממוזערים, ובאמצעותם הסרתי את שתי החוליות העליונות במלואן, פעולה שארכה כשעתיים־שלוש", הוא מסביר.

 

זוהה לחץ ניכר על חוט השדרה שיצר נזקים בריאותיים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
זוהה לחץ ניכר על חוט השדרה שיצר נזקים בריאותיים(צילום: shutterstock)
  

כריתת החוליות גרמה להיווצרות חלל שיש צורך למלא אותו כדי למנוע דליפת נוזל שדרתי לחלל הפה. "את החלל שנוצר כתוצאה מהכריתה מילאנו בפיסת שריר בגודל סנטימטר, שאותה לקחנו מהרגל. זוהי רקמת שריר חיה שמחוברת לאספקת הדם שלה, וזה כלל לא יפריע למנותח במהלך חייו", מסביר ד"ר לידר.  

 

בשלב הזה כבר נדרש שיתוף פעולה בין שני המומחים. "אני עובד עם יד אחת עם האנדוסקופ עם המצלמה בנחיר אחד, חושף את השטח, וד"ר לידר, בשתי ידיים, מחדיר את חומר האטימה לחלל", מסביר ד"ר אברג'ל. "בפועל יצרנו מעין מעטפת שמכסה את כל החלל, דבר שלפי דעתי וניסיוני עשינו לראשונה בארץ. בהמשך 'הקרבנו' רקמה מרצפת האף, מאזור המחיצה, קילפנו אותה - תוך שאנחנו מקפידים לשמור אותה מחוברת לאספקת הדם שלה, ואז סובבנו אותה לכיוון החלל, חיברנו אותה לרקמת השריר ובאמצעותה אטמנו את המקום ברקמה אורגנית וחיונית".

 

שוב דרך הנחיר, החדיר ד"ר לידר מכשור תפירה שבאמצעותו תפר את האטימה ומעליה הניח מעין פקק, שתפקידו לקבע את המקום כליל. "עם גמר הניתוח הועבר החולה כשהוא עדיין מורדם ומונשם להשגחה ביחידה לטיפול נמרץ למשך הלילה, דבר שנועד לשמור על התיקון שנעשה מאחר שאפילו התעטשות קלה עלולה בשלב הזה לחבל בו. כבר למחרת, במחלקה, הוא יכול היה לאכול ולשתות כיוון שהניתוח נעשה 'קומה' מעל למנגנון הבליעה", מסביר ד"ר לידר.

 

ניתוחים דרך האף: הדבר הבא בתחום

ניתוח זה מצטרף לשורה של ניתוחים ממוזערים, שהזניקו את ענף הכירורגיה בשנים האחרונות. "לניתוח דרך האף קדם ניתוח להוצאת חוליות דרך הפה. אבל בניגוד לתקוות שתלינו בגישה הזו, הסתבר לנו שמדובר בניתוח קשה ומסובך. לשם ביצועו צריך לשבור לשניים את הלסת וכך לפלס את הדרך לחוליות העליונות. לניתוח דרך הפה יש שורה של תופעות לוואי ובהן פגיעה במנגנון הבליעה, שינוי מנגנון התהודה שמוביל לשינוי הקול, סיכון לפגיעה בכלי דם ועוד, כך שהאופציה הניתוחית דרך האף היא לפי שעה 'הדבר הבא' בתחום", מסביר ד"ר לידר.

 

בארבעת החודשים שחלפו מאז הניתוח, אווגולוב מתאושש אך יש לו עוד תקופת החלמה לא פשוטה. "אני הולך קל יותר ומפעיל טוב יותר את הידיים, אבל כיוון שהגעתי לניתוח די בדקה ה־90, עוד ייקח זמן עד שאחזור לעצמי, וגם לא בטוח שב־100 אחוז", הוא מסביר.

 

וד"ר לידר מסכם בגאווה: "גם אם פה ושם נעשו לאחרונה ניתוחים לכריתת חוליות דרך האף במרכזים רפואיים שונים בארץ, אין מצב שהם כללו את רמת התחכום שהגענו אליה בכל שלב משלבי הניתוח, כולל התוצאה הניתוחית המצוינת".

 

הכתבה מתפרסמת ב"ידיעות אחרונות" במוסף "זמנים בריאים"

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
פטריק אווגולוב. תוצאות מצוינות לניתוח
צילום: שאול גולן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים