שתף קטע נבחר

המגפה המסתורית בארה"ב - שגורמת לשיתוק בקרב ילדים

המגפה המסתורית: בארה"ב נרשמה עלייה מדאיגה במקרים של מחלה בשם AFM שגורמת לשיתוק בקרב ילדים, בדומה למחלת הפוליו. הרופאים חסרי האונים לא מצליחים לזהות את הגורמים למחלה — מה שרק מוסיף לבהלה

רופאים בארה"ב עומדים חסרי אונים מול תופעה של עלייה במקרים של שיתוק דמוי פוליו בקרב ילדים. ב־2018 דווחו 127 מקרים ב־22 מדינות הקשורים למחלה הנקראת AFM, או בשמה המלא: acute flaccid myelitis. “לא הצלחנו למצוא את הסיבה למרבית המקרים”, אמרה ד"ר ננסי מסונייר, מראשי המרכז לבקרת מחלות (CDC), במסיבת עיתונאים בסוף השבוע.

  

“למרות בדיקות מעבדה נרחבות, לא קבענו איזו תגובה פתוגנית או חיסונית גרמה לחולשת הזרוע או הרגל והשיתוק אצל מרבית החולים", הוסיפה ד"ר מסונייר. "אנחנו לא יודעים מי יכול להיות בסיכון גבוה יותר לפתח AFM או הסיבות בגללן הם עלולים להיות בקבוצת הסיכון הזו”.

 

אמא וילד (צילום: shutterstock)
לא יודעים מי יכול להיות בסיכון גבוה(צילום: shutterstock)

  

"לא מצליחים לממצוא את הסיבה לתחלואה"

התסמונת דומה לסימפטומים של וירוס הפוליו, ששיתק בעבר אלפי ילדים ותקף בעיקר בסוף עונת הקיץ, אבל AFM לא נראה גורם לפגיעות בכמויות מספריות כאלה. הווירוס תוקף את העצבים, חוט השדרה או המוח. ילד עלול לקבל נזלת או חום, וברוב המקרים לא תהיה סיבה להורים לדאוג — עד שמופיעים סימפטומים של עפעפיים נפולים, זרוע חלשה, או קשיים בעמידה יציבה.

  

הגל הראשון של מקרי AFM זוהה ב־2014. מאז אישר המרכז לבקרת מחלות קרוב ל־400 מקרים. “זו לא קבוצה מספיק גדולה למחקר”, אמרה מסונייר, “סך כל שיעור מקרי ה־AFM מאז 2014 הוא פחות מאחד למיליון. לכן אנו אומרים כי זו מחלה נדירה מאוד”. ד"ר בנג'מין גרינברג, מומחה להפרעות אוטואימוניות נוירולוגיות נדירות, אמר כי “בימי השיא של הפוליו, על כל 100 עד 1,000 ילדים שנדבקו בחיידק הפוליו מישהו היה נשאר משותק לכל החיים. אנחנו לא רואים את היחס הזה בווירוס הנוכחי”.

  

למרות שמדובר במספרים נמוכים מאוד, העובדה כי הם נמצאים במגמת עלייה מבלי שהרופאים יצליחו לזהות את הסיבה גורמת בארה"ב לדאגה גדולה — ומובן שאי אפשר לפתח חיסון. המסתורין כה גדול, שקיימת אפשרות שהבעיה היא לא וירוס אלא סיבה אחרת לגמרי שאיש לא מצליח לעלות עליה.

 

“גילינו כל מיני וירוסים בבדיקות של ילדים נפגעים, אבל כיוון שמספר המקרים עולה באופן קבוע בסוף הקיץ ותחילת הסתיו, אפשר היה לשער שנוכל למצוא סיבה אחת ברורה, ואנחנו פשוט לא מצליחים למצוא אותה”, סיכמה ד"ר מסונייר.

 

הכתבה מתפרסמת ב"ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מה קורה לילדים?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים