שתף קטע נבחר

לשנות את התזונה, ולהיכנס להיריון

להרכב התזונה ולאיזון המשקל יש תפקיד מפתח בהתפתחות הביצית ובשיפור איכות הזרע. אם אתם מתקשים להיכנס להיריון, כדאי שתהיו מודעים לקשר בין מה שיש לכם בצלחת לבין פוריות

ציפיות, אכזבות, מתח עצום ותסכול. כל אלה הם מנת חלקם של כחמישית מהזוגות בארץ הסובלים מבעיות פוריות. אלא שלא פעם, מתברר, אפשר לחסוך לא מעט עוגמת נפש (וטיפולים הורמונליים) באמצעי פשוט למדי - שינוי התזונה ומַעבר לתזונה שרבות דובר על יתרונותיה, אולם בהקשרים שונים - התזונה הים־תיכונית.

  

"הקשר בין תזונה לפוריות קיים וידוע אבל לא מדובר מספיק", אומרת הדיאטנית קרן זלדמן, המעניקה ליווי תזונתי ותמיכה בטיפולי פוריות. "אנחנו יודעים שיש קשר חיובי בין משקל תקין לפוריות האישה, ויודעים שעלייה במדד מסת הגוף, ה־BMI, קשורה בירידה בפוריות. מחקרים מלמדים שבמצבי השמנה יש פחות הריונות ויש עלייה בסיכון להפלות, כשכן מושגים הריונות. לצד זה, מחקרים שפורסמו לאחרונה מציעים השפעה חיובית של דפוס התזונה הים־תיכונית על פוריות האישה. תזונה זו עשירה בשמנים איכותיים ממקור צמחי, בצריכה מרובה של ירקות ופירות, דגים וקטניות. אנחנו יודעים שגם לתזונת הגבר יש השפעה על הפריון".

  

זלדמן, שבעצמה התמודדה עם קשיים להרות ובעקבות זאת היא מתמקדת בשנים האחרונות בליווי תזונתי לסובלות ולסובלים מהם, תַּרְצֶה על הנושא בכינוס השנתי של עמותת הדיאטנים "עתיד" שיתקיים השבוע בכפר המכביה. "למטופלות שלי אני ממליצה לצרוך גם דגנים מלאים בעלי אינדקס גליקמי נמוך, לשטוף היטב פירות וירקות, להימנע ככל האפשר מצריכת שומן טרנס, שקיים בעיקר במזונות מתועשים ובחטיפים, ולהקפיד על נטילת חומצה פולית גם בזמן טיפולי הפוריות ולא רק כשהן כבר הרות. וכמובן, להשתדל לשמור על משקל תקין", היא אומרת.

  

"מחקר שפורסם לאחרונה", מספרת זלדמן, "העלה כי משקאות ממותקים מורידים את הסיכוי להרות בטיפולי פוריות, ולכן כמובן מוטב להימנע גם מהם".

  

קשר חיובי בין משקל תקין לפוריות האישה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
קשר חיובי בין משקל תקין לפוריות האישה(צילום: shutterstock)

 

למה?

"שמירה על תזונה בריאה ומשקל תקין תאפשר שמירה על מאזן סוכר תקין בגוף ועל בריאות כללית טובה יותר. במצבים של חוסר איזון ברמות הסוכר בדם, תהיה תנגודת לאינסולין, שיכולה להשפיע לרעה על התפתחות הביצית וכתוצאה מזה גם על הפוריות. השאיפה שלנו בסופו של דבר היא אמא בריאה ותינוק בריא, ושמירה על תזונה נכונה, איזון הסוכר ומשקל תקין יכולים למנוע סיבוכי היריון שונים. הקושי הרגשי בטיפולי פוריות, שהם סוג של רכבת הרים רגשית, מוביל לא פעם לאכילה רגשית. הציפייה והסטרס מובילים נשים להרשות לעצמן קצת יותר, לחפש נחמה באוכל ולעלות במשקל".

  

לדברי הדיאטנית הדס חרדון, מנהלת המרפאה לתזונה בתסמונת השחלות הפוליציסטיות ברמת אביב ומנהלת מיזם "סופרצ'ויס" לסיורי סופרמרקט בהדרכת דיאטנית, מעלה התסמונת עד פי שלושה את הסיכון להפלות ולסיבוכי היריון. שינוי התזונה בקרב הסובלות ממנה - מפחית מיד את הסיכון לרמה המקובלת בקרב מי שאינן סובלות מהתסמונת. כ־16 אחוז מהנשים בגיל הפוריות בארץ סובלות מהתסמונת, שמובילה להפרשה מוגברת של אינסולין ופוגעת באיזון ההורמונלי האחראי למחזור סדיר.

  

בין הקריטריונים לתסמונת השחלות הפוליציסטיות אפשר למנות מחזור לא סדיר או לא קיים, מבנה אופייני של השחלות שנראה באולטרסאונד ורמות גבוהות של הורמוני מין זכריים, שמתבטאות בשיעור יתר, אקנה והשמנה בטנית.

  

חרדון: "במקרים רבים לנשים שסובלות משחלות פוליציסטיות אין מחזור או שהוא לא סדיר, ושינוי תזונתי מחזיר ל־80־70 אחוז מהן את המחזור בתוך שלושה חודשים בלבד. וכשזה קורה, הן אומרות לי, 'למה לא אמרו לי קודם?' למעשה, נשים יכולות לעזור לעצמן בדרך פשוטה יחסית, כשהמטרה איננה להיכנס לג'ינס מהנעורים אלא להיכנס להיריון - ויש להן מוטיבציה מטורפת".

  

מה הן צריכות לעשות כדי שזה יקרה?

"קודם כל, לרזות, כשה־BMI גבוה. ירידה של חמישה אחוז מהמשקל כבר עוזרת להחזיר את המחזור. בשלב הבא חשוב לעבור לאכילת דגנים מלאים בלבד ולאוכל שמכיל מינימום סוכר. למעשה, התפריט צריך להיות בנוי כך שמקסימום 40 אחוז מהקלוריות היומיות יבואו מפחמימות, רצוי פחמימות בעלות אינדקס גליקמי נמוך, ושרובן ייצרכו בבוקר. האכילה בלילה, כמו שכתב הרמב"ם, מעלה סיכון למחלות שונות, וכן פוגעת בפוריות. כשהמטופלות לא בעודף משקל אנחנו עובדות רק על הרכב התזונה והתזמון שלה. וזה עובד: המחזור חוזר, הן מצליחות להרות ועוברות הריונות בריאים".

  

גברים, גם אתם צריכים לאכול נכון

אלא שהאחריות לשיפור הסיכויים להרות ללא צורך בטיפולי פוריות מורכבים אינה מוטלת רק על הנשים. הדיאטנית נטע מלחי, מדריכה ומלווה ליווי תזונתי לשיפור הפוריות בנשים ובגברים, שתרצה גם היא בכינוס, מסבירה: "הרקע לכמחצית ממקרי אי־הפוריות בעולם הוא גברי, כלומר - בעיות הקשורות לאיכות הזרע הן המובילות לקושי להשיג היריון.

 

איכות הזרע הוא המדד למצב הפוריות בגברים והוא נמדד לפי פרמטרים רפואיים קבועים כמו כמות, נפח, תנועתיות צורה ועוד. עד לפני כמה שנים התמקדו רוב המחקרים ברכיבי תזונה ספציפיים בעלי השפעה על איכות הזרע, למשל ויטמין סי, אבל בשנים האחרונות נבדקים סלים תזונתיים מלאים שמהם אפשר לגזור המלצות יישומיות ותפריטים. אנחנו יודעים כיום שגורמים רבים שקשורים לאורח החיים משפיעים על איכות הזרע ואחד המרכזיים שבהם הוא התזונה. להרכב התזונה ולאיזון המשקל יש תפקיד מפתח בשיפור איכות הזרע, ואפשר לקצר קיצור משמעותי את משך הזמן להשגת היריון ולצמצם את הצורך בטיפולי פוריות באמצעות שינוי תזונתי נכון".

  

מה המשמעות הפרקטית של הדברים?

"איזון התזונה מוביל לאיזון המשקל, וזה כלי שנמצא בידי האדם עצמו ליצירת שינוי ולהשפעה מיטיבה על הפוריות, ויכול לחסוך טיפולים רבים. אצל גברים יש ייצור מחדש של זרע בכל שלושה חודשים, לכן יכולתם להשפיע ממשית. כדי שזה יקרה צריכים הגברים במצבים האלה להפסיק לעשן, להימנע משימוש בתחתונים צמודים מדי, לצמצם את החשיפה לרעלים ולקרינה סלולרית וכמובן לשנות את התזונה ולעבור לתזונה ים־תיכונית.

 

בין המזונות שהוכח שמשפרים את איכות הזרע נמצאים הירקות והפירות, דגנים מלאים, קטניות, דגים ופירות ים, חלב דל־שומן ומוצריו. לעומתם, בשרים מעובדים, חלב מלא ומוצרי חלב עתירי שומן וממתקים פוגעים באיכות הזרע. למעוניינים לשפר את הפוריות שלהם אני ממליצה גם על צריכה מתונה בלבד, אם בכלל, של קפאין ושל אלכוהול".

 

הכתבה התפרסמה ב"ידיעות אחרונות" במוסף "זמנים בריאים"

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
תזונה נכונה בהריון
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מומלצים