שתף קטע נבחר

האם ניתן לתבוע הורה שלא חיסן את הילד שלו? מדריך

פעם, כמעט כל הורה חיסן את ילדיו נגד כל מחלות הילדות. לאחרונה רבים מסרבים לעשות זאת, ואחרי שהחלה התפרצות חצבת העניין הגיע לכנסת. מה המצב החוקי כרגע? מדריך

נושא החיסונים מסעיר לאחרונה את המדינה. בעבר היה סביבו קונצנזוס, וכמעט כל הורה חיסן את ילדיו נגד כל מחלות הילדות, אך בשנים האחרונות נשמע קולם של הורים רבים אשר מתנגדים לכך משלל סיבות. הנושא הפך לרלוונטי במיוחד עם התפרצותה של מחלת החצבת, וכיום הורים רבים מסרבים שילדיהם ילמדו עם ילדים שלא חוסנו.

 

הנושא הגיע גם לכנסת. בעזרת עוה"ד נתנאל פוזנר ממשרד קמחי, פלד, פוזנר, שילה ושות' ועומר בוסתנאי ממשרד כרמי בוסתנאי, מומחי נזיקין ורשלנות רפואית, נציג את המצב החוקי בישראל נכון לעכשיו.

 

חיסון (צילום: shutterstock)
אין חובה חוקית לחסן את הילדים כיום(צילום: shutterstock)

  

נזכיר כי ביום רביעי האחרון אושרו בקריאה טרומית שתי הצעות חוק שיאפשרו הטלת סנקציות על הורים שיסרבו לחסן, והרחקת תלמיד לא מחוסן מהלימודים בנסיבות מסוימות. לפי האחת, שניסחו הח"כים יואל חסון (המחנה הציוני) ושולי מועלם־רפאלי (הבית היהודי) בסיוע עמותת "מדעת", משרד הבריאות יחויב לעקוב אחרי ילד שלא חוסן ולהתריע בכתב בפני הוריו.

 

אם זה לא יעזור, הם יזומנו למפגש הסברה, ואז יחתמו על טופס סירוב. הורה שיתעלם מכך ייחשף לשלילת נקודת זיכוי במס הכנסה, בשווי של עד 2,000 שקל. ההצעה גם מאפשרת להרחיק תלמיד לא מחוסן, בעת חשש ממשי להתפרצות מחלה. לדברי חסון, "אין לי ספק, לאור הניסיון בעולם, שהחוק יגדיל התחסנות בטווח הארוך, וימנע משברים מיותרים ומסוכנים, כמו משבר החצבת הנוכחי".

 

לפי הצעת החוק השנייה, של ח"כ מירב בן־ארי (כולנו), בעת מגפה יוכל מנכ"ל משרד הבריאות למנוע כניסה של תלמידים ומורים לא מחוסנים לבתי ספר, גנים ומוסדות להשכלה גבוהה. המשרד מסר כי "קבלת חיסונים היא חלק מזכות הציבור לבריאות. נקודת המוצא היא שאין לכפות טיפול על אדם שלא רוצה בכך, אבל לאי־התחסנות יש השלכות גם על הסביבה. לכן עמדתנו היא מצד אחד שאין למנוע כניסה גורפת למערכת החינוך – הזכות לחינוך היא זכות בסיסית של ילד, שלא אשם באי־חיסונו – ומצד שני זה כלי לגיטימי להפעלה בשיקול דעת במוקדי ההתפרצות".

  

האם יש חוק המחייב לחסן ילדים נגד מחלות כאלו ואחרות?

עו"ד פוזנר: "בישראל קיימת שגרת חיסונים מומלצת שקובע משרד הבריאות, וכוללת אצל ילדים חיסונים נגד 14 מחלות. כיום אין חובה חוקית לחסן ילדים בשגרה, וזו רק המלצה. עם זאת, לפי פקודת בריאות העם בעת התפרצות מגפה יכול שר הבריאות להכריז שיש סכנה חמורה לבריאות הציבור ואז ניתן לבצע פעולות רבות, עד כדי חיסון האוכלוסייה בכוח. עד כה היה שימוש בסמכות זו במקרים ספורים – כשהתגלתה מחלת אבעבועות שחורות ב־1949, וב־1994, בעת התפרצות חצבת".

 

האם גן או בית ספר רשאים לסרב לקבל ילד שלא חוסן?

עו"ד פוזנר: "לא, לפחות לא מגיל 3. לפי חוק לימוד חובה הורה חייב לרשום את ילדו מגיל 3 למערכת החינוך הציבורית או הפרטית, והפרת חובה זו היא עבירה פלילית. במקביל, משרד החינוך מחויב לאפשר לילדים ללמוד במערכת החינוך – ובמצב הקיים לא ניתן להגביל אפשרות זו כי הילד לא מחוסן. איסור זה חל גם על גנים פרטיים, אף שעניין זה טרם הוכרע בבתי המשפט. כדי לאפשר לגן לסרב לקבל ילד כזה יידרש תיקון חקיקה. הצעות חוק כאלו עברו קריאה טרומית, אך הן מתייחסות למצבי התפרצות מחלה. נראה על פניו שהגדרת 'התפרצות' בהצעות רחבה, וכוללת גם ירידה בכיסוי החיסוני, אך יש להמתין לנוסח הסופי שיתקבל.

 

"לגבי פעוטות מתחת לגיל 3, יש ספק אם גן יכול לסרב לקבל ילד שלא חוסן. אף שגנים אלה אינם חלק מחוק חינוך חובה, ואינם נמצאים בפיקוח משרד החינוך, נראה שסודיות החומר הרפואי והפגיעה בפרטיות אוסרות עליהם לבקש את המידע ולהתייחס אליו באופן כלשהו. עם זאת, ייתכן שלאור פגיעותם של ילדים צעירים, והעובדה שאין חובה על ההורים לשלוח ילד למוסד חינוכי בגיל זה, יהיה מקום לאפשר סירוב כזה".

  

האם הורה שלא מחסן את ילדו מחויב לדווח על כך למערכת החינוך?

עו"ד בוסתנאי: "כפי שאין כיום חובה סטטוטורית לחסן ילדים, אין חובה לדווח למערכת החינוך על ילד לא מחוסן".

  

האם הורים אחרים או גן/בית ספר יכולים לתבוע הורה שמסרב לחסן?

לפי עו"ד פוזנר, כיוון שאין חובת חיסון, הורים או המוסד החינוכי אינם יכולים לפנות לבית המשפט כדי לחייב הורים לחסן את ילדם. עם זאת, אם בעקבות אי החיסון של אחד הילדים נדבקו ילדים אחרים, ייתכן שניתן להגיש תביעה נזיקית נגד ההורים שלא חיסנו את הילד – במיוחד אם הם ידעו על היותו חולה. אך תביעה כזו קשה ומצריכה, בין היתר, הוכחת אשם של ההורה הסרבן, והוכחת קשר סיבתי בין סירובו לחסן את ילדו להידבקות הילדים האחרים.

  

עו"ד בוסתנאי מוסיף, כי אם ילד לא מחוסן יישלח למוסד חינוכי כשהוא חולה במחלה מדבקת או מסוכנת, ובעקבות זאת ילד אחר יידבק, ייתכן שניתן יהיה להגיש תביעה לפיצוי נגד ההורים הסרבנים, שאפילו לא טרחו ליידע כי ילדיהם אינם מחוסנים. אם לא נגרמה פגיעה או הידבקות, וכיוון שהחוק כיום לא מחייב לחסן ילדים, ספק אם ניתן יהיה לתבוע הורים לילד לא מחוסן.

 

צפו באם מספרת על כך שבתה התינוקת נחשפה לחולה חצבת:

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
חייבים להתחסן או לא?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים