שתף קטע נבחר

אושר לקריאה ראשונה: 5 שנות מאסר לתוקף צוות רפואי

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה את הצעת החוק הקובעת החמרה בענישה לתוקף צוותי רפואה. מדי שנה מוגשות מעל אלף תלונות על אלימות נגד צוותים רפואיים. משרד הבריאות: הענישה כיום פחותה מהענישה על התעללות בבעלי חיים

החמרה בענישה נגד תקיפות צוותים רפואיים: ועדת הבריאות של הכנסת אישרה היום (ד') לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ מירב בן ארי וח"כ איילת נחמיאס ורבין, שתרחיב את הענישה נגד תוקפי צוות רפואי.

 

כיום קובע חוק העונשין כי התוקף עובד ציבור בעת מילוי תפקידו או באופן שקשור למילוי תפקידו דינו מאסר של שלוש שנים. עם זאת, מגדיר הסעיף מקרים שבהם תוחמר הענישה עד לחמש שנות מאסר: אם התוקף התכוון להכשיל או למנוע מהנתקף למלא את תפקידו, אם התוקף החזיק בנשק חם או קר, או אם התקיפה התבצעה על ידי יותר משני אנשים.

 

לגבי תקיפה של מי שמוגדר 'עובד חירום' בעת שמטפל באדם שבסכנת חיים או בסכנה חמורה לשלמות הגוף, או בעת שהוא עובד בחדר מיון, קובע החוק מאסר של חמש שנים.

 

קטטה בבית חולים. אלימות נגד רופאים ()
קטטה בבית חולים. אלימות נגד רופאים

  

הצעת החוק מבהירה כי כלל מי שנותן שירותי בריאות לפי חוק בריאות ממלכתי, ייכלל בהגדרות החוק הנ"ל וכן מוסיפה להגדרה של עובדי חירום גם 'מגיש עזרה ראשונה', באופן שנותן את ההגנה הקבועה בחוק, גם למתנדבים המעניקים עזרה ראשונה לפצועים וחולים.

 

במהלך הדיון זעקו נציגים מעולם הרפואה על היעדר המענים מצד המדינה כלפי התופעה ההולכת וגוברת של אלימות כלפי צוותים רפואיים, בראשם נציגת משרד הבריאות ד"ר ניבה אזוז.

 

היא אמרה כי : "אני לא חושבת שיש עובד בריאות אחד שלא חווה אלימות. זה קורה כל יום. כיום כבר אושרה החמרת ענישה על התעללות בבעלי חיים לארבע שנים. לעומת זאת, העונש הבסיסי על תקיפת עובד במערכת הבריאות הוא שלוש שנים בלבד. עובדי מערכת הבריאות נחשבים כנראה פחות למדינה מבעלי החיים".

 

עו"ד לילך וגנר ממשרד המשפטים התנגדה לדרישה להחמרת הענישה הקבועה בחוק ואמרה: "מחקרים מוכיחים שהרתעה אינה מושגת באמצעות החמרת ענישה. אלימות כלפי אנשי צוות רפואי היא חמורה מאוד ואנחנו לא מקלים בה ראש, אבל חושבים שהחמרת הענישה היא פתרון קל לבעיות שפתרונן מורכב בהרבה.

 

"העבריינים הפוטנציאליים לא קוראים את ספר החוקים ואז מחליטים אם לתקוף. יש צורך בנקיטת שורה של צעדים להבטחת מוגנותם של אנשי הצוות הרפואי".

 

"תקיפות רבות של הצוותים הרפואיים בשנים האחרונות"

עוד הסבירה עו"ד וגנר כי מרבית התקיפות של אנשי רפואה נופלות כבר היום בקטגוריות שפורטו לעיל, שהעונש המירבי בגינן הוא חמש שנות מאסר.

 

ח"כ מרב בן ארי אמרה: "בשנים האחרונות הצוותים הרפואיים בישראל עוברים תקיפות רבות. מדיונים שקיימנו מול משרד המשפטים מצאנו שהחוק אכן מגדיר כבר היום ענישה מחמירה, אך יש צורך לחדד את הגדרותיו ולהרחיבן כדי לוודא שכלל נותני השירותים הרפואיים, כולל מתנדבים נותני עזרה ראשונה, יקבלו מענה משפטי והגנה בחוק".

 

ח"כ נחמיאס ורבין הוסיפה: "מחלקות המיון והמחלקות הפנימיות בארץ במצב מאוד קשה ובשל כך האינטראקציות בין הציבור לאנשי הצוותים הרפואיים הן לא פשוטות. אנשים שנראים נורמטיביים מגיעים ברגע לסיטואציות של אלימות מילולית ולעיתים אף פיזית מול הצוותים. אנחנו נהיה חייבים להיות הגב ומערכת הביטחון של מערכת הבריאות בישראל".

 

מנכ"ל הסתדרות האחיות, אורי פליישמן, ביקש שהצעת החוק תכלול בהגדרותיה, לצד כלל עובדי הרפואה, גם את כלל נותני השירות במוסדות הרפואיים, בהם גם מאבטחים ועובדי משק. ח"כ בן ארי קבעה כי הצעה זו תיבחן ותעלה לדיון בעת הכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית בוועדה.

 

רצח האחות טובה קררו:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים