שתף קטע נבחר

דו"ח חמור: כ-18% ממטופלי טיפול נמרץ סובלים מפצעי לחץ

למרות שמדובר בתופעה מסכנת חיים הניתנת למניעה, דו"ח משרד הבריאות שפורסם לאחרונה מעלה נתונים עגומים על אודות מצב פצעי הלחץ בבתי החולים בישראל. מומחה: "הידע המתקדם בתחום לא מחלחל למחלקות"

פצעי לחץ הם פצעי עור שנגרמים כתוצאה מעומס ממושך שנוצר ממשקל הגוף, בדרך כלל בעקבות ישיבה או שכיבה ממושכות באותה תנוחה. פצעי לחץ, שיכולים להוות סכנת חיים ממשית, מזוהים בעיקר עם מטופלים גריאטריים, אך יכולים להיווצר גם בקרב יולדות תחת השפעת אפידורל, מטופלים המוגבלים בתנועתם, ילדים שנמצאים תחת הרדמה ואף פגים.

 

פצע לחץ יכול להיווצר תוך 15 דקות, אך משך הזמן שלוקח לרפא אותו ארוך. פרופ' עמית גפן, מהמחלקה להנדסה ביו רפואית של הפקולטה להנדסה של אוניברסיטת תל אביב, המתמחה במניעה וטיפול בפצעי לחץ, מסביר כי עלות הטיפול בפצע לחץ בודד מוערכת בין 37 ל-70 אלף דולר. משך אשפוז מטופל בעל פצע לחץ ארוך פי 3 ממטופלים בקבוצת ביקורת.

 

קשיש בבית חולים (צילום: shutterstock)
האמצעים קיימים - אז למה לא מטפלים? פצעי לחץ(צילום: shutterstock)

 

עוד בנושא:

סכנת חיים למאושפזים: כך מונעים היווצרות פצעי לחץ מסוכנים

מיולדות ופגים ועד סופרמן: 11 עובדות על פצעי לחץ

הפצעים שהורגים מבוגרים - ואיך מטפלים

 

בשל אפקטיביות מניעת פצעי הלחץ, שכיחות התופעה מהווה מדד מקובל בעולם לאיכות השירות הרפואי. מדו"ח שפרסם האגף להבטחת איכות במשרד הבריאות בחודש יולי האחרון עולים נתונים מטרידים בכל הקשור במניעה וטיפול בתופעה בבתי החולים בארץ:

 

למרות הימצאותם של צוותים יעודיים לטיפול בתופעה בכל בתי החולים בארץ, רק 38% מהחולים זכו לייעוץ של הצוות היעודי, שיעור הימצאות פצעי לחץ בבתי החולים הציבוריים גדול פי 4.5 משיעורם בבתי חולים פרטיים, ורק 18% מהסובלים מפצעי לחץ בבתי החולים הגריאטריים קיבלו מזרון דינמי לטיפול בעיה.

 

פצעי לחץ ()
 

פי 4.5 יותר פצעי לחץ בבתי חולים ציבוריים

מהדו"ח שחיבר האגף להבטחת איכות של המשרד, לאחר שסקר 27 בתי חולים כלליים ו-14 מרכזים גריאטריים, עולה כי 29% מהחולים בטיפול ארוך יסבלו מפצע לחץ. שיעור הימצאות פצעי הלחץ בבתי החולים הכלליים בארץ עומד על 9%, נתון גבוה מהממוצע העולמי, שעומד על 7%. לגבי נתון זה מסר משרד הבריאות בתגובה כי טווח שיעור הימצאות פצעי לחץ בעולם הינו נרחב ועומד על בין 0.4% ל-38%. 

 

במחלקות לטיפול נמרץ שיעור הימצאות פצעי לחץ מטפס ל-17.6%. שיעור ההימצאות של פצעי הלחץ בבתי חולים ציבוריים גבוה פי 4.5 מבתי החולים הפרטיים. בבתי החולים הגריאטריים בארץ עומד שיעור המצאות פצעי לחץ על 19.8%.

 

בתגובה לפער הגדול בין בתי החולים הפרטיים והציבוריים נמסר ממשרד הבריאות כי "יש לסייג אמירה זו מאחר ובסקר נכלל רק בית חולים פרטי אחד".

 

 

 

פצע לחץ (צילום: shutterstock)
פצע לחץ בדרגה קלה(צילום: shutterstock)

על פי נתוני הדו"ח, בבתי החולים הכלליים יחלפו בממוצע 15 ימים עד שיתגלה פצע לחץ חדש. במחלקות הפנימיות של בתי החולים הגריאטריים עומד הממוצע על 101 ימים.

 

בכל בתי החולים בארץ קיימים צוותים ייעודים שעברו הכשרה מיוחדת לטיפול, מניעה והסברה על אודות פצעי לחץ, אך מהדו"ח עולה כי בשיעור נמוך מהמקרים שבהם מתגלים פצעי לחץ בבתי חולים כלליים, זוכים המטופלים או בני משפחתם להדרכה בנושא.

 

23% בלבד מהחולים זכו לייעוץ של הצוות הייעודי לריפוי פצעים, ורק בשליש מהמקרים קיבלו המטופלים הדרכה של פיזיותרפיסט. 38% בלבד מהסובלים מפצעי לחץ בבתי החולים הגריאטריים זכו לייעוץ של הצוות הייעודי לטיפול בבעיה. ייעוץ תזונתי, אשר ביכולתו להיטיב באופן משמעותי עם הסובל מפצע לחץ, ניתן במחצית מהמקרים בבתי החולים הגריאטריים רק 21 יום לאחר גילוי הפצע.

 

פצעי לחץ ()
 

ביחס לאחוז החולים הנמוך אשר זוכים להדרכה ולטיפול של הצוות הייעודי נמסר מדוברות משרד הבריאות כי "בנוסף לצוותים הייעודיים, כלל הצוות הרפואי המטפל ובייחוד צוות האחיות אמונים על הדרכת המטופלים ובני משפחותיהם בנושא". 

 

מזרון דינמי - רק ל-18% מהחולים

מהדו"ח גם עולה כי האמצעים הקיימים לטיפול בפצעי לחץ לא מגיעים במקרים רבים אל המטופלים – רק 43% מהמטופלים בעלי פצעי לחץ בבתי החולים הכלליים קיבלו מזרון דינמי, ורק 19% מהחולים קיבלו כרית הושבה מותאמת. בבתי החולים הגריאטריים הנתונים הם עגומים אף יותר – מזרון דינמי נצפה בקרב 18% מהמטופלים שרכשו פצע לחץ בלבד.

 

כרית הושבה מותאמת - רק ל-19% מהחולים ()
כרית הושבה מותאמת - רק ל-19% מהחולים

 

מחברי הדו"ח ממליצים למשרד הבריאות לשים דגש על מניעת התופעה בשבועיים הראשונים לאשפוז, בעיקר במחלקות הפנימיות ובמחלקות לטיפול נמרץ. עוד הומלץ בדו"ח "להרחיב את הצוותים הייעודיים הרב מקצועיים לריפוי פצעים ולהעלות את מספר הייעוצים במחלקות השונות, בעיקר בטיפול נמרץ ובמחלקות הפנימיות".

 

המלצותיהם של מחברי הדו"ח למשרד הבריאות לגבי בתי החולים הגריאטריים היא להרחיב את הצוותים הייעודים לריפוי פצעי הלחץ ולהיערך באופן ייעודי לתוכנית טיפול מניעת פצעי לחץ במחלקות הסיעוד המורכב ובמחלקות המונשמים.

 

"התקדמות אדירה שלא מחלחלת לבתי החולים"

פרופ' גפן מסביר כי האמצעים העומדים כיום לרשות הצוותים הרפואיים למניעה ולטיפול בפצעי לחץ הם אפקטיביים ביותר. "ההתקדמות בתחום בעשור האחרון היא עצומה", הוא מסביר, "לצערי, בעיניי לא רואים מספיק את השפעות הפיתוחים והידע במחלקות בארץ. ההשקעה במניעת פצעי לחץ חוסכת למשק כספים אדירים".

 

פרופ' גפן מוסיף ומפרט כי "בניגוד למקומות אחרים בעולם אני לא רואה שבארץ עושים את חישוב עלות המניעה של התופעה לעומת התועלת האדירה שיש בכך. אני לא רואה את הידע החדש שנרכש בתחום מחלחל אל תוכניות ההכשרה של הצוותים הרפואיים. תוחלת החיים בארץ עולה בהתמדה. ככל שתוחלת החיים עולה כך גובר הסיכוי לשהות ממושכת במחלקות בתי החולים, דבר שמעלה את שכיחות תופעת פצעי הלחץ. אם לא יופנו תקציבים להכשרה ורכש המצב רק ילך ויידרדר".

 

משרד הבריאות: ההנחיות אינן מיושמות במלואן בכל בתי החולים

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה על הביקורת של פרופ' גפן כי: "ממצאי הסקר מצביעים על הצורך לשים דגש בתוכנית מניעה בשבועיים הראשונים לאשפוז. בבתי החולים הכלליים, ובכלל בתי החולים, חשוב להקפיד על מתן הדרכות לטיפול ומניעה למטופלים ובני משפחתם, סיקור תזונתי וייעוץ תזונתי בזמן.

 

"כמו כן, יש להדגיש את החשיבות בהרחבת הצוותים הייעודיים הרב מקצועיים לריפוי פצעים, העלאת מספר הייעוצים במחלקות השונות וחשיבות הכשרת הצוותים. בדו"ח פורטו המלצות קליניות, מנהליות, חינוכיות ומחקריות לקידום הנושא ובאחריותו של כל בית חולים לשאוף למילוי ההמלצות במלואן. לא תמיד נותנים את הטיפול המונע בזמן ובאופן שיטתי ומלא. המניעה והטיפול אינם מיושמים במלואם בכל בתי החולים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
תופעה מסכנת חיים שניתנת למניעה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים