שתף קטע נבחר

הנס של משה: אחרי שכבר אובחן עם ניוון שרירים - חזר לחיים

משה אוזן בן ה-82 מאילת החל לפני כשנתיים לסבול מתופעות קשות של כאבים בכל הגוף, אובדן זיכרון וירידה ביכולות הקוגניטיביות. בשני בתי חולים אבחנו ניוון שרירים - מחלה שאין לה תרופה, עד שהגיע לאיכילוב, שם אובחן כחולה במחלה נדירה, טופל וחזר לתפקד. בנו: "קיבלתי את אבא שלי בחזרה"

  

 

בימוי ועריכה: רועי כץ מפואנטה. צילום: ליאור צור

 

עד גיל 80 משה אוזן מאילת היה מתחיל את הבוקר בחדר הכושר או ברכיבה על אופני שטח עם בנו יוסי, לכן השינוי הפתאומי הפיזי שנפל עליו כרעם ביום בהיר, היה כה פתאומי.

 

שרה אוזן, רעייתו, מספרת: "פתאום הוא היה נתקף בגירודים וכאבים בכל הגוף. לפתע לא יכול היה לעשות דברים שרק לפני זמן קצר עשה אותם ללא בעיה. כלום לא עזר לו. הוא לא רצה לאכול, לא יכול היה לעשות כלום, רזה 17 ק"ג בחצי שנה. זה היה מטורף", היא מספרת. "רצנו איתו לכל הרופאים שלא נתנו פתרון, וקבעו שהוא חולה בניוון שרירים, מחלה חשוכת מרפא שאין לה כל תרופה. 

 

"אני לא ויתרתי ומצאתי בחיפוש באינטרנט את פרופ' ויויאן דרורי מאיכילוב. ברגע שהיא ראתה את הבדיקות שלו, היא שלחה אותו מיידית לאשפוז".

 

בבדיקות שנערכו לו התגלה כי אוזן סובל למעשה מאנצפליטיס אוטואימונית (דלקת במוח) ולא מניוון שרירים. הוא טופל על ידי ד"ר אבי גדות, וכיום חזר לתפקוד כמעט מלא. "הוא עדיין סובל מזיכרון לטווח קצר", מספר בנו, יוסי אוזן, "אבל עם זה אפשר לחיות, העיקר שקיבלנו את אבא שלי בחזרה".

 

הוא מוסיף כי רק בזכות הנחישות של אמא שלו והיכולת שלה לא לוותר ולמצוא מה יש לאביו, הוא חזר לחייו. "זה מאוד מתסכל לעמוד מול רופאים שלא מצליחים לאבחן את מה שיש לו, אתה מרגיש חסר אונים. כשהגענו למרפאה ופגשנו את ד"ר גדות, הבנו שאנחנו בידיים טובות".

 

"פעם מדע בדיוני - היום חלק מהרפואה המודרנית"

ד"ר גדות, מנהל המרפאה לאנצפליטיס אוטואימונית, סגן מנהל המחלקה לנוירולוגיה, המרכז הרפואי תל-אביב מסביר כי מדובר בדלקת מוח אוטואימונית הנגרמת על ידי התקפה של המערכת החיסונית נגד מערכת העצבים. זו מחלה קשה שיכולה בתקופה קצרה לגרום לנזק משמעותי ולעיתים בלתי הפיך לרקמת המוח, וכתוצאה מכך לתחלואה קשה ואף לתמותה. אבחון וטיפול במחלה הם קריטיים על מנת לעצור את התהליך ולמנוע את הנזק המוחי.

 

"לעיתים המתקפה החיסונית נובעת מפעולת מערכת החיסון כנגד גידול סרטני (שפעמים רבות טרם נתגלה) שבטעות תוקפת גם את מערכת העצבים. במקרים אלו ע"י זיהוי מוקדם ונכון של התסמונת ניתן לאבחן סרטן בשלבים מוקדמים.

 

"רמזים לאנצפליטיס אוטואימונית כוללים מהלך מהיר יחסית (שבועות עד חודשים) של ירידה בזיכרון והפרעות בחשיבה, שינויים התנהגותיים וירידה תפקודית, לעיתים בשילוב של הפרעות תנועה חדשות או פרכוסים.

 

בשנים האחרונות, עם גילוי מספר גדל והולך של תסמונות הגורמות לאנצפליטיס, ניתן במקרים רבים לזהות את הגורם המדויק לדלקת המוח ולתת את הטיפול המתאים, ובכך להקטין את הפגיעה ברקמת המוח".

 

הוא מסכם ואומר כי מה שנשמע בעבר מדע בדיוני הינו חלק מהנוירולוגיה המודרנית בשנת 2018. "חלק גדול מהתסמונות הללו נתגלו רק בעשור האחרון ותסמונות נוספות ממשיכות כל הזמן להתגלות, דבר הנותן תקווה שנוכל לאבחן ולטפל טוב יותר בחולים אלו".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים