שתף קטע נבחר

איכילוב: 2 פעוטות מאושפזים במצב קשה - בגלל חיידק טורף

הפעוטות נדבקו בחיידק סטרפטוקוק A בפעוטון פרטי בגבעתיים ואושפזו במצב קשה מאוד ביחידה לטיפול נמרץ באיכילוב. פעוט אחד עדיין מונשם ומורדם, אך מצבם של שניהם יציב. משרד הבריאות שוקל להתחיל טיפול אנטיביוטי לכל ילדי הגן

הדבקה חריגה בחיידק הטורף בגן פרטי בגבעתיים: שני פעוטות אושפזו במצב קשה מאוד לאחר שנדבקו בחיידק סטרפטוקוק A והיו בסכנת חיים. הפעוטות אושפזו בבית החולים איכילוב בתל אביב ומצבם התייצב. משרד הבריאות שוקל להתחיל טיפול מונע לכל ילדי הגן.

 

ביום רביעי השבוע הגיע אחד הפעוטות בן פחות משנתיים לבית החולים לילדים "דנה" שבמרכז הרפואי תל אביב, במצב קשה מאוד כשהוא מצוי בסכנת חיים. הרופאים הצליחו לייצב את מצבו והוא עדיין מאושפז, מורדם ומונשם ביחידה לטיפול נמרץ כשהוא תחת עירוי תרופות לתוך הווריד ובהם אנטיביוטיקה רבת עוצמה.

 

חברתו מהגן הגיעה אתמול (ו') במצב קשה, בחשד לאותו חיידק. גם היא אושפזה במצב קשה ביחידה לטיפול נמרץ. מבית החולים נמסר כי שניהם יצאו מכלל סכנה.

 

הערב (שבת) קיימו במשרד הבריאות התייעצות והוחליט שאם יגיעו תוצאות המעבדה הסופיות של הילדה ויאשרו סופית כי מדובר בסטרפטוקוק A, יקבלו כל ילדי הגן בגבעתיים טיפול אנטיביוטי מונע נגד החיידק.

 

טיפול נמרץ. נמצאים בסכנת חיים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
טיפול נמרץ. נמצאים בסכנת חיים(צילום: shutterstock)

 

סטרפטוקוק: מהעור לזיהום קשה בדם

החיידק סטרפטוקוק A הוא שכיח ביותר. הסטרפטוקוקים שייכים לקבוצת החיידקים הגרם חיוביים ומתמיינים ל-22 זנים. הזן השכיח ביותר הוא סטרפטוקוק פיוגינס, או בקיצור סטרפ A, אותו חיידק הגורם לכ-20% ממקרי דלקת הגרון.

 

סטרפטוקוקוס A גורם למחלות רבות בגוף האדם ובהם דלקות גרון המתבטאות באודם בלוע, הגדלת שקדים עם "תפליטים" (נקודות לבנות על גביהם) וריח רקוב אופייני. החיידק גורם גם לזיהום עור הקרוי אימפטיגו, או לזיהומי עור בשם צלוליטיס.

 

החיידק עלול להמשיך ולהתרבות בעור ולגרום לנמק בעור הדורש ניתוח להסרתו. החיידק עלול לגרום במצבים מסוימים ל"תסמונת השוק הרעיל", מצב מסכן חיים הגורם לזיהום חמור וללא טיפול גם למוות.

 

החיידק עלול לגרום גם לאחר כמה שבועות מההדבקה, לסערת נוגדנים בגוף המתחילים לתקוף אלמנטים בגוף החולה וליצור פגיעה במסתמי הלב ובמפרקים (קדחת שגרונית או ראומטיק פיבר) או דלקת בכליות (גלומרולונפריטיס).

 

לחיידק הסטרפטוקוקוס ישנם כמה רעלנים ואנזימים המאפשרים לו במקרים מסוימים לתוך הגוף, להתרבות במהירות ולגרום למחלה סוערת. עם זאת, חשוב לזכור כי מדובר במקרים נדירים, וכי ברוב המקרים החיידק גורם, אם בכלל, למחלה קלה, או לנשאות כלומר – אנשים נושאים אותו על גופם, מבלי שהוא יחדור פנימה ויגרום לנזק.

 

איך נדבקו הפעוטות? עדיין קשה לומר. החיידק אינו גורם לדלקות גרון בילדים מתחת לגיל 3, ולכן סביר כי הוא חדר לזרם הדם דרך פציעה כלשהי בעור. במרבית המקרים, מתרחש הזיהום בדם מחיידק הסטרפטוקוק בעקבות פגיעה במרקם העור התקין, במהלך זיהום של פצעי אבעבועות רוח, כוויות, פצעים, חבלות וגם בילדים הסובלים ממחלות של חסר חיסוני.

 

סטרפטוקוק הוא אחד החיידקים השכיחים ביותר בעולם, ומיליונים ברחבי העולם נושאים אותו על גופם מבלי שהם כלל יודעים. מאחר שהוא מדבק כל כך, קשה מאוד לצפות את ההדבקה או למנוע אותה. הדרך היחידה למנוע את ההדבקה היא באמצעות היגיינה מקסימלית והימנעות מחזרה לגן בזמן מחלת עור פעילה.

 

איך מזהים ומטפלים בחיידק הטורף? צפו:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איכילוב. הפעוטות מאושפזים בטיפול נמרץ
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים