שתף קטע נבחר

זהירות: חשש לסרטן העור בטיפולי לק ג'ל

אם גם אתם בדרך לצביעה בג'ל, היזהרו: מחקר חדש מגלה כי מכשיר ה-UV המשמש לחיזוק הג'ל פולט קרינה שעלולה להגביר את הסיכון לסרטן. דוגמנית אמריקנית כבר נפגעה, ועברה כריתה חלקית של האגודל לאחר שלקתה בסרטן המלנומה בעקבות החשיפה למכשיר. כיצד תוכלו להתגונן?

אם אתם בדרך למניקוריסטית לצביעת ציפורניים בלק ג'ל, היזהרו: יותר ויותר עדויות חושפות שמכשיר ה-UV המשמש לייבוש הג'ל פולט קרינה שעלולה לסרטן. אחת הקורבנות היא הדוגמנית האמריקנית קרולינה יסקו, שנאלצה לעבור כריתה חלקית של האגודל בעקבות החשיפה לקרינה.

 

מדובר בטרנד שתופס תאוצה בשנים האחרונות: צביעת הציפורניים בג'ל, המעניק עמידות של הצבע לאורך זמן. לאחר מריחת הג'ל על הציפורניים, משתמשות המניקוריסטיות במכשיר UV המייבש את הלק. המכשיר פולט קרניים על סגוליות מסוג UVA, ארוכות יותר מקרני ה-UVB. ולכן חודרות עמוק יותר לתוך העור.

 

לק ( צילום: sshutterstock)
המכשיר שפולט קרינת UV. לק ג'ל( צילום: sshutterstock)

 

ידוע שהן קרינת ה-UVA והן קרינת ה-UVB תורמים לסרטן העור ובה המלנומה. על פי המידע ממיטות שיזוף, מרבית גלי האור הנפלטים הם של קרינת ה-UVA. טיפול מניקור אחד כולל ייבוש של פחות מ-10 דקות תחת מנורת ה-UV, זמן שווה ערך לחשיפת כף היד לאור השמש במשך יממה שלמה. עם זאת, קרינה זו לא אמורה להגביר את הסיכון לסרטן.

 

אלא שעבור הדוגמנית קרולינה יסקו, המציאות היתה שונה לגמרי: יסקו שהייתה מועמדת תחרות "מיס אילינוי" תפסה כותרות לפני מספר חודשים, כאשר הודיעה בדף האינסטגרם שלה שלקתה במלנומה בציפורן, כשעוד לא מלאו לה 18 שנים. בעקבות האבחנה, היא עברה כריתה של הגידול וחלק מהאגודל.

 

לק ( )
מיס אילינוי. שנים של חשיפה לקרינה

 

יסקו נהגה במשך שנים לצבוע את ציפורניה בלק ג'ל, ולאחריו לייבש במכונות ה-UV. באחד הימים, הבחינה המניקוריסטית בפס שחור על ציפורן האגודל. יסקו פנתה לרופא עור, ולאחר בדיקות אושרה האבחנה – המדובר במלנומה. לשמחתה הרופאים הצליחו להסיר את כל הגידול יחד עם מיטת הציפורן. היא נותרה עם אגודל ללא ציפורן.

 

רופאיה של יסקו אמרו כי ככל הנראה הסרטן בו לקתה היה גנטי, אולם טיפולי המניקור התכופים האיצו ככל הנראה את גדילת הגידול הסרטני. הרופאים הסירו חלק מהאגודל, וכיסו אותו בשתל עור מהמפשעה.

 

לק ( )
הרופאים הצליחו להסיר את כל הגידול יחד עם מיטת הציפורן

 

עדיין לא ברור מה מידת הבטיחות של מנורות ה-UV, אבל בעקבות המקרה של יסקו, המליצו מומחים לאלה הניגשות לצביעת הג'ל וייבושו בחשיפה למנורות ה-UV, למרוח על האצבעות וכף היד החשופות קרם הגנה 20 דקות לפני השימוש במכונת הייבוש.

 

"אחת הסיבות המרכזיות להתפתחות מלנומה היא חשיפה לסירוגין לקרינת ה-UV ומנורות הלק פועלות כמו המנורות במיטות שיזוף", מסבירה ד"ר אלה אגוזי, מומחית למחלות עור, "מלנומה בציפורן מופיעה בצורת נגעים בצבע חום או שחור כפס או פסים לאורך הציפורן".

 

היא מוסיפה כי "מלנומה בציפורן מסוכנת ביותר כיוון שהיא מאובחנת בשלב מאוחר. ההתפשטות מתרחשת במיטת הציפורן, החלק הרך, ולא בחלק הקשה – הפלטה של הציפורן. לעיתים הגידול מתפשט כבר לעור סביב או לאיברים סמוכים. נשים שהולכות לבצע לק ג'ל חייבות לבדוק היטב את הציפורן לפני צביעתה, ולגשת לרופא עור אם הופיעו שינויי צבע כהים על גבי הציפורניים".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קרולינה יסקו והבוהן שנשארה ללא הציפורן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים