שתף קטע נבחר

בת 4 טבעה למוות בגיגית - איבריה הצילו שתי ילדות

אסלאם בת ה-4 לקתה במוות מוחי לאחר שטבעה בגיגית בביתה. הוריה הסכימו לתרום את איבריה שהצילו שתי ילדות

האסון הנורא שהציל חיים: אסלאם קשכר בת ה-4 טבעה בגיגית שבבית הוריה. היא הובהלה לבית החולים כשהיא סובלת ממוות מוחי נשימתי. הוריה הסכימו לתרום את איבריה, שהצילו שתי ילדות חולות כליות.

 

לחתימה על כרטיס אדי

 

האסון אירע לפני כשבועיים: אסלאם קשכר תושבת פזורה בדואית בנגב, טבעה בגיגית מים בבית הוריה. עדיין לא ברור האם הושארה בגיגית לבדה, או שנכנסה מבלי משים לגיגית וטבעה שם.

 

  ( )
זכות גדולה שהאיברים שלה יצילו אחרים. אסלאם קשכר

 

היא הועברה כשהיא מחוסרת הכרה לצומת תל ערד, שם פינו אותה צוותי מד"א לבית החולים סורוקה, תוך מאמצי החייאה אינטנסיבים. צוותי מד"א אמרו כי היא הובאה כשבגדיה רטובים.

 

הילדה הועברה לאשפוז ביחידה לטיפול נמרץ כשמצבה ממשיך להידרדר. ועדת רופאים שבדקה אותה מצאה כי היא סובלת ממוות מוחי נשימתי. מתאמת ההשתלות שוחחה עם בני משפחתה לאחר קבלת הבשורה המרה על מצבה, ואלה הסכימו לתרום את איבריה להצלת חיים.

 

 סבלה ממוות מוחי נשימתי כשהובאה לבית החולים ( )
סבלה ממוות מוחי נשימתי כשהובאה לבית החולים

 

"מאוד היה חשוב לנו להציל חיים", מספר סב המשפחה, עלי קשכר, "אנחנו רואים בזה זכות גדולה שהאיברים שלה יצילו אחרים. אנחנו שרויים בעצב עמוק על האובדן של אסלאם היקרה, אבל מתרגשים מאוד שהיא הצליחה להציל אחרים".

 

איבריה של אסלאם הושתלו בשתי ילדות בבית החולים שניידר בפתח תקווה. הכבד והלבלב הושתלו בילדה בת 13, וכליה נוספת הושתלה בילדה בת 8.

 

המושתלות שקיבלו את איבריה של אסלאם

אחת הילדות המושתלות היא הילה עמרם בת ה-13 וחצי מבאר טוביה, שסבלה ממחלה מולדת של איטמות דרכי מרה, שהובילה לאי ספיקת כבד ובמקביל סבלה ממחלת הסוכרת. בעקבות הידרדרות במצב הכבד, עד מצב של אי ספיקה סופנית, בשילוב מחלת הסוכרת, נזקקה הילדה להשתלה משולבת של כבד ולבלב להצלת חייה. מדובר בהשתלה ייחודית ונדירה מאוד, בעקבותיה גם ניצלו חיי הנערה, וגם היא שוחררה מהתלות באינסולין.

 

מעבר לכך שמדובר בהשתלה נדירה, האיברים הפנימיים בגוף התורמת, נמצאו בסדר ההפוך מהמיקום הרגיל שלהם, מצב נדיר שדרש אימון ומיומנות גבוהה של הרופאים המנתחים. בתום הניתוח המורכב, הועברה הנערה להתאוששות ביחידה לטיפול נמרץ במרכז שניידר לרפואת ילדים.

 

הילה ( )
הילה עמרם. ההמתנה להשתלה הייתה כמו נצח

 

מיד עם סיום ניתוח השתלת הכבד והלבלב, החל ניתוח השתלת כליה בילדה בת 8 שסבלה מאי ספיקת כליות מולדת, מטופלת ביחידת הדיאליזה בשניידר וחיכתה לתרומת כליה קרוב לשנה. במהלך חודש מרץ, 2019, בוצעו במרכז שניידר 9 ניתוחי השתלות איברים בילדים מגיל 9 חודשים עד 13 וחצי: השתלת לב, השתלת כבד ולבלב, 2 השתלות אונת כבד, ו-5 השתלות כליה.

 

לדברי שרית עמרם, אמא של הילה: "כשהילה נולדה בישרו לנו שתצטרך השתלת כבד במהלך חייה, אך לא ידוע מתי. בסוף ינואר השנה, חלה הידרדרות במצבה והמתנו להשתלת כבד במשך חודשיים שנראו כמו נצח. המחשבות, החששות, החיים פשוט ב"הולד", תחושה קשה ומורטת עצבים. עד שאתה לא מגיע למקום הזה, אתה לא יכול להבין את זה, מכאן אני קוראת לאנשים לחתום על כרטיס אדי המציל חיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים