שתף קטע נבחר

לא לוקחים סיכון: רשימת כל הגנים שהצטרפו למיזם החיסונים

העלייה הדרמטית בכמות חולי החצבת מדאיגה הורים רבים, שבימים אלו מתלבטים לאיזה גן לרשום את ילדיהם הקטנים לקראת השנה הבאה. החשש: אם לא כל הילדים בגן מחוסנים נגד חצבת ומחלות אחרות, הסיכון של הילדים ושל בני משפחתם להידבק ולחלות גדל באופן משמעותי. בלעדי: הרשימה המלאה של כל הגנים הפרטיים לגילי 0־3 שהצטרפו ל"מחוסגן" – וזוכים לליווי צמוד של אנשי צוות רפואי שמעודדים שיעור התחסנות מקסימלי

הדיווחים האחרונים על ההידרדרות במצבה של דיילת אל על שנדבקה בחצבת, וכעת מונשמת ומורדמת, או על קרוב ל־4,000 הישראלים שחלו במחלה בשנה האחרונה, הם חלק מהסיוטים של כל אדם, ובמיוחד של הורים לילדים קטנים. והחששות הללו גוברים במיוחד במהלך החיפושים אחר גן לזאטוטים. מי שמנסים לסייע מול החששות הללו הם אנשי מיזם "מחוסגן".

  

לרשימה המלאה של הגנים המחוסנים

 

"מחוסגן" – שנחשף לראשונה ב"ידיעות אחרונות" – הוא מיזם של רופאים, הורים ופעילים חברתיים שמציע לגנים פרטיים לילדים בגילי 0־3 מסגרת ליווי בטוחה ובריאה של רופא ילדים צמוד. הרופאים שהצטרפו למיזם מלווים את הצוות החינוכי ואת ההורים של הגן לאורך השנה, ועושים זאת בהתנדבות למען שמירה על בריאות הילדים וכדי להעלות את שיעור ההתחסנות בגנים לכיסוי המקסימלי.

  

אילוס מחט חיסון חיסונים (צילום: shutterstock)
רשימת המחוסנים המלאה. יוזמת גן מחוסן(צילום: shutterstock)

 

היוזמה התחילה בשנה שעברה בשני גנים בלבד, ברמת־השרון ובראשון־לציון, אך בתוך מספר חודשים הצטרפו מאות גנים. היוזמים של הפרויקט שואפים לצרף כל הגנים הפרטיים בישראל למיזם, וכך להפוך אותם ל"גנים מחוסנים".

 

בשנת הלימודים הבאה יהיו לפחות 400 גנים שכבר הצטרפו למיזם, ומספרם צפוי עוד לגדול עד חודש ספטמבר הקרוב עם פתיחת שנת הלימודים. בגנים הללו פועלים כיום יותר מ־100 מתנדבים – רופאים, מתמחים, סטודנטים, אחיות וסטאז'רים. כעת, בשיאם של ימי הרישום לגנים לקראת שנת הלימודים הבאה, "ידיעות אחרונות" מציג את הרשימה המלאה של גני "מחוסגן".

 

נתוני חצבת:

  ( )

 

בחלק מהגנים הללו, ההרשמה לגן מותנית בבדיקה בלבד של פנקסי חיסונים. הצוות החינוכי, בליווי הרופא המתנדב, בודקים את הסטטוס החיסוני של כל הילדים, ובמקביל משוחחים עם ההורים החוששים מחיסונים ומנסים לשכנע אותם להתחסן על פי התוכנית המומלצת של משרד הבריאות.

 

בחלק מהגנים – בעיקר אלו שהחלו את הפעילות כבר בשנה הנוכחית – מתנים את ההרשמה לגן הילדים בהצגת פנקס חיסונים מלא, על פי הנחיות משרד הבריאות. הורה שלא יהיה מוכן להציג את פנקס החיסונים, או לחלופין לא יסכים לחסן – לא יוכל לרשום את ילדו לאותו גן, מתוך מטרה לשמור על בריאותם של שאר הפעוטות ובני משפחותיהם.

  

צפו בראיון עם יוזמי הפרויקט:

 

 

"מחוסגן" נותן מענה לא רק בנושא החיסונים: ההורים יכולים לפנות לרופא המלווה של הגן על מנת לקבל ייעוץ בכל נושא, מהדרכה של הגשת עזרה ראשונה עד התמודדות עם מחלות חורף. הצוותים הרפואיים נותנים מענה באופן פרטני או דרך קבוצת הווטסאפ, בהתבסס על מחקרים רפואיים וידע מקצועי אמין.

  

"'מחוסגן' נולד מתוך הרצון שלנו כהורים לדאוג לסביבה בטוחה לילדינו", מסביר ד"ר מאיר עזרא־אליה, רופא ילדים ואחד מיוזמי הפרויקט. "לסביבה בטוחה מרכיבים רבים, שעלינו כהורים לוודא שמתקיימים בגני הילדים. סביבה מחוסנת היא אחת מהם, אך לא היחידה. הרעיון של מחוסגן הוא שיש רופא המלווה את צוות הגן, בודק את פנקסי החיסונים ומוודא בטיחות מקסימלית של הגן מבחינה זו. עבור ילדים שלא יכולים להתחסן בעצמם מסיבות בריאותיות – מחוסגן הוא ההגנה הטובה ביותר. אנחנו שם כדי לשמור בראש ובראשונה עליהם"

  

איתי ברשדסקי, הבעלים של גן הילדים "פשוט גן" ברמת־השרון שגם הוא אחד מיוזמי "מחוסגן", מספר על ראשית היוזמה. "בעשר השנים שבהן אני מנהל את גן הילדים חשבתי שזה לא משנה אם הורה חיסן או לא חיסן את ילדיו, כי הרי כל מי שמחסן את ילדיו לא צריך לדאוג", הוא אומר. "בעקבות ההד התקשורתי סביב עניין החיסונים ומפגש מקרי עם רופאה, עמדתי על טעותי והבנתי כי חובתי כמנהל גן, האמון על חייהם ובריאותם של 130 ילדים, היא להבטיח כי לא יחלו במחלות אשר ניתן למנוע באמצעות חיסון".

 

עו״ד עדי ניב יגודה מומחה במדיניות בריאות, מסביר בנוגע להיבט המשפטי של ההחלטה: "ההחלטה שמקבלות הנהלות גני הילדים מידתית, שקולה ונמצאת במתחם הסבירות, ובוודאי שאין היא מהווה הפלייה פסולה כהגדרתה בחוק.

 

"בדומה למסגרות חינוך אחרות בישראל, להנהלות הגנים עומדת הזכות לפעול בהתאם לתפיסת עולמם והשקפתם המקצועית בכל הנוגע לטובת ילדי הגן ושמירה על בריאותם - זאת ובפרט כשאלו גם עולות בקנה אחד עם הספרות המקצועית ועם העמדה הרפואית המקובלת ביחס לחיסונים. אין בהחלטת הנהלות הגנים משום כפייה, פגיעה באוטונומיה של הפרט או פגיעה כלשהי בזכויות הורים על ילדיהם".

  

חשש: מספר חולי החצבת בישראל עלול לגדול

הטיסות הרבות של הישראלים לחו"ל, כולל ליעדים שבהם קיימת התפרצות המחלה, בתוספת העובדה שאלפי תיירים מכל אירופה יגיעו לתל־אביב במהלך חודש מאי לקראת האירוויזיון ‑ מציבים תמונת מצב מדאיגה

  

במשרד הבריאות מודאגים: מספר החולים בחצבת ילך ויגדל. רבבות בני אדם טסו ועוד צפויים לטוס במהלך חופשת הפסח לחו"ל. חלקם ליעדים שבהם יש התפרצות של מחלת החצבת כמו רומניה, איטליה, פולין, בלגיה, אוקראינה וניו־יורק.

  

  ( )

 

החשש הוא שהתיירים שאינם מחוסנים, או אלה שמחוסנים רק במנת חיסון אחת, עלולים להיחשף באותן מדינות לחולה חצבת ולייבא את החצבת לישראל. "אנחנו יותר מודאגים בגלל תקופת החגים", הסביר בשבוע שעבר מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, "אנשים נוסעים ובאים מחו"ל, יש יותר אינטראקציות משפחתיות. אין מלאי עולמי בלתי מוגבל של חיסונים. יש לנו מלאי חיסונים מספיק גדול לתת מענה לחיסון השגרתי ולאזורים שבהם יש שיעורי התחסנות נמוכים, אבל לא מעבר". במהלך ימי חול המועד משרד הבריאות הורה על פתיחה של חלק מטיפות החלב על מנת לאפשר למי שאינו מחוסן – להתחסן.

  

בתוך כך, קיים חשש שגם במהלך הגעת משלחות לישראל במהלך החודש הבא לקראת הארוויזיון שיתקיים בתל־אביב יהיו חולי חצבת ממדינות שבהן קיימת התפרצות של המחלה. התיירים עלולים להפיץ אותה בשל העובדה כי המשלחות יתארחו באולמות המכילים אלפי בני אדם ומחלת החצבת עוברת באמצעות רסיסי אוויר.

  

ארגון הבריאות העולמי פרסם בשבוע שעבר כי מספר מקרי התחלואה בחצבת בעולם בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2019 גבוה פי שלושה מאשר באותה תקופה אשתקד. גם בניו־יורק הוכרז מצב חירום בעקבות התפרצות מחלת החצבת.

  

על פי דיווחים בכלי התקשורת האמריקאיים, מתחילת אוקטובר 2018 התגלו בארצות־הברית יותר מ־650 מקרים של תחלואה בחצבת – מתוכם כ־70 חולים התגלו בשבועיים האחרונים בעיר ניו־יורק.

  

מייסדת מחוסגן נחשפה לחצבת

סתו אברהמי המנכ"לית של מחוסגן נחשפה בעצמה לחצבת, לפני כשבועיים, במחלקת יולדות בבית־החולים איכילוב. "אספנו תרומות ליולדת שזקוקה לסיוע. הגעתי לבית־החולים כדי לתת לה את הציוד ואחרי מספר ימים קראתי שבאותו הזמן היה במחלקה אבא שחלה בחצבת", מספרת אברהמי.

 

"זה מפחיד. יש לי ילד בן ארבעה חודשים בבית. אני מחוסנת בשתי מנות חיסון אך עדיין יש שני אחוז לחלות. לי יש מזל כי אני מכירה 150 רופאים ויכולתי להתייעץ איתם והם הרגיעו אותי", הסבירה. אברהמי הוסיפה: "חצבת יכולה לפגוש את כולנו. לשמחתי, המקרה הסתיים בשלום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
גני ילדים מחוסנים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים