שתף קטע נבחר

מתאמנים ולא יורדים במשקל? זו הסיבה לכך

אין עוררין על היעילות של הפעילות הגופנית על חיינו, אבל לעיתים לא רק שפעילות גופנית לא יכולה לעצור ירידה במשקל, לעיתים היא אף גורמת לעלייה ולא רק בזכות עלייה במסת השריר. למה זה קורה, ומה צריך לעשות כדי לשבור את המעגל?

אנשים רבים אשר רוצים לרדת במשקל מחליטים לקחת את העניינים לידיים ולשנות את  אורח חייהם היושבני שהיה מנת חלקם בשנים האחרונות. הם נרשמים למכון כושר או לקבוצת האימון השכונתית ומתחילים להתאמן באדיקות מספר פעמים בשבוע. אולם, למרבה ההפתעה, הם אינם יורדים במשקל כפי שציפו.

 

חוקרים מאוניברסיטת לאובורו באנגליה מציעים את התשובה האפשרית.

 

ביצוע פעילות גופנית זה דבר נפלא ובהחלט מייצר שינוי, אבל חשוב לדעת שפעילות גופנית לא רק שיכולה לעצור ירידה במשקל, לעיתים היא אף גורמת לעלייה במשקל ולא רק בזכות עלייה במסת השריר.

 

מתאמנים ולא יורדים במשקל (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מתאמנים ולא יורדים במשקל(צילום: shutterstock)

 

קיראו עוד

התכונות שיעזרו לנו לרדת במשקל

פעילות אירובית או פעילות אנאירובית: איזה ספורט יעזור לכם לרזות?

  

במחקר, אשר פורסם לאחרונה בירחון המקצועי, Apetite, השתתפו 40 מתנדבים בריאים, חציים נשים וחציים גברים. כל אחד מהם לקח חלק באימונים אירוביים לפחות שלוש פעמים בשבוע, דיווח מה וכמה אכל הן בימים של אימון והן בימי המנוחה שלא כללו אימון. המשתתפים גם נשקלו באופן סדיר.

 

על פי תוצאות המחקר, המתאמנים אכלו כמויות גדולות יותר לאחר אימון שהובילו לעלייה של 24% בכמות הקלורית לעומת ימים ללא אימון. בנוסף, ראו החוקרים שהמשתתפים הגדילו את הארוחה הבאה שלהם - זו שלאחר האימון. כאשר הייתה זו ארוחת הצהריים, הצריכה האנרגטית גדלה ב-150 קלוריות.

 

נתון חשוב נוסף נגע לצריכת השוקולד שלאחר אימונים. זו גדלה בכ-20%, כאשר בקרב נשים הפער היה מעט גדול יותר לעומת הגברים. אמנם מדובר במחקר קטן אך ניתן בהחלט להסיק שפעילות גופנית משפיעה על צריכת המזון באופן כזה שעלול לעכב ירידה במשקל.

 

סלט ירקות ושעון (צילום: shutterstock)
להתאים את התפריט לסדר היום(צילום: shutterstock)

 

להתאים את התפריט לסדר היום של המתאמן

על מנת לרדת במשקל יש צורך במאזן קלורי שלילי שבו ההוצאה האנרגטית גדולה מההכנסה האנרגטית כלומר הצריכה הקלורית. פעילות גופנית היא הדרך הטובה ביותר להגדיל הוצאה אנרגטית וצמצום צריכה קלורית יומית על ידי צמצום הכמות הנאכלת ובחירת מזונות בעלי ריכוז קלורי קטן יותר, ובכך לייצר מאזן קלורי שלילי שיאפשר ירידה במשקל.

 

אולם, חשוב מאוד להתאים את התפריט לסדר היום של המתאמן ולרמת האימונים תוך בחירת מזונות בריאים המספקים רכיבי תזונה חשובים ונחוצים לגוף.

 

חשוב לציין שישנן סיבות רבות לאי ירידה במשקל וניתן להבין מהן הסיבות האפשריות בכל מקרה לגופו, אולם כאשר אנשים מתחילים להתאמן, הם מצפים לשינוי בחושבם שהם עושים הכל לטובת התהליך.

 

כאשר השינוי המיוחל לא מגיע, ישנה תחושת אכזבה ותסכול שלעיתים רבות עלולה לגרום ל'הרמת ידיים' ולחזרה לאורח החיים הקודם מתוך מחשבה ש"זה ממילא לא עוזר אז בשביל מה".

 

כאן המקום להגיע לשורש העניין ולהבין מהן הסיבות האפשריות לאי ירידה במשקל למרות תחושת המאמץ המוצדקת. מחקר זה שופך אור על סיבה אפשרית נפוצה מאוד בקרב מתאמנים.

 

מעבר לתחושת הרעב האובייקטיבית הנוצרת לעיתים לאחר אימון, ישנה תחושה של "מגיע לי" - אם אני מתאמן, אני ראוי לאכול יותר או מה שבא לי. ולעיתים רבות מדובר באכילה של פחמימות פשוטות ובקלוריות ריקות.

 

כאן כמובן הטעות, כאשר אנו מתאמנים, חשוב לשנות גם את צורת האכילה. בנוסף, לא כל אימון דורש הגדלה של כמויות המזון. תלוי באימון, במשכו ובעצימותו. ישנם אימונים שדורשים אכילה אחרת, ספציפית ייעודית לאימון לצורך אימון אפקטיבי והגעה לתוצאות.

 

התאמת התפריט למתאמן על ידי איש מקצוע היא חשובה ועשויה לעזור בהפחתת תחושת הרעב שלאחר האימון וביכולת לקיים שגרת אימונים אפקטיבית תוך הגעה לתוצאות המיוחלות.

 

גם ההבנה שתחושת ה"מגיע לי" הינה גורם מעכב המהווה מכשול בדרך לשינוי היא חשובה כשלעצמה בתהליך ויש לתת עליה את הדעת.

  

שירי נקש היא דיאטנית קלינית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shuttestock
מתאמנים ולא יורדים במשקל
צילום: shuttestock
ד"ר רק שאלה
מומלצים