שתף קטע נבחר

בכל יום מתים 22 ישראלים ממחלות הקשורות בעישון

כ-8,000 איש מתים מדי שנה בישראל מעישון, כ-800 מהם כתוצאה מעישון פסיבי. כך עולה מנתוני האגודה למלחמה בסרטן שמתפרסמים לרגל היום הבינלאומי למאבק בעישון. עוד עולה כי כמחצית מהצעירים המעשנים בישראל שוקלים להפסיק בגלל מחירי הסיגריות

נתונים מדאיגים מתפרסמים היום (ג') לרגל היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון, שיצוין ברחבי העולם ב-31 במאי. נכון לשנת 2019, העישון הורג יותר מ-8 מיליון בני אדם בשנה ברחבי העולם ובנוסף מיליון בני אדם שאינם מעשנים שמתים כתוצאה מעישון פסיבי.

 

המשמעות היא שעישון הורג אדם אחד בעולם בכל 4 שניות.

 

מנתוני משרד הבריאות עולה כי בכל יום מתים בישראל 22 בני אדם ממחלות הקשורות בעישון כמו סרטן ריאות, סרטן הגרון, מחלת ריאות חסימתית כרונית, התקפי לב, שבץ מוחי ומוות פתאומי.

 

בסך הכל, בכל שנה מתים בישראל כ-8,000 איש מעישון מהם כ-800 מעישון פסיבי. על פי הנתונים 22 ישראלים מתים בכל יום ממחלות הקשורות בעישון.

 

קיראו עוד

דו"ח: כרבע מהישראלים מעשנים; יותר ממה שמציג משרד בריאות

עישון בישראל: כ-50% מהתלמידים החלו לעשן בגיל 13

סכנה: מעשנים "רק" סיגריה אחת ביום? זה מה שיקרה לכם

 

מנתוני ארגון הבריאות העולמי, עולה כי ברחבי העולם מתים כ-165,000 ילדים לפני גיל חמש מזיהומים בדרכי הנשימה התחתונות כתוצאה מחשיפה לעישון פסיבי.

 

אלו שחיים ממשיכים לסבול מההשלכות הבריאותיות של החשיפה בילדות ונמצאים בסיכון מוגבר להתפתחות COPD  (מחלת ריאות חסימתית כרונית) בבגרות.

  

8 מיליון מתים בעולם מדי שנה. נזקי העישון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
8 מיליון מתים בעולם מדי שנה. נזקי העישון(צילום: shutterstock)

 

המחיר משפיע על הרגלי העישון

הסקר חדש המתפרסם על ידי האגודה למלחמה בסרטן לרגל היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון, מגלה כ-50% מהמעשנים הצעירים שוקלים להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט.

 

הסקר נערך על ידי מכון איפסוס בהשתתפות 506 נשים וגברים בגילאי 18 ומעלה המהווים מייצג של האוכלוסייה. מהסקר עולה כי השוואת מחיר הטבק לגלגול לסיגריות רגילות, שהתרחשה רק לפני חודשיים כבר משפיעה על המעשנים.

 

על פי התוצאות, 40.2% מכלל ציבור המעשנים בכל הגילאים כבר שוקלים להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט. בין המעשנים ששוקלים להפסיק לעשן כ-50% מהצעירים בני 25-34 דיווחו שהם שוקלים להפסיק וכמו כן כ-46% מהצעירים המעשנים בגילאי 18-24 העלו טענה דומה.

 

עליית המחיר של הסיגריות והטבק לגלגול התאפשרה רק לאחר הגשת בג"ץ בו ניצחו המיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן, אשר עתרו יחד עם ההסתדרות הרפואית נגד שר האוצר כחלון.

 

באגודה למלחמה בסרטן טוענים כי לאור ההשפעה המוכחת של עליית המחירים על הפחתת שעורי העישון, הם רואים בסיפוק את נתוני רשות המיסים המעודכנים אשר מעידים על הישג. "אחרי שנים של עלייה עקבית בצריכתה נרשמה ירידה חדה של 58% בטבק לגלגול. "יחד עם זאת אנו עוקבים בדאגה אחר העלייה של 13.3% ביבוא של סיגריות רגילות, שייתכן ומעידה כי אצל המעשנים הכבדים והוותיקים המחיר פחות משפיע", מסבירים באגודה למלחמה בסרטן.

 

"אבל אצל הדור הצעיר מחירי טבק גבוהים, מונעים כניסה לעולם העישון ולהתמכרות להרגל המזיק והממית, לכן מדאיגים פרסומי חברות הטבק שיצאו לאחרונה במבצעי הוזלה של סיגריות רגילות, המנוסחים בסגנון הפונה לצעירים", הם מוסיפים.

 

"החקיקה נגד הסיגריות מצילה חיים"

עוד עלה מהסקר ציבור המעשנים שציינו כי שקלו להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט, כבר נקטו צעדים אקטיביים בנושא. על פי הסקר, 30.2% מהמשתתפים ציינו כי הפסיקו לבד, 13.2% אמרו שהצטרפו לסדנת גמילה, 7.5% ציינו שקראו את מדריך הגמילה  של האגודה למלחמה בסרטן.

  

"מדינת ישראל קידמה בשנה החולפת את השוואת המיסים, הרחיבה את חוק איסור העישון במקומות ציבוריים ושידרגה את חוק הגבלת הפרסום והשיווק של המוצרים הממכרים והממיתים", אומרת מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, "היסטוריית החקיקה והאכיפה של העישון בעולם, הוכחה כמצילת חיים, אך עבודה רבה עוד לפנינו כאן בישראל".

 

ד"ר דודי ביטון, רופא ורכז הסברה בכיר באגודה למלחמה בסרטן הוסיף: "אנו מודאגים מהגאדג'טים החדשים ומהקמפיינים השיווקיים שנועדו לעודד עישון במקום למגר אותו. ואף מוטרדים מייחוס הפחתת נזק למוצרים חדשים שהיקף הנזק שלהם טרם נחשף במלואו באמצעות מחקרים ארוכי טווח. הטיית השיח הציבורי על ידי שימוש במושגים כמו אידוי ואיוד לעיתים אף באמצעות רופאים, חוטאת לאמת המדעית".

 

לדבריו, מקור הניקוטין בסיגריות האלקטרוניות הוא גם מטבק, בדיוק כמו בסיגריות הרגילות, כך שמדובר באותו חומר ממכר בעל פוטנציאל לנזק בריאותי אדיר, רק שעכשיו הוא מופיע בריכוזים גדולים לאין שיעור מאלו שהכרנו בעבר.

 

כך העישון מזיק לבריאות שלכם:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
22 מתים מדי יום בגלל עישון
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים