שתף קטע נבחר

כבר כמעט קיץ: מה מומלץ לאכול לקראת העונה החמה

בתווך בין החורף (האמיתי) והקיץ (המאוד חם) נמצא האביב, המאופיין בעיקר בתנודות קיצוניות במזג האוויר ובשלל אלרגיות. איך תזונה מתאימה יכולה לעזור לנו לעבור את העונה הקצרה הזו בשלום? דיאטנית מסבירה

עונות המעבר בישראל הן קצרות מאוד, אך עבור האנשים הסובלים מאלרגיות שונות, עונה קצרה כזו יכולה להיות בלתי נסבלת. נזלת, עיטוש, כאבי ראש, כאבי פרקים מתגברים ועוד.

 

עונת המעבר בין החורף לקיץ היא האביב (הקצר עד מאוד) המתאפיינת בפריחה ובאבק, במזג אוויר חם במהלך היום ובמזג אוויר קריר בערב. שינויים אלו יכולים להחליש את הגוף, לכן חשוב לשמור על מערכת חיסון חזקה. מכיוון שבתזונה עסקינן - תזונה נכונה ובריאה בהחלט יכולה לחזק את מערכת החיסון ולמנוע חלק מתחלואות עונת המעבר.

 

שמירה על משקל תקין היא החשובה ביותר לבריאות הגוף. עודף משקל חמור כמו גם ירידה מהירה במשקל מכניסים את הגוף למצבי קיצון המפעילים באופן מוגבר את מערכת החיסון ו"מתישים" אותה.

 

תזונה מאוזנת לאורך היום הכוללת את כל אבות המזון (חלבונים, פחמימות ושומנים) היא הכרחית. התזונה המומלצת כיום, היא תזונה ים תיכונית, שתומכת במערכת החיסון.

 

התזונה הים תיכונית כוללת הרבה ירקות, פירות, שמנים מן הצומח, דגים, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים שקדים וזרעים, מעט מוצרי חלב והפחתה משמעותית בבשר בקר, סוכר וקמח לבן, מזון מעובד, ומלח (נתרן).

 

לימון סחוט (צילום: shutterstock)
סלט. לאכול יותר במהלך הימים החמים(צילום: shutterstock)

 

במעבר בין חורף לקיץ מומלץ

להקטין את גודל המנות.

 

לאכול יותר ארוחות קטנות לאורך היום. ארוחות קטנות יגרמו לתחושה קלה לאורך היום.

 

לשלב יותר מנות חלבוניות קלות וקרות בארוחות בוקר וצהריים, חם בחוץ, אוכל קליל ימנע כבדות ועייפות במהלך היום.

 

לשנות את צורת הבישול. במהלך היום אוכלים יותר סלטים קרים עם מנות חלבון או מנות חלבוניות בהקפצה קצרה על מחבת עם ירקות חלוטים. שילוב של קטניות מונבטות, בטטה, גרעיני תירס לייט שניתן להוסיף לארוחה קלה וקרירה.

 

לשלב דגים טריים כמנת חלבון במהלך היום מספקת לגוף אומגה 3, חומצת שומן חיונית המשפרת מצבי דלקת. אכילת דגים טריים על המחבת היא מנת חלבון קלה ומתאימה לאכילה בעונות חמות.

 

לאכול ארוחת ערב חמה, בערבים עדיין קריר, ארוחה חמה מלאה בערב "תפצה" על אכילה קלילה לאורך היום תגרום לשובע ותחושה נעימה להמשך הערב. מומלץ לאכול את ארוחת הערב עד השעה 20:00 ולא קרוב לשעת השינה.

 

להגדיל את שתיית המים. עלייה בטמפרטורה בדרך כלל מגבירה את הצמא ושותים יותר. חשוב מאוד להקפיד על שתייה של 2- 2.5 ליטר ביום. מים זו השתייה המומלצת. למי שמים לא "נבלעים" אפשר להוסיף פלחי לימון, או להכין תמצית מצמחי תבלין כמו עלי נענע, לימונית, לואיזה ולשתות חליטות קרות. במשרדים הממוזגים ובערב אפשר בהחלט לשתות עדיין חליטת צמחים חמה או תה ירוק.

 

חשוב לאכול ירקות ופירות ב-5 צבעים כדי לספק לגוף את מקסימום הוויטמינים המינרלים ונוגדי החמצון שמספקת כל אחת מקבוצת הצבעים. כל אלו תורמים לחיזוק מערכת החיסון.

 

להמשיך לעסוק בפעילות גופנית השומרת על חוזק השרירים, על פעילות לב ריאה והכי חשוב שומרת ומשפרת את מצב הרוח. ואם הקור היה התירוץ - למה לא.

 

הכותבת היא הדיאטנית הראשית של שומרי משקל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
תזונה מתאימה לעונת המעבר
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מומלצים