שתף קטע נבחר

מהי העבודה שהכי פוגעת בישראלים?

מהו ענף העבודה הכי מסוכן בישראל שאחראי על 55 אחוזים מהדיווחים על מחלות תעסוקתיות? איזו עבודה נחשבת לבטוחה ביותר בארץ ומהי הפגיעה הכי נפוצה בעובדים בישראל?

בשבוע שעבר קבע ארגון הבריאות העולמי כי שחיקה בעבודה תיחשב כמחלה. על פי הודעת הארגון, אל ספר אבחוני המחלות (ICD) תיווסף התסמונת "Burnout", המוגדרת כלחץ כרוני בעבודה. האבחנה תתווסף לספר המחלות בשנת 2022 ותאפשר לעובדים לתבוע בגינה פיצויים.

 

בחודש שעבר פרסמו משרד הבריאות ומשרד העבודה והרווחה את נתוני הסובלים ממחלות תעסוקתיות בישראל לשנת 2017.

 

על פי נתוני הדו"ח, בשנת 2017 התלוננו 2,085 עובדים על מחלה תעסוקתית. המדובר בירידה של כ-6 אחוזים ממספר הפניות בשנת 2016.

 

קראו עוד:

9 צעדים להתמודדות עם לחץ ושחיקה בעבודה

שחיקה בעבודה: כך תמנעו אותה מראש

 

רוב הפניות התקבלו מגברים – 76% מהמקרים שדווחו היו מעובדים. שיעור המקרים של העובדים שסובלים ממחלה תעסוקתית עמד על 4.5 עובדים לכל 10,000 מועסקים.

 

ענף התעסוקה אשר גורם לשיעור המחלות התעסוקתיות הגבוה ביותר הוא ענף הכרייה והחציבה וענף התעשייה והחרושת. 41% מהדיווחים על מחלה תעסוקתית היו מענף זה.

 

אחריו ברשימה נמצאים ענף אספקת המים, שירותי הביוב והטיפול באשפה עם שיעור פגיעה של 7.8 עובדים לכל 10,000, וענף החקלאות והדיג וענף הבינוי עם שיעור פגיעה של 7 עובדים ו-6.7 עובדים בהתאמה לכל 10,000. כמעט 55 אחוזים מכלל הדיווחים על מחלה תעסוקתית היו מעובדים בתעשייה ובבינוי.

 

הפגיעה השכיחה - במערכת השמיעה (צילום: shuttestock) (צילום: shuttestock)
הפגיעה השכיחה - במערכת השמיעה(צילום: shuttestock)

 

מחלות תעסוקתיות במערכת השמיעה- הנפוצות בישראל

ברשימת ענפי העבודה הבטוחים נמצאים ענף הנדל"ן, ענף השירותים הפיננסיים והביטוח, ענף השירותיים המדעיים ושירותי הבריאות וענף החינוך. בענף הנדל"ן התקבל דיווח של עובד אחד בגין תחלואה תעסוקתית. בענף הביטוח התקבלו 5 תלונות. 

 

מענף אספקת החשמל, הגז ומיזוג אוויר התקבלו 56 דיווחים על עובדים שחלו כתוצאה מעבודתם, מתחום האומנות והבידור התקבלו 13 דיווחים ומתחום החינוך 14. מעובדים בתחום תיקון כלי רכב דווח על 179 מקרים חדשים של תחלואה תעסוקתית ומענף האירוח וההסעדה 33 מקרים.

 

על פי הדו"ח המחלות התעסוקתיות הכי נפוצות בישראל הן מחלות של מערכת השמיעה עם 46 אחוז מהמקרים. המדובר בירידה מהשנה הקודמת בה 60% מהחולים סבלו מפגיעה בשמיעה. 864 עובדים אובחנו כסובלים מבעיות שמיעה על רקע עבודתם בשנת 2017. 90 עובדים אובחנו כסובלים ממחלות ריאות ו-172 עובדים אובחנו עם צרידות.

 

הפגיעה הכי נפוצה בקרב העובדים בארץ אחרי הפגיעה בשמיעה היא במערכת השריר והשלד. 16% מהחולים אובחנו כסובלים מפגיעה אורתופדית. 12.5 מהדיווחים היו בשל פגיעה במערכת העצבים ו-8.5% מהמקרים על רקע פגיעה במערכת הנשימה. עובד אחד אובחן כסובל מפגיעה במערכת המין ודרכי השתן כתוצאה מעבודתו.

 

המחלות התעסוקתיות נגרמות, כך על פי הדו"ח, מגורמים פיזיקליים בעבודה, כגון רעש, רטט וקרינה ומגורמים ארגונומיים כגון מאמץ קולי, תנוחה לא נוחה, הרמת משקלים כבדים והימצאות של חומרים כימיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
76% ממקרי התחלואה - של גברים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים