שתף קטע נבחר

כשהתשוקה משתנה בגיל השלישי: 7 כלים להתמודדות

סקס בגיל המבוגר? אפשר וכדאי. "זה נורמלי לחלוטין שהתשוקה המינית שלכם לא זהה לתשוקה שהיתה לכם בצעירותכם", אומר עובד סוציאלי שעוסק בתחום, מציג מחקר ישראלי בתחום ומעניק כלים לחיזוק האינטימיות בכל גיל

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

להתמודד עם השינויים שמביא הגיל. בעבר הלא רחוק, בני הגיל השלישי נתפסו כא-מיניים, אך בעולם המודרני קיימת ציפיה מבני הגילאים הללו לתפקוד דומה לזה של אנשים בגילאים צעירים יותר בכל התחומים ובין היתר בתחום המיני. הציפיה הזו מחוזקת על ידי חברות התרופות שמשתמשות ברצון לשמור על תפקוד מלא כאסטרטגיה שיווקית.

 

מהן דרכי ההתמודדות של בני הגיל השלישי עם הנושא? מחקר ישראלי חדש שפורסם בינואר האחרון בכתב העת "sexual medicine", מתאר מהן דרכי התמודדות השונות של גברים ונשים ישראלים בגיל השלישי עם הנושא.

 

במחקרים קודמים נמצא שנשים מבוגרות מקיימות פחות יחסי מין מגברים מבוגרים, ככל הנראה בשל העובדה שהן בעלות תוחלת חיים גבוהה יותר ולרוב נותרות לבד לאחר פטירת בן הזוג.

 

לצורך המחקר נערכו ראיונות עומק עם 24 גברים ו-23 נשים ישראלים מעל גיל 60 (ממוצע גיל 66) בעלי מצב סוציואקונומי, רמת תפקוד מיני וסטטוס זוגי מגוונים. 34 מתוך 47 המרואיינים נשואים, 10 גרושים, 2 אלמנים ורווק אחד. כל המרואיינים העידו כי הם הטרו-סקסואלים ויהודים.

 

עוד במדור 60 פלוס:

למה כשמזדקנים כואב יותר? 7 טיפולים מפחיתי כאב

זוגיות ואהבה: הסודות שרק בעלות ניסיון יודעות

"100% פאן" - להתאהב שוב בגיל 70

 

גברים ונשים מתמודדים אחרת עם השינויים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
גברים ונשים מתמודדים אחרת עם השינויים(צילום: shutterstock)
 

7 דרכים להתמודדות עם השינוי

במחקר נמצאו 7 דרכי התמודדות שונות שאופיינו לפי סקאלה שנעה בין התמודדות פנימית ואישית לבין התמודדות חיצונית המסתמכת על אנשים או עזרים אחרים. רוב המרואיינים העידו על פניה ליותר מדרך התמודדות אחת. אלו הן 7 הדרכים המרכזיות שנמצאו:

 

שימוש בתרופות. 25 מבין המרואיינים, גברים ונשים, העידו של שימוש בעבר או בהווה בתרופות לטיפול בשינויים בתפקוד המיני. מרבית המרואיינים העידו ששקלו נטילת תרופות כאפשרות הראשונה אך פסלו אותה מסיבות שונות, בין היתר בגלל שימוש בתרופות רבות אחרות וחשש מתופעות לוואי. רוב הנשים דיווחו על פניה לאפשרות זו בעיקר עבור בני זוגן.

 

ייעוץ. 15 מהמרואיינים העריכו ייעוץ מקצועי כאפשרות אחרת להתמודדות, אם כי אצל כולם קיימת העדפה מפורשת לטיפול תרופתי, כנראה לאור הקלות בה ניתן לקבל מרשם ולהשתמש בפתרון זה.

 

החלפת פרטנר. 10 גברים העידו על רצון לבת זוג אחרת או על בגידה. הגברים הללו מודים שיש שינויים בתפקוד המיני אך קושרים זאת לחוסר שביעות רצון מהפרטנרית. 6 נשים גם כן דיווחו על רצון לפרטנר אחר בעיקר כתגובה לחוסר תפקוד מצידו של בן הזוג ולא בגלל ירידה בתפקוד של עצמן.

 

פורנוגרפיה וצעצועי מין. שימוש באמצעים הללו כדרך להעלות את העניין, הריגוש, התשוקה וההנאה מהמין. חלק מהנשים התייחסו לנושא זה במבוכה וברגשות מעורבים.

 

לעשות את זה עבור בן הזוג. 2 גברים ו- 10 נשים העידו שהן מקיימות יחסי מין עבור בן הזוג וכדי לא לפגוע ברגשותיו למרות שהחשק המיני שלהן ירוד.

 

עשה זאת בעצמך. 7 מהמרואיניים דיברו על אוננות כפתרון לסיפוק החשק המיני ודרך להתמודד עם הירידה בתפקוד של בני זוגם. כולם העידו שפתרון זה אינו מספק את הצורך באינטימיות מינית שבאה לידי ביטוי ביחסי מין.

 

קבלה והשלמה. 20 מרואיינים דיווחו על התעלמות מהשינויים לאורך הזמן. נשים יותר מגברים רואים בשינויים הללו דבר זניח.

 

במחקר רוב המרואיינים העידו שאלטרנטיבות שונות ליחסי מין לא ממלאות את החסר ולא רואים בהן ביטוי מספק למיניות או פתרון מלא לבעיה.

 

הליבידו משתנה

זה נורמלי לחלוטין שהתשוקה המינית שלכם לא זהה לתשוקה שהיתה לכם בצעירותכם. ישנם גורמים רבים שמשפיעים על הליבידו כמו שינויים הורמונלים, תרופות ומצבים רפואיים שונים יכולים להוביל לירידה בחשק המיני ובתשוקה.

 

הבדלים בין בני הזוג בתשוקה יכולים להיות מצב בעייתי ולהוביל לחיכוכים בין בני הזוג, לכן במצבים כאלה חשובה תקשורת כנה ופתוחה עם בן/בת הזוג, כדי להסביר מה קרה או קורה לכם ושהסיבה היא לא אובדן האהבה או שיש לכם מאהב או מאהבת (במידה ובאמת זו לא הסיבה ).

 

בלו זמן ביחד, זמן איכות ללא הפרעות, השקיעו בקשר הזוגי שלכם. לא מצאתם פתרון מספק, תמיד תוכלו לפנות לטיפול מיני במסגרתו תוכלו למצוא פתרונות מגוונים שלא חשבתם עליהם.

 

לחיי מין מספקים צורות שונות

גברים רבים מתלוננים על בעיות בזקפה, במיוחד ככל שהם בגיל מתקדם. עם זאת, בעיות רפואיות בזקפה אובחנו אצל 17% מהגברים מעל גיל 60 בלבד.

 

הסיבה היא שגברים רבים חווים קשיים בהגעה לזקפה מלאה וזה לא מפתיע, הגוף משתנה. בגילאים מבוגרים נדרש גירוי רב יותר על מנת להגיע לזקפה, לוקח יותר זמן להגיע לסיפוק מיני (אורגזמה) וגם פרק הזמן בין זקפה לזקפה עשוי להמשך יותר זמן מבעבר.

 

חשוב שהשותפים שלכם למין ידעו שהקושי בזקפה אינו בגלל שהם לא מושכים בעינכם יותר. החשיבות של תקשורת כנה ופתוחה גם כאן היא המפתח שמירה על יחסי אמון ושמירה על הבטחון בזוגיות שהיא היא המפתח ליחסי מין מספקים.

 

אם אתם מתקשים להגיע לזקפה או לשמור עליה, אתם יכולים להתייעץ עם רופא המשפחה בנוגע לתרופות שקיימות כיום וגם תוכלו להעזר ביצירתיות בחדר המיטות ותשמשו במגע, צעצועי ואביזרי מין וכן במין אוראלי. כמובן שגם טיפול מיני הוא אופציה מצוינת ואף מועדפת (ראו בהמשך)

 

זכרו, גברים אינם זקוקים לזקפה כדי להגיע לאורגזמה ונשים אינן זקוקות לחדירה כדי להגיע לסיפוק מיני. למעשה המחקר בתחום מראה כי רק 25% מהנשים מסוגלות להגיע לאורגזמה באמצעות חדירה.

 

סקס לא חייב להיות כואב 

נשים רבות מגלות שהסקס הופך להיות פחות נח מבעבר. למרות שהרצון והחשק לא נפגעו אולי, הגוף כבר לא מגיב כפי שהגיב בצעירותכן. הסיבה לכך היא שהגוף מייצר פחות חומרי סיכה בנרתיק ויובש בנרתיק עלול להוות בעיה וכתוצאה גם הסקס הופך פחות נעים ואפילו במצבים מסוימים כואב.

 

יש פתרון לכך והוא אפילו די פשוט – ניתן לרכוש חומרי סיכה על בסיס מים והם יכולים להפוך את המין להרבה יותר קל ויותר נעים.

 

טיפול מיני: מביך אבל יעיל

טיפול מיני הוא אחד הפתרונות היעילים ביותר שקיימים כיום לטיפול בבעיות שונות הקשורות ליחסי מין ומיניות. נכון שזה יכול להיות מביך לפנות בנוגע לבעיות שאנו רגילים להתייחס אליהן כאישיות וסודיות אפילו, אך חשוב להבין, שלמעשה המציאות מאד שונה ממה שנראה לנו.

 

רבים האנשים שנתקלים בבעיות מיניות שונות, הרבה יותר ממה שנדמה לנו ולא רק שהרבה אנשים, אלא גם שהם סובלים מבעיות מאד דומות לבעיות שאתם מתלוננים עליהן.

 

הפניה הראשונית לטיפול מיני עשויה להיות מביכה ומוזרה, אך מהר מאד תגלו שהמטפל או המטפלת (במידה ומדובר כמובן במטפל מקצועי), ידע לעזור לכם לבטא את הקשיים ולדבר עליהם ומהר מאד מרבית המבוכה כבר תעלם ותהפך לא רלוונטית.

 

עדיף לפנות לטיפול מיני אפילו לפני פניה לטיפול תרופתי, למרות שזהו פתרון הרבה יותר נגיש, מאחר ותרופות הן פתרון לסימפטום אך חשוב לבדוק קודם כל את המקור לבעיה ולנסות לפתור אותה ללא שימוש בחומרים כימיים שונים שעלולים לגרום לתופעות לוואי ועוד.

 

הכותב הינו עו"ס קליני, פסיכותרפיסט, מנהל מרכז "רימון" – טיפול פסיכולוגי בפריסה ארצית

 

 

לאהבה פנים שונות. צפו בבני זוג יוצאי דופן: 

 

בשיתוף מגדלי הים התיכון 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: Shutterstock
יחסים משתנים עם העלייה בגיל
צילום: Shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים