שתף קטע נבחר

מכה כלל עולמית: בכל רגע - 1 מכל 25 איש נדבק במחלת מין

ארגון הבריאות העולמי מפרסם דו"ח מדאיג שמגלה את מידת ההתפשטות העצומה של מחלות המין בעולם. מהדו"ח עולה שבכל יום נדבקים לפחות מיליון בני אדם במחלות מין, ובכל שנה יותר מ-376 מיליון בני אדם נדבקים מחדש בארבעת חיידקי המין העיקריים. הבעיה: החיידקים גילו עמידות קשה לאנטיביוטיקה, ובמקרים רבים כבר אין טיפול

סיבה נוספת להקפיד על שימוש בקונדום: ארגון הבריאות העולמי מפרסם דו"ח מדאיג המציג את התפשטות מחלות המין  בעולם.

 

מהדו"ח החדש עולה כי מאות מיליונים נדבקים מדי שנה בארבע מחלות מין עיקריות, זאת בנוסף להתפשטות התחלואה בנגיף ה-HIV, ונגיפי הפפילומה וההרפס.

 

במקרים רבים, מגלים חיידקי המין עמידויות קשות, עד שכבר לא ניתן לטפל בהם באנטיביוטיקה.

 

מהדו"ח עולה כי בכל יום, ישנן מעל מיליון הדבקות חדשות של מחלות מין חיידקיות בקרב בני אדם בגילאי 15 עד 49. פירושו של דבר, שבכל שנה נדבקים מחדש 376 מיליון איש בעולם מהחיידקים: כלמידיה, גונוריאה, סיפיליס והטפיל טריכוממונס.

 

בכל יום מעל מיליון הדבקות חדשות של מחלות מין  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
בכל יום מעל מיליון הדבקות חדשות של מחלות מין (צילום: shutterstock)

 

עוד עולה:

שובן של מחלות המין: ממה צריך להיזהר במיטה

מחקר: החיסון לדלקת קרום המוח – מגן גם מפני זיבה
הנחיות חדשות בישראל: יקוצר משך הטיפול באנטיביוטיקה

מהנתונים עולה עוד כי בקרב גברים ונשים בגילאי 15 עד 49 שנים, נרשמו 127 מיליון דבקות חדשות בכלמידיה בשנת 2016, 87 מיליון הדבקות בגונוריאה, 6.3 מיליון הדבקים בסיפיליס ו-156 מיליון הדבקות בטפיל טריכומונס.

 

כל אלה הם כאמור חיידקי מין, הגורמים לאחד או יותר מהתסמינים הכוללים הפרשות מאיברי המין, כאבים, צריבה, תכיפות במתן שתן, חום גבוה, עד לסכנת פגיעה במפרקים, במסתמי הלב ואף עקרות.

 

סיפיליס לבדה גרמה ל-200 אלף הפלות ולידות עובר מת בשנת 2016, מה שהופך אותה לגורם המרכזי בעולם למות יילודים.

 

התפשטות מחלות המין - נורת אזהרה לכל ארגוני הבריאות בעולם

לדברי הארגון, אין כל התקדמות במניעת התפשטות החיידקים ברחבי העולם מאז פורסם הדו"ח לראשונה בשנת 2012.

 

בכל רגע נתון, מציינים בארגון, לפחות לאחד מכל 25 אנשים בעולם יש מחלת מין. לחלק מהנדבקים יש כמה מחלות מין במקביל בכל רגע נתון. בארגון הוסיפו כי הממצאים צריכים לשמש נורת אזהרה לכל ארגוני הבריאות בעולם, שחייבים לנקוט בצעדים כדי למגר את ההדבקה ההמונית.

 

מכת מחלות המין פוקדת גם את ישראל, שהפכה לאחד המוקדים המרכזיים בעולם המערבי בשכיחות ההדבקה, לפחות במחלות המין זיבה וכלמידיה: נתוני משרד הבריאות בשנים האחרונות הראו קפיצה משמעותית של עשרות אחוזים בשיעורי ההדבקה בשתי המחלות.

 

החיידק גונוריאה, שמחולל את מחלת הזיבה, עלול להדביק את אזור איברי המין, פי הטבעת והגרון. אזור הגרון מעורר דאגה במיוחד בקרב המומחים, שכן השימוש הנפוץ יחסית באנטיביוטיקה נגד דלקות גרון יוצר עמידות לחיידק, והוא מתרבה באזור עקב מין אוראלי.


אנטיביוטיקה (צילום: shutterstock)
אנטיביוטיקה. עמידות לאנטיביוטיקה נגרמת בשל שימוש יתר ומינון לא מתאים(צילום: shutterstock)

 

עמידות הולכת וגוברת לאנטיביוטיקה

מאז התפתחות האנטיביוטיקה הלך החיידק וגילה עמידות לרבים מסוגי האנטיביוטיקה, ובהן הוותיקה פניצילין ואחרות כמו טטראציקלינים וקווינונלונים. עמידות לאנטיביוטיקה נגרמת בשל שימוש יתר ומינון לא מתאים, המסייעים לחיידק להתגבר על האנטיביוטיקה ולפתח מוטציות עמידות.

 

עמידויות רבות נרשמות גם במחלת הכלמידיה, חיידק הגורם לדלקות באגן, דימומים, כאבים בעת קיום יחסי מין ודלקות באברי הרבייה עד כדי עקרות. הבעיה העיקרית בשתי ההדבקות הללו היא שברבים מהמקרים לא מופיעים כלל סימפטומים, וההדבקה נמשכת בקיום יחסי מין ללא קונדום.

 

מומחים למחלות זיהומיות הסבירו כי יש כמה סיבות לעלייה ההולכת וגוברת בשיעור ההדבקה בעולם במחלות מין, כשעיקרן – המתירנות המינית, ריבוי אפליקציות ההיכרויות, שיעור הגירושים הגבוה והגישה החופשית לפורנו הגורמים כולם לריבוי ביחסי מין מזדמנים.

 

סיבה נוספת לעלייה המשמעותית היא היעדר אבחון ושימוש היתר באנטיביוטיקה גם שלא לצורך: מטופלים רבים דורשים מהרופא להתחיל טיפול גם בלי בדיקות השתן, וכך מטופלים מתחילים טיפול גם כשאין זיהום, ויוצרים עמידות הולכת וגוברת לאנטיביוטיקה עד שהחיידקים מגלים עמידות לאנטיביוטיקות רבות עוצמה שמותירות רבים ללא טיפול אפקטיבי.

 

אינפו חיידקים עמידים ()
אינפו חיידקים עמידים

 

בצמרת ההדבקות, נמצא עדיין החיידק ה"נייסריה גונוריאה", או בשמו העברי: זיבה. חיידק "נייסריה גונוריאה", שמחולל את המחלה, שייך לקבוצת החיידקים המכונה "חיידקים גרם- שליליים". השם גונוריאה מגיע מיוונית ומשמעותו "שטף זרעים", משום שביוון העתיקה סברו כי ההפרשה המוגלתית אצל החולים מכילה גם זרעונים.

 

המחלה מתפשטת דרך מגע מיני, אולם נשים נגועות עלולות להעביר את המחלה גם לתינוק בזמן הלידה, ובכך לגרום אצל התינוק דלקת הלחמית. זו אחת הסיבות שכל היילודים בישראל ובמדינות מערביות נוספות מטופלים מייד לאחר הלידה במשחת עיניים אנטיביוטית. החיידק עלול לעבור גם במגע עם חפצים או כלים שהיו במגע עם חלקים נגועים.

 

תקופת הדגירה של המחלה נמשכת בין יומיים לשבועיים, אולם מרבית התסמינים מופיעים בתוך יומיים עד חמישה ימים לאחר ההידבקות. אצל 30% עד 60% מהנשים הנגועות המחלה לא תגרום לכל סימפטום משמעותי. אצל אחרות גורמת המחלה להפרשה וגינלית, כאב בזמן השתנה, דימום שאינו בתקופת המחזור או דימום לאחר קיום מגע מיני. בבדיקה אצל הרופא ייראה צוואר הרחם דלקתי ויפריש מוגלה.

 

אצל גברים מובילה המחלה לדלקת של השופכה, שגורמת לכאב בזמן השתנה ולהפרשה מוגלתית. במקרים חמורים עלולה המחלה לגרום לדלקת של האגן הכוללת כאבי בטן, דימומים, הקאות או חום. החיידק עלול לעבור במעלה צינור השופכה ולהדביק גם את האשכים ובלוטת הערמונית, וכתוצאה מכך עלולים להיגרם כאב מפשעתי ונפיחות.

 

אם ההדבקה מתרחשת בפי הטבעת, יסבול החולה מהפרשה רירית או מוגלתית, דימום וכאב בעת מתן צואה. עם זאת, גונוריאה של פי הטבעת יכול להופיע גם בצורה "שקטה" שאינה גורמת לתסמינים כלשהם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מניעת התפשטות מחלות מין
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים