שתף קטע נבחר

מהם מולטי ויטמינים ומתי הם עשויים לעזור?

רבים מנוטלי תוספי תזונה כמו מולטי ויטמינים מאמינים כי הם אכן משפרים את המצב הבריאותי. האם מדובר בעובדה מדעית או אמונה רבת שנים? התשובה מפתיעה

בשיתוף אלטמן

 

מבין כל תוספי המזון הנמצאים בשימוש ברחבי העולם,על פי ה- CRN 2018 - Consumer Survey on Dietary Supplements - מולטי ויטמינים הם ללא ספק הנפוצים והפופולריים ביותר. 

 

כ-75% מצורכי התוספים משתמשים במולטי ויטמין, כשתוספים פופולריים אחרים הינם סידן, ויטמין D, אומגה 3, מגנזיום וויטמיני B ו-C.  הסיבות העיקריות לנטילת תוספים הן בריאות כללית, השלמת פערים תזונתיים לשיער, לעור ולציפורניים, בריאות העצם, בריאות הלב ומתן אנרגיה.

 

בנוסף, חשוב לציין כי בדרך כלל צרכני התוספים מקדמים גם אורח חיים בריא כמו פעילות גופנית, תזונה בריאה, ביקורים תקופתיים אצל הרופא ושינה מספקת, הם אינם מעשנים ושומרים על משקל תקין.

 

אבל האם שלל האמונות שנקשרו בצריכת מולטי ויטמינים הן נכונות? האם מולטי-ויטמינים יכולים לשפר את הבריאות, לפצות על הרגלי אכילה לא בריאים ואפילו להוריד את הסיכון לחלות במחלות כרוניות ואחרות?

 

מינרלים ויטמינים (צילום: shutterstock)
ויטמינים. עד כמה הם יעילים לבריאות(צילום: shutterstock)

 

מעל 20 רכיבים שונים בכמוסה

מולטי ויטמינים הם תוספי תזונה המכילים מגוון רחב של ויטמינים ומינרלים, לעיתים יחד עם מרכיבים נוספים כדוגמת נוגדי חמצון וצמחי מרפא.

 

בדרך כלל תכשיר מולטי ויטמין יכיל מעל 20 רכיבים שונים, במינון מוקפד וייחודי לתכשיר. הרכיבים החיוניים יכולים להיות ממקור טבעי או מיוצרים באופן סינטטי. התכשירים עצמם מגיעים במגוון צורות ומוצרים, בטבליות, בכמוסות וכדומה.

 

חשוב להדגיש, כי ויטמינים בכלל ומולטי ויטמינים בפרט אינם תרופה. אי אפשר לצפות שירפאו מחלה כזו או אחרת, אבל יש לצרוך אותם על פי המינון המתאים שכתוב על האריזה, ואם צורכים בנוסף תרופות באופן קבוע, כדאי להתייעץ עם הרופא.

 

כמו כן, חשוב להדגיש כי מולטי ויטמינים אינם יכולים "לתקן" תזונה לקויה, אך הם בהחלט יכולים למנוע חוסרים תזונתיים, כשהם נלקחים כחלק מאורח חיים בריא.

 

האם מולטי ויטמינים מועילים כנגד מחלות לב ועיניים?

מחלות לב וכלי דם הנקראות ״מחלות קרדיו-ווסקולריות״, נחשבות לאחד מגורמי התמותה העיקריים בעולם. הדעות חלוקות לגבי האם מולטי-ויטמינים עשויים להגן מפני מחלות אלה?, אולם מחקרי תצפית שנערכו בשנים האחרונות מצאו כי אלו שנוטלים מולטי ויטמינים הינם בעלי סיכון נמוך יותר למחלות לב ובמחקרים אחרים שבחנו השפעה לא נמצא כל קשר.

 

למרות כל אלו, התפרסם לאחרונה מחקר בו נמצא כי נשים בלבד הנוטלות מולטי-ויטמין , נמצאות בסיכון מופחת של כ-35% למוות כתוצאה ממחלות לב וכלי דם.

 

במספר מחקרים נמצא שמולטי ויטמינים עשויים להועיל בשמירה על הזיכרון בקרב מבוגרים ולשפר את מצב הרוח. מחקרים חושפים קשר בין מצב רוח ירוד וחסרים תזונתיים, ובין נטילה של מולטי ויטמינים למצב רוח טוב יותר ולתסמיני דיכאון מופחתים.

 

בשורות טובות וחד משמעויות קשורות דווקא לבריאות העיניים  התנוונות מוקולרית (AMD) היא מחלה תלוית גיל שנחשבת כגורם המוביל לעיוורון. על אף שנטילה של מולטיויטמינים לא יכולה למנוע את המחלה לחלוטין, היא עשויה להאט את התקדמותה.

 

מחקרים נוספים מראים קשר בין נטילת מולטי ויטמינים ובין סיכון מופחת לקטרט, כלומר לעכירות של העדשה – מצב שקשור אף הוא בגיל והזדקנות העין.

 

השלמת רכיבי תזונה חיוניים במהלך ההריון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
השלמת רכיבי תזונה חיוניים במהלך ההריון(צילום: shutterstock)

 

למי מומלץ ליטול מולטי ויטמינים?

למבוגרים: חסרים תזונתיים אופייניים בגיל השלישי, הן משום שחלה ירידה בתיאבון וכמות המזון, והן משום שישנה ירידה בספיגת הרכיבים התזונתיים במעיים. במיוחד של ויטמין2B1 סידן ו-וויטמין D.

 

לטבעונים ולצמחונים: במיוחד בשל החשש לחסר של ויטמין B12 שנמצא, כידוע, במזונות מן החי. חסרים תזונתיים אופייניים נוספים הם של ברזל (בגלל אכילת מזון מהצומח בלבד) ושל סידן (כשנמנעים ממוצרי חלב).

 

לנשים בהריון ולמניקות: ההריון הינה תקופה של אתגר תזונתי משמעותי. התזונה במהלך ההריון משפיעה על בריאות האישה, בריאות העובר והיילוד, ואף על הילד הבוגר, ולמעשה לכל אורך החיים. חוסר של ברזל נפוץ אצל נשים בהריון, אצל מניקות ובכלל בקרב נשים בגיל הפוריות. לנשים בהריון חשוב להקפיד על השלמה של רכיבי תזונה חיוניים במידת הצורך כגון חומצה פולית, ויטמינים מסוג B, סידן יוד ואחרים.

 

האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה יצא לפני מספר שנים עם נייר עמדה בנושא תוספי תזונה בהריון. בהמלצתו הוא כולל נטילה של מולטי ויטמין ייעודי וזאת מעבר לנטילה של חומצה פולית ושל ברזל.

 

נייר העמדה מציין גם את החשיבות הגבוהה של ויטמין D, תוספת יוד וגם צריכה של חומצות שומן אומגה 3 מסוג EPA ו-DHA ברמה של 300 מ"ג ביום. לאור ריבוי הרכיבים המומלצים, נשים רבות מעדיפות ליטול תוסף תזונה שמאגד את כל הויטמינים והמינרלים בכמוסה אחת.

 

לאחר ניתוחי ירידה במשקל: מי שעוד עשויים להפיק תועלת ממולטי ויטמינים הם מי שעברו ניתוח בריאטרי (ניתוח לירידה במשקל), ומתקיימים מדיאטות מהירות ודיאטות המבוססות על מספר מצומצם של מזונות. גם בעלי תיאבון ירוד יהנו מהתוספים.

 

9 עובדות שכדאי לדעת על צריכת ויטמינים

1. הגוף זקוק לויטמינים למגוון פעולות ביולוגיות ביניהן פעולת העיכול, הגדילה ותפקוד עצבי.

 

2. קיימים 13 ויטמינים שהגוף חייב ולא יכול לתפקד בלעדיהם: A,D,E,K,C. ובנוסף קבוצת ויטמין B. הוויטמינים נחלקים לשתי קבוצות - מסיסי שומן ומסיסי מים.

 

3. מרבית האנשים צורכים כמות עודפת של קלוריות ללא רכיבי תזונה ולכן קיימים מחסורים.

 

4. כדאי לקחת תוספי ויטמינים ומינרלים, כאשר לא צורכים כמות מספקת ומותאמת מהמזון.

 

5. כמות מספקת של ויטמינים חשובה לקידום הבריאות ולהפחתה במחלות כרוניות.

 

6. החוסרים הנפוצים הם בסידן, אשלגן וויטמינים כמו A,C ו-E (חסרים דומים קיימים גם בילדים ומתבגרים).

 

7. לאוכלוסיות מסוימות קיימים חוסרים בוויטמין B12, ברזל, חומצה פולית, וויטמינים E ו-C.

 

8.  לאנשים מעל גיל 50 מומלץ לצרוך B-12 ורצוי לצרוך תוספת של ויטמין D.

 

9. על נשים בהריון לדאוג לצריכה מתאימה של ברזל וויטמין C.

 

כאשר צורכים תוספי תזונה כדאי לדעת שהתוספים אינם רק ויטמינים ומינרלים. קיימים גם מוצרים פחות מוכרים כגון צמחי מרפא, חומצות אמינו ואנזימים ולכן כדאי להיוועץ עם מומחה ולא לבצע אבחון עצמי. ההמלצות לצריכה צריכות להיות מבוססות על ריבוי מחקרים ולא על מחקר בודד. אין לצפות לתוצאות מיידיות ולדאוג לקחת מינונים מותאמים .

 

למה חשוב לשים לב לפני שקונים תוספי תזונה?

 1. קנו תוספי תזונה במקום מקצועי: רשת פארם או בית טבע שבו ניתן לקבל ייעוץ מקצועי. בדקו שהמוצר נראה חדש יחסית, והאריזה והפתח אינם פגועים/ פתוחים, ויש על המוצר תוקף.

 

2. כאשר קונים תוסף צריך לוודא שהחומרים שהוא מכיל אינם מתנגשים עם תרופות אחרות שנוטלים.

 

3. על אנשים הסובלים ממחלות כרוניות כמו מחלות לב, כליות, כבד ובעיות ספיגה במערכת העיכול, להיוועץ עם רופא. כלל זה נוגע גם לנשים בהריון, נשים מניקות, ילדים ואנשים הנוטלים תרופות.

 

4. מומלץ לשאול או לבדוק על אריזת המוצר מה הוא מכיל, שכן לכל גיל ומין יש קצובה יומית המתאימה לו במיוחד. על חלק מהמוצרים יש טבלה המפרטת בדיוק את המינון היומי המומלץ.

 

5. קניית ויטמינים עשויה להיות דבר יקר. ניתן להוזיל אותה באמצעות מולטי ויטמינים שאלו מוצרים המכילים מספר רכיבים. בנוסף, לאנשים בעלי בעיות ספציפיות מומלץ לקנות מוצר המעניק מענה מדויק המטפל בבעיה עצמה ולא מוצר כללי.

 

6. כיוון שמדובר במוצר טבעי, יש נטייה לחשוב שניתן לצרוך ויטמינים במינונים גבוהים, (אין קשר לתרופות), אך הדבר אינו נכון; יש לצרוך מינונים מותאמים על פי גיל ומצב בריאותי. מינונים גבוהים מדי עלולים להיות מזיקים.

 

7. מומלץ לאחסן את המוצרים במקום קריר ויבש, הרחק מהישג ידם של ילדים.

  

הכותבת היא מצוות מדעי אלטמן

 

 בשיתוף אלטמן

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
תוספי תזונה. מולטי ויטמינים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים