שתף קטע נבחר

10 התרופות שהישראלים הכי חיפשו בגוגל השנה

לקראת השנה החדשה: אלה התרופות שהכי התעניינתם בהן בשנה החולפת, והעצות הכי חשובות שאתם חייבים לדעת, רגע לפני שאתם נוטלים אותן

שוק התרופות הישראלי מגלגל יותר ממיליארד שקלים בשנה והתורים בבתי המרקחת רק הולכים ומתארכים. אבל לא תמיד המטופל יודע הכל על מרשם התרופות שבידיו, אם בשל חוסר הזמן בביקור הקצר אצל הרופא או דברים חשובים שהרופא לא סיפר לכם על התרופה, ואתם צריכים לדעת.

 

ממש בשביל זה, אבל לא רק, באינטרנט, יש אינספור ערוצי מידע על כל תרופה שבעולם. המידע זמין באתרי קופות החולים, ובאתרים שונים, שהמומלץ על ידינו הוא Rxlist שכולל כל מה שלא מספרים לכם על התרופות ותוצאות המחקרים הקליניים שנערכו על התרופה.

 

מחפשים ברשת מידע על תרופות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מחפשים ברשת מידע על תרופות(צילום: shutterstock)

 

קיראו על עוד חיפושים בד"ר גוגל:

ד"ר גוגל: אתרי הבריאות שאתם חייבים להכיר

ד"ר גוגל: 45 השאלות הרפואיות הכי שכיחות ברשת

סקר חושף: 37% סירבו ליטול תרופה בגלל מידע ברשת

 

והדרך לכל אלה, מתחילה כמובן במנוע החיפוש גוגל. אלה התרופות שהכי התעניינתם בהן בשנה החולפת, מה הן עושות, ועוד טיפים חשובים שכדאי לכם לדעת עליהן:

 

  ( )

מרבית החיפושים שלכם כללו תרופות משככות כאבים כשבראשן התרופה רוקסט פלוס. תרופה זו המותרת רק מגיל 18 תחת מרשם רופא, מכילה שלושה מרכיבים – קודאין, משכך כאבים רב עוצמה ממשפחת האופיאטיים שבכוחה גם לדכא שיעול, קפאין ופראצטמול (המוכר גם כמרכיב העיקרי בתרופות אקמול, דקסמול ורבות אחרות).

 

מאחר שהתרופה מכילה קודאין היא עלולה לגרום לנמנום, לתאונות דרכים וגם להתמכרות. בקשישים התרופה עלולה לגרום גם לעצירות ולירידת לחץ דם, במיוחד משכיבה לעמידה.

 

  ( )

תרופה פופולרית שהמרכיב העיקרי שלה, איבופרופן, נמצאת בתרופות רבות ממשפחת נוגדי דלקת שאינם סטרואידים ובהן נורופן, אדוויל, ואדקס. תרופות אלה משמשות לטיפול בכאבים ודלקות. היא לרוב משמשת להקלה על דלקות מפרקים, שרירים, כאבי מחזור, וחום גבוה בילדים קטנים.

 

חשוב לזכור, שתרופות אלה עלולות להגביר את הסיכון לדימום מהקיבה, ועל כן הן אסורות על מי שסובל מאולכוס (כיב קיבה) או דימומים. התרופות גם מגבירות את הסיכון לדימומים פנימיים, ולכן אסורות לשימוש אצל אלה שסובלים מבעיות קרישה.

 

  ( )

תרופה ותיקה ממשפחת התרופות "אומפראזול" המעכבת את יצירת החומציות בקיבה, ובכך משמשת להקלה על אלה הסובלים מצרבת או מכיב קיבה. מדובר במשפחת תרופות יעילה ביותר.

 

עם זאת, לפני כשנתיים פורסם מחקר בריטי רחב היקף, שמצא קשר בין סיכון מוגבר לסרטן הקיבה ובין נטילה ממושכת של תרופות ממשפחה זו הכוללת את התרופות אומפרזול, לנזופראזול (לנטון) ואזומפרזול (נקסיום). על פי ההערכות, מאות אלפי ישראלים משתמשים בתרופות אלה מדי שנה.

 

  ( )

תרופה ותיקה זו, הניתנת במרשם, נמנית אף היא על נוגדי דלקת לא סטרואידים. היא כה שכיחה, שלא במקרה היא נמצאת במקום הרביעי ברשימה. אתם מכירים את הוולטרן בעיקר כמשחה לכאבי גב ושרירים, אבל היא משמשת גם בתצורות אחרות – נר וזריקה, לטיפול גם כמשכך כאבים באבנים בכליות. גם התרופה הזו מגבירה את הסיכון לדימומים פנימיים, במיוחד מדרכי העיכול, ועל כן לרוב אסור לתת אותה מעל 3 ימים ברציפות.

 

  ( )

תרופה ותיקה ממשפחת התרופות בנזודיאזפינים, שמיועדת להקלה על מצבים של מתח, חרדה, וגם להרפיית שרירים והשראת שינה. התרופה בעלת פוטנציאל התמכרות גבוה, ועל כן אסור להשתמש בה מעל לחודש ימים. התרופה גורמת לנמנום וישנוניות, ולכן אסור לקחת אותה במהלך היום, ובמיוחד למי שנוהג, מפעיל מכונות כבדות, או קשישים שעלולים לסבול ממעידות וחבלות.

 

  ( )

תרופה נוגדת אלרגיה מודרנית, ממשפחת התרופות האנטיהיסטמיניות, המשמשת לטיפול בנזלת אלרגית ופריחה מגרדת על העור. מאחר שמדובר בתרופה מדור חדש של התרופות האנטי היסטמיניות, היא גורמת לפחות ישנוניות, וצריך לקחת אותה רק פעם ביום.

 

  ( )

לא צריך להרבות בהסברים על התרופה הפופולרית הזו, מקבוצת הפראצטמול עליה נמנית גם התרופה אקמול. שמה מורכב משם החברה היצרנית – דקסל פארמה, ומהסיומת "מול" של המרכיב הגנטי פראצטמול. כדאי לזכור שעל אף הפופולריות העצומה של התכשירים האלה, שנמצאים בכל בית, היא גם התרופה בעלת פוטנציאל הסכנה הגבוה ביותר: מינון גבוה עלול לגרום לנזק בלתי הפיך לכבד ואף לסכנת מוות.

 

  ( )

תרופה פופולרית נוספת מקבוצת נוגדות הדלקת הלא סטרואידיות, המשמשת לטיפול בדלקות יפרקים. עם זאת, בשל עוצמתה בשיכוך כאבים, רבים משתמשים בה לכאבי שרירים, מפרקים, ואפילו לכאבי שיניים עזים. היא ניתנת ל-10 ימים בלבד, מהטעם שאם תוך 10 ימים לא חל שיפור בדלקת, סביר שהתרופה כבר לא תעזור, ומהטעם השני, שככל שאר התרופות בקבוצה זו, גם לאתופן פוטנציאל לגרום לדימומים מסכני חיים.

 

  ( )

תרופה המועדת לחולי סוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים) שמסייעת להורדת רמות הסוכר באמצעות הפחתת ייצור הגלוקוז בכבד. בישראל, על פי ההערכות כ-400 אלף חולי סוכרת סוג 2, ועוד מספר דומה של ישראלים בעלי סוכרת סמויה, שאינם יודעים אודותיה.

 

  ( )

תרופה נוספת ממשפחת התרופות נוגדות החומציות בקיבה (עליה נמנת גם אומפראזול שהוזכרה קודם). מדובר באחת התרופות החדישות ביותר, המשמשת לרוב למקרים קשים של אולכוס קיבה. 

 

תרופות נוספות שחיפשתם:

11. סינופד: להפחתת גודש באף ובאוזניים.

 

12. דרמקומבין: משחה המשמשת לפצעים מגרדים או מזוהמים בעור, ומשלבת מרכיב אנטיביוטי, אנטי פטרייתי וקורטיקוסטרואידים. לרוב היא משמשת למקרים קלים של בעיות בעור, לפני מעבר לטיפול אגרסיבי יותר.

 

13. טרמדקס: תרופה משככת כאבים רבת עוצמה ממשפחת האופיואידיים. בשל פוטנציאל ההתמכרות העצום שלה, היא מיועדת לשימוש לטווח קצר מאוד, תחת בקרה רפואית קפדנית.

 

14. ורמוקס: תרופה פופולרית לטיפול בתולעים. על פי הנחיות חדשות של משרד הבריאות, ניתן לתת ורמוקס גם לתינוקות מגיל חצי שנה. המינון הוא מנה אחת, ומנה שנייה כעבור שבועיים. כלומר שתי מנות בלבד.

 

15. סדורל: תרופה להקלה על כאבים בדרכי שתן, לרוב בזמן דלקת. התרופה צובעת את השתן בגווני כתום ואדום, ומדובר בתופעה שאמנם מבהילה את המשתמשים, אך נחשבת לתקינה. מאחר שהתרופה עלולה לצבוע גם את שאר נוזלי הגוף, היא אסורה לשימוש בזמן הרכבת עדשות מגע, משום שהיא עלולה להכתים אותן.

 

16. משחות לטחורים: קיימות משחות על בסיס טבעי שיעילותן חלקית, ומשחות תחת מרשם רפואי, הגורמות להרחבת פי הטבעת והקלה על הכאבים.

 

17. מוקסיפן: אנטיביוטיקה ותיקה ממשפחת הפניצילין, המשמשת לטווח עצום של דלקות הנגרמות מחיידקים ממשפחת ה"גרם חיובי", כמו חיידק הסטרפטוקוק הגורם לדלקות גרון, או מקרים של דלקות שיניים וחניכיים.

 

18. מוסקול: תרופה להקלת כאבי שרירים קלים. יעילותה חלקית.

 

19. קטמין: סם המועדונים המשמש גם כתרופת הרדמה, שהפך פופולרי בשנה האחרונה, לאחר שנמצא כיעיל לטיפול בדיכאון, כבר בתוך שעות ספורות ממתן המנה.

 

20. זלדיאר: תרופה המשלבת פראצטמול ודרמדול ממשפחת האופיואידיים, המשמשת לטיפול בכאבים.

 

 

ואם אתם נוטלים אנטיביוטיקה - זה מה שאתם צריכים לדעת:

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
התרופות הכי מחופשות בגוגל
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים