שתף קטע נבחר

האם ארוחה כבדה בלילה פוגמת באיכות השינה?

האם להפסיק לאכול כבר בשעות הערב או לאכול ארוחה כבדה בלילה? חוקרים ממכללת תל חי ערכו מחקר שבדק את ההשפעה של ארוחה לילית על השינה - התוצאות מפתיעות

במשך שנים הזהירו אותנו שלא לאכול ארוחה כבדה בלילה, שמא נסבול מנדודי שינה. כעת, חוקרים ישראלים בדקו האם ארוחה לילית מאוחרת משפיעה על איכות השינה, על מצב הרוח או על תפקודי הקשב והריכוז.

 

קיראו עוד: 

מחקר מצא: כמה שנים תסבלו מחוסר שינה בגלל הילדים?

בלי תרופות ותופעות לוואי: טיפול טבעי בבעיות שינה

 

עד כה, מחקרים שונים שנערכו בעולם ובדקו את הקשר בין מזונות לשינה, הראו כי תזונה דלת פחמימות  גורמת לשינה מקוטעת ואילו תזונה עתירת קלוריות פוגעת באיכות ומשך השינה.

 

מחקרים אחרים הצביעו על קשר חיובי בין תזונה עתירת שומנים ושיפור באיכות השינה. בין המחקרים קיימות לא מעט סתירות בנוגע להרכב המזון הנצרך בסמוך לשינה, להשפעתו על השינה עצמה.

 

הפרעה לשינה (צילום: Shutterstock)
איכות השינה מושפעת מארוחת הערב?(צילום: Shutterstock)

 

את המחקר הנוכחי, שהוצג בכנס השינה הבינלאומי בקנדה, ערכו פרופ' ירון דגן וד"ר עמית גרין ממכללת תל חי, בשיתוף ד"ר עמרי קורן מהפקולטה לרפואה בצפת והמסטרנטים סימונה שר, נוהר סירי וניב מזרחי. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את ההשפעה של ארוחת ערב מאוחרת - קלה וכבדה - על איכות השינה, מבנה ויעילות השינה, ותפקודים יומיומיים בבוקר שלמחרת הארוחה כמו מצב רוח, תחושת עייפות וקשב וריכוז.

 

במחקר השתתפו 30 נשים וגברים, בגילאי 20 עד 29, בריאים, שאינם סובלים מהפרעות שינה ואינם צורכים תרופות באופן קבוע. הנבדקים זומנו לשני לילות במכון השינה, בהפרש של שבוע בין כל בדיקה. בלילה הראשון קיבלו הנבדקים ארוחה קלה שכללה סלט ירקות וגבינה עם לחם קמח מלא, ובלילה השני קיבלו ארוחה כבדה יחסית הכוללת מנת המבורגר וצ'יפס.

 

 

מעבדת שינה ניסוי מכללת תל חי (מעבדת שינה ניסוי מכללת תל חי)
מעבדת השינה במכללת תל חי. צילום: דוברות מכללת תל חי

במהלך הלילה חוברו הנבדקים למכשיר שבדק את מבנה השינה, ובבוקר שלמחרת עברו בדיקות התנהגותיות שכללו שאלון עייפות וישנוניות, שאלון מצב רגשי, ומבחן קשב וריכוז ממוחשב. בנוסף, נלקחו מהנבדקים דגימות צואה כדי לבדוק את אוכלוסיית חיידקי המעיים.

 

הממצאים הראו שלסוג הארוחה, קלה או כבדה, לא הייתה כלל השפעה על מדדי השינה שנבדקו במחקר. לא נמצא הבדל מובהק בין זמן השינה, יעילות השינה, והחלום. גם במדדים ההתנהגותיים לא נמצאו הבדלים: סוג הארוחה לא השפיע על רמת הישנוניות והעייפות, או על מצב רוחם של הנבדקים.

 

סוג הארוחה הלילית, קלה או כבדה, גם לא גרם להבדלים במבדקי קשב וריכוז ביום שלמחרת. אוכלוסיית חיידקי המעיים גם הם לא הושפעו מסוג הארוחה.

 

"אחת האמונות הרווחות בעולם התזונה היא שלא מומלץ לצרוך ארוחה לילית כבדה המכילה פחמימות, שומנים והרכב קלורי גבוהה, בסמוך למועד השינה", אמר פרופ' ירון דגן, "מחקרים דומים שנערכו בשנים האחרונות מצאו הבדלים בין הארוחות אך מחקרים אלו לא בדקו את איכות השינה במעבדת שינה אלא הסתפקו ביומני שינה שמילאו הנבדקים, שהינם אמצעי מדידה לא מדויק.

 

"יחד עם זאת חשוב לזכור כי כל הנבדקים במחקר היו צעירים ללא הפרעות שינה וללא הפרעות במערכת העיכול. ייתכן כי בקבוצות שונות של אנשים עם הפרעות שינה ו/או הפרעות במערכת העיכול יימצאו תוצאות אחרות".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ארוחת לילה גורמת לנדודי שינה?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים