שתף קטע נבחר

הילד רותח 3 ימים: מתי באמת צריך ללכת לרופא בגלל חום?

אחת התופעות שההורים הישראלים עדיין חוששים מהן היא עליית חום אצל התינוק או הילד. אז כמה זה באמת חום גבוה? האם יש קשר לצמיחת שיניים ומה זה אומר שזה "ויראלי"? זה כל מה שרציתם לדעת על חום גבוה ולא שאלתם

לא קיימים הורים שלא עברו אפיזודות חום גבוה אצל תינוקות וילדים. הורים טריים בדרך כלל דרוכים מאוד כשעליית חום קורית, לעומת הורים שכבר עברו את משוכת הילד הראשון ויודעים כבר לזהות מתי משהו לא תקין. שמועות, אגדות ומיתוסים מתרוצצים עשרות בשנים סביב תופעת החום, וממשיכים להבהיל ולהלחיץ, בדרך כלל באמירות מיושנות שעולם הרפואה כבר סתר מזמן.

 

איך מאבחנים? כיצד מטפלים ומתי באמת צריך להגיע למרפאה או לחדר המיון? להלן כל התשובות. בכל מקרה, חשוב להדגיש, יש להיוועץ ברופא המטפל שלכם.

 

קיראו עוד:

נתונים מדאיגים: מחסור של 40 מיליון שקלים להיערכות מערכת הבריאות לחורף

דו"ח מגלה: כמה זמן תחכו בחדר מיון עד שיקבלו אתכם?

מנכ"ל משרד הבריאות: "לא ערוכים לחורף, החולים ישלמו את המחיר"

 

מה ההגדרה של חום גבוה?

חום גוף תקין נע בין הטמפרטורה של 36 ועד ל-38.1 מעלות. מעל ל-38.2 מעלות ועד ל-41.5 מעלות נחשבת לחום גבוה. טמפרטורה של 36־35 מעלות צלזיוס נחשבת לחום נמוך, טמפרטורה של מתחת ל־35 מעלות נחשבת להיפותרמיה, ומעל 41.5 מעלות נחשבת להיפרתרמיה, שני מצבים שלרוב לא נגרמים ממחלה זיהומית, אך דורשים פנייה לחדר מיון.

  

איך צריך למדוד חום?

שיטת המדידה המדויקת ביותר היא בפי הטבעת, אולם היא משמשת למדידת חום רק בתינוקות, קשישים ובמאושפזים שאינם יכולים למדוד חום באמצעות הפה - המדידה השכיחה ביותר שנחשבת גם היא לאמינה. מדידת חום באמצעות בית השחי או האוזן נחשבות למדויקות פחות, עם סטייה אפשרית של 0.5 עד 1.5 מעלות מטמפרטורת הגוף האמיתית.

 

בשנים האחרונות משווקים מדי חום שאינם מצריכים מגע, המודדים חום במצח באמצעות חיישן אינפרה־אדום. מדי חום אלה נחשבים למדויקים אם משתמשים בהם נכון. עם זאת הערכים בהם עלולים להשתנות בהשפעת טמפרטורת החדר. 

 

 

מה לעשות כדי לא להידבק בחיידקים עמידים? צפו:  

 

 

מדוע החום עולה? 

רקמות הגוף מסוגלות להתקיים רק בטווח הטמפרטורה התקין. חום הגוף עולה בדרך כלל בשל מחלות זיהומיות, אולם עלול לעלות גם בשל מאמץ גופני, טמפרטורת סביבה גבוהה, פעילות יתר של בלוטת התריס, ובמקרים נדירים גם בשל סרטן או מחלות ראומטולוגיות.

 

למה זיהומים מעלים חום? 

ההשערה המקובלת היא שחילוף החומרים של החיידקים והנגיפים  משתבש בשל סביבת החום הגבוה, ומסיבה זו אזור מוחי הקרוי היפותלמוס, האחראי על ויסות הטמפרטורה בגוף, מעלה את חום הגוף. 

 

הרגשתי עם היד שהילד רותח - האם יש לו חום גבוה?

ילדים מרגישים חמים למגע בשל סיבות רבות, ביניהן בכי, פעילות גופנית מאומצת, חימום יתר של החדר או אמבט חם. בנסיבות כאלה, הילד "משחרר" חום דרך העור, ולמעשה חום גופו תקין בעוד שהעור"מרגיש" חם.

 

התופעה בולטת במיוחד כאשר יד ההורה המונחת על המצח קרה יותר. עור הילד לרוב יחזור לטמפרטורה התקינה שלו בתוך 20 דקות. בשורה התחתונה: חום מודדים עם מדחום, ולא עם היד.

 

האם חום גורם לנזק מוחי ופרכוסים?  

חום הוא הדרך של הגוף להגן על עצמו: הוא מעכב את פעילות המזהמים שאינם יכולים להתרבות ולהתפשט בסביבת טמפרטורה גבוהה. החום עצמו הוא רק סימן, והוא איננו מסוכן ואינו גורם לנזק מוחי כשהוא עד 41.5 מעלות. מחקרים הראו גם שהחום עצמו אינו גורם לפרכוסים, וכי "פרכוסי חום" נגרמים מהתהליך הדלקתי בגוף, ולא מעליית טמפרטורת הגוף.

 

למה מזיעים ורועדים כשיש חום? 

טמפרטורת הגוף נקבעת על ידי ההיפותלמוס, החלק במוח המצוי מעל בלוטת יותרת המוח (ההיפופיזה), שמכיל את ה"תרמוסטט" של המוח. ההיפותלמוס חש בטמפרטורת הדם ומשווה אותה לטמפרטורה הרצויה הקבועה מראש. אם הטמפרטורה העכשווית שונה מהטמפרטורה הרצויה - ההיפותלמוס מנסה לתקן זאת.

 

הדבר דומה לתרמוסטט במיזוג המרכזי בבית, אבל בניגוד אליו ההיפותלמוס אינו יכול לכבות את המערכת. במקום, הוא שולח אותות עצביים הגורמים לנו להזיע אם חם לנו או לרעוד ולחמם את הגוף אם קר לנו. הזיעה מקררת את הגוף באמצעות אידוי נוזל הזיעה, בעוד שרעידות השרירים מייצרות חום ומחממות את הגוף.  

 

כשעולה החום, מערכת החיסון המגיבה לזיהום מפרישה מולקולות המכונות "פירוגנים אנדוגניים", שנעים בזרם הדם ומגיעים להיפותלמוס, הקובע כאמור את טמפרטורת הגוף. שם, אותן מולקולות גורמות לכיוון מחדש של הטמפרטורה הבסיסית של הגוף. כעת ההיפותלמוס שינה כבר את הטמפרטורה הבסיסית, אבל חום הגוף עדיין לא הספיק לעלות והוא נמוך מהטמפרטורה החדשה שנקבעה. מסיבה זו אנחנו חשים בקור, מתחבאים תחת השמיכות ורועדים.

 

מעט אחר כך, כשהחום עולה עד לטמפרטורה החדשה שנקבעה, שולח ההיפותלמוס אותות הקובעים כי טמפרטורת הגוף תקינה. כעת, לא נחוש עוד קור וזה הזמן להגיח מתוך השמיכות. עכשיו ההיפותלמוס משנה שוב את כיוון טמפרטורת הגוף ומוריד אותה לערך הרגיל.

 

אף על פי שההיפותלמוס הפחית את הטמפרטורה בתרמוסטט המוחי, הגוף עדיין חם ולכן אנחנו מתחילים לחוש בחום ולהזיע. המשחקים הללו, בין ההיפותלמוס לתחושה שלנו, נועדו לגרום לנו לשנות את התנהגותותנו על מנת לסייע ולייצב את טמפרטורת הגוף על הרמה שקבע ההיפותלמוס.

 

למעשה, תחושת החום או הקור שאנחנו מרגישים אינה טמפרטורת הגוף עצמה, אלא ההבדל בין טמפרטורת ההיפותלמוס (או אם תרצו - התרמוסטט) לחום הגוף. ההזעה, אגב, היא מנגנון נוסף של הגוף כדי להוריד את הטמפרטורה, באמצעות אידוי הזיעה. 

 

למה חום גורם להזיות? 

התשובה לכך אינה ברורה. לפי אחת ההשערות, החום גורם להפרעה בשלבי השינה, ובמיוחד לשלב שנת החלום - REM, מה שגורם לסיוטים או הזיות בשינה. השערה אחרת היא שהגורם לכך אינו החום הגבוה עצמו, אלא התהליך הדלקתי או פעילות החיידקים והווירוסים המשבשים זמנית את פעילות המוח וגורמים לתופעה. תהא הסיבה אשר תהא, היא אינה מסוכנת, אינה מעידה על חומרת המחלה או על נזק מוחי וחולפת מאליה. 

 

תמיד חייבים להוריד חום עם תרופות?  

החום עצמו אינו מסוכן לגוף כשהוא עד 41.5 מעלות, ומבחינה רפואית מה שמשנה הוא הסיבה לחום. יש להוריד חום רק אם הילד אינו חש בטוב, וזה קורה לרוב בטמפרטורה של 39 מעלות ויותר. עם תרופות, החום לרוב יורד בכ־1.1 עד 1.7 מעלות בממוצע, אך עשוי לרדת לחלוטין. בשורה התחתונה, אין סיבה למדוד לתינוק או לילד את החום עשרות פעמים ביממה, ואין סיבה להעיר אותו משנתו למדידת חום, כל עוד מצבו הכללי טוב והוא אינו חש ברע. 

 

בלי תרופה להורדת חום - הטמפרטורה תטפס עוד יותר גבוה 

לא נכון. במרבית הזיהומים, הטמפרטורה אינה עולה מעבר ל־39.5 עד 40 מעלות. במקרים נדירים מאוד, הטמפרטורה תטפס עד ל־41.1 מעלות. במרבית המקרים, דווקא הטמפרטורות הגבוהות האלה נגרמות ממחלה מסוכנת פחות באופן יחסי.

 

בלי לחץ: מה הסיפור של החום הגבוה? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
בלי לחץ: מה הסיפור של החום הגבוה?(צילום: shutterstock)

 

אמבטיית מים קרים ומריחת אלכוהול מורידים חום? 

לא. מריחת אלכוהול או אמבט מים קרים אולי יורידו במעט את טמפרטורת העור, אך אין להם כל השפעה על הטמפרטורה בתוך הגוף, או על מרכז ויסות החום במוח. בתוך כך, אלכוהול נספג דרך העור ועלול לגרום להרעלת אלכוהול בדמו של הילד.

  

ככל שהחום גבוה יותר כך הסכנה גדולה יותר? 

במרבית המקרים אין משמעות למידת הטמפרטורה הגבוהה, כלומר טמפרטורה של 40 מעלות אינה בהכרח מעידה על מצב חמור יותר מטמפרטורה של 38.5 מעלות.

 

טמפרטורת גוף של 37.1 עד 37.8 מעלות נחשבת לחום נמוך? 

אלה מידות חום תקינות. טמפרטורת הגוף משתנה לאורך היממה, והיא מגיעה לשיאה בשעות הערב.

 

למה הרופא אומר שזה וירוס? 

מרבית מחלות החום בילדים ובמבוגרים נובעות מנגיפים, והם חולפים מאליהם ללא טיפול. 

 

יש להחליף אנטיביוטיקה אם החום לא עובר תוך כמה שעות מתחילת הטיפול 

לא נכון. אנטיביוטיקה מתחילה להשפיע על הגוף תוך 24 עד 72 שעות, ולרוב אין כל סיבה להחליף אנטיביוטיקה בימים הראשונים, גם אם החום עדיין לא חלף.

 

האם בקיעת שיניים מעלה חום? 

זהו אחד המיתוסים העתיקים ביותר, שממשיך לעבור בין הדורות. אף שהורים משוכנעים שבקיעת שיניים מעלה חום, שהספרות המדעית הראתה כי אין קשר בין צמיחת השיניים לבין עליית חום. תהליך הבקיעה, שמתחיל לרוב סביב גיל חמישה חודשים, עלול לגרום לרגישות ולגירוי בחניכיים ולעיתים למעט כאב, אי־נוחות וריור, אך הוא אינו גורם למחלות, וודאי שלא לעליית חום.

 

באילו מקרים צריך לפנות לרופא? 

חום מעל 41.5 מעלות צלזיוס נחשב למדאיג ודורש טיפול מיידי. במרבית המקרים, חום כה גבוה אינו נגרם מזיהומים אלא מסיבות אחרות.

 

חום מעל 38.2 מעלות בשתי מדידות שנלקחו בהפרש של כשלוש שעות, אצל תינוק מתחת לגיל 40 יום, דורש פנייה דחופה למיון, בדיקות ואשפוז בבית חולים. בגיל זה, במקרים נדירים מאוד, עלולה מחלת חום לבטא מחלה חיידקית קשה ללא סימן חיצוני.

 

חום מעל 39 מעלות הנמשך יותר משלושה ימים ואינו מגיב לתרופות להורדת חום דורש פנייה לרופא. בנוסף, חום מעל 39 מעלות המלווה בקוצר נשימה או בפריחה על העור בצורת נקודות אדומות קטנות שאינן נעלמות בלחיצה ("פטכיות"), או כאשר מתלווה לחום הקאות מרובות, אי־מתן שתן מעל עשר שעות או שלשולים ריריים־דמיים.

 

מצבו הכללי של החולה תמיד קובע: אדם מתנשם, מקיא פעמים רבות, חיוור מאוד, ישנוני, או אפאתי עם חום גוף תקין או נמוך, מדאיג יותר מחולה הסובל מ־40 מעלות חום שמתקשר עם הסובבים, מתהלך וצוחק.

 

אלה הסובלים ממחלות רקע כמו סרטן, מחלות לב, סוכרת, מחלות כשל חיסוני ומחלות כרוניות אחרות, או כאלה בטיפול ממושך בסטרואידים, מחייבים בדיקת רופא בכל עליית חום.

  

ייעוץ רפואי: ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות, המרכז הרפואי העמק

 הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים, רופא ספורט, וכתב הבריאות של ynet


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
חום גבוה: מתי באמת צריך ללכת לרופא?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים