שתף קטע נבחר

לאחר מבוי סתום: נמצא פתרון להמשך פעילות ביה"ח הגריאטרי בראשון לציון

לאחר ניסיונות רבים למצוא פתרון למצוקת המימון של ביה"ח הגריאטרי בראשון לציון, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע כי הושג מתווה להמשך פעילותו. במסגרת זו, העירייה תוותר על תביעותיה ו-30 מיליון שקלים יושקעו במקום

 

 

לאחר שכמעט ונסגר: נמצא פתרון להמדך פעילות ביה"ח הגריאטרי בראשון לציון. בפגישה שנערכה היום (ב')  בלשכת סגן שר הבריאות ח”כ יעקב ליצמן, ומנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, ראש חטיבת בתי החולים הממשלתיים ד״ר אורלי ויינשטיין, יחד עם נציגי משפחות המטופלים במר”ג ראשל”צ, וח”כ מירב כהן, הוצג מתווה לפתרון אפשרי לטובת המטופלים.

 

בישיבה חזר סגן השר על הבטחתו שמטופל שהוא או בני משפחתו ירצה להישאר במקום, יוכל לעשות כן. קדם לפגישה זו ישיבת עבודה שערך מנכל המשרד משה בר סימן טוב, עם ח”כ חיים כץ ורה”ע ראשל”צ רז קינסטליך והצוותים המקצועיים בעיריית ראשון, על מנת למצוא פתרון למוסד הגריאטרי.

 

על פי המתווה שהוגש בידי משרד הבריאות, העיריה תוותר על התביעות שלה, וסכום של  מיליון שקלים, שזהו סכום התביעה של העירייה - יושקעו בבינוי במקום וייפתחו מחלקות חדשות כך שהיקף המחלקות יגדל ויעמוד על 4. ובכפוף לכך שדמי השימוש השנתיים בקרקע לא יעלו על 1.5 מיליון שקלים.

 

משרד הבריאות הבהיר בפגישה כי הוא מצפה מעיריית ראשל"צ לאשר את המתווה ולקדמו לכדי חתימה לטובת כל הצדדים, למען המטופלים ומשפחותיהם.

 

סגן שר הבריאות ציין כי "המחויבות שלנו לשוהים הסיעודיים אינה מוטלת בספק “לא נאפשר פגיעה בבריאותו, במצבו, בעתידו ובכבודו של אף אחד מהשוהים במקום. מדובר בקשישים חלקם ניצולי שואה ומצבם נוגע לליבנו ונגן עליהם בכל דרך. כל משפחה שתרצה להישאר במקום נכבד את הבקשה”.

 

השתלשלות הפרשה:

בניגוד להבטחות: המוסד הסיעודי ייסגר, 80 קשישים יופקרו

קשיש מהמוסד הגריאטרי שייסגר: "לא מתפנה, אני אתאבד"

ביה"ח הגריאטרי בראשל"צ: משרד הבריאות רוצה לסגור; העיריה מחפשת מימון

 

בעקבות הפרסום בידיעות אחרונות ו-ynet על כוונת משרד הבריאות לסגור מוסד גריאטרי בו שוהים כ-80 קשישים: עיריית ראשון לציון הוציאה בשבוע שעבר מכרז להפעלת המקום ומשרד הבריאות התחייב לעצור את פינוי החולים.

 

אולם עכשיו נראה כי התסבוכת הגיעה למבוי סתום. לדברי רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון, כבר עשור משרד הבריאות מייבש את ביה"ח הזה. "350 יכולים להיות במקום, כשבפועל יש 80. פתאום הודיע משרד הבריאות שנמצא על קרקע בבעלות עיריית ראשל"צ, על מבנים בבעלות ראשל"צ, שהוא לא משלם לנו יותר. מה אנחנו יכולים לעשות"?.

 

 לדבריו, משרד הבריאות הודיע לקשישים, משפחות ועובדים, שיתחילו לחפש מקומות חלופיים. "יש לנו ב-15 בחודש הליך של גישור אצל נציגת משרד הפנים. ברור שאני כראש עיר לא יכול לבוא ולהגיד שאני מסכים לוותר למשרד ממשלתי על 30 מיליון שקל שזה כסף של התושבים. אני קורא לנציגי משרד הבריאות, לבוא להליך הגישור ולמצוא יחד איתנו פתרון הולם לאנשים שם".

 

  (צילום: אבי מועלם)
הקשישים ובני המשפחה. ייזרקו לרחוב(צילום: אבי מועלם)

 

המשפחות: "הקשישים ייזרקו לרחוב"

לאור המצב החמור, יוצאות המשפחות של אותם קשישים למאבק במטרה למנוע את סגירת המוסד. "להבנתנו הם רוצים להפוך את המקום לכלכלי יותר ולהקים בו דיור מוגן בבעלות פרטית", סיפרה יפעת כהן, בתה של אסתר מיכאלי בת ה־70 השוהה במוסד. "אם אמא שלי תיאלץ לעבור למקום חדש – היא תמות, רק בשנה האחרונה היא נאלצה להתמודד עם מוות של אבא שלי ושל אחותי, אין מצב שיעשו לה זעזוע כזה אחרי כל מה שעברה".

 

חוסר האונים של המשפחות מתעצם בייחוד לאור העובדה שהם מרוצים מהטיפול במוסד שאף דורג במקום הרביעי בארץ וקיבל ציון מרשים של 91 בדוח של משרד הבריאות. "משרד הבריאות לא רוצה לשלם והעירייה רוצים להפשיר את השטח לנדל"ן", זעמו המשפחות. "רק כסף עומד להם מול העיניים ולא מעניינים אותם הזקנים".

 

אפי רוזנברג, שאמו בת ה-99 מתגוררת במוסד כעשר שנים וסיפר כי המשפחות לא ערוכות להתמודד עם החדשות. "ברגע שלוקחים את הקשישים ומעבירים אותם למקום אחר 50% מהם ילכו לעולמם. המעבר יהרוג אותם. גם העובדים הולכים לסבול, הם ייזרקו לרחוב".

  

"עוד לא נתנו לנו הודעה רשמית. אף אחד לא רוצה לקחת אחריות ואנחנו לא יודעים מה לעשות", סיפרה יפעת כהן, שאמה מתגוררת במוסד. "בשנה שעברה אמא שלי איבדה גם את אבא שלי וגם את אחותי, היא משתקמת במוסד הזה ומטפלים בה מאוד יפה. עוד זעזוע כזה והיא לא תחזיק מעמד".

  

אליהו תירוש בן ה-87, המתגורר במוסד מזה שנתיים וחצי, אמר ל-ynet. "אני לא מתפנה. אני איש אצ"ל ותיק, אני בלי רגל עכשיו, לאן אני אלך? קשה לי. אני אתאבד".

 

ח״כ מירב כהן (כחול-לבן) מסרה בעקבות המתווה שהושג: "הצלחנו! סיימנו זה עתה פגישה עם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרדו. לפגישה הגיעו נציגים של המשפחות שמטופלות במוסד הגריאטרי בראשון לציון.

 

"במהלך הישיבה התחייב סגן השר כי אף חולה לא יפונה בניגוד לרצונו מהמוסד ותוגש הצעת פשרה לעיריית ראשון לציון במטרה אפילו להרחיב את הפעילות במקום. נציגי המשפחות מאד התרגשו לשמוע את הבשורה הזו, מבחינתם ההורים שלהם ניצלו מגזר דין מוות. חובתנו המוסרית לאפשר לאנשים שבנו את הארץ הזו להזדקן בכבוד".

 

 עם זאת, יש מי שמצנן את ההתלהבות. גורם בכיר המעורה בפרטים מסר: "ברמה המעשית החלטת הממשלה לסגור את בית החולים עוד לא בוטלה ושר הבריאות אינו יכול לצאת בהכרזות בניגוד לממשלה בה הוא חבר. יש חשש כי משרד האוצר ומשרד הפנים לא יאפשרו להמיר את החוב של משרד הבריאות לעירייה במתווה שהוצג".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תמר מצאפי
רז קינסטליך. מחכה למשרד הבריאות
צילום: תמר מצאפי
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים