שתף קטע נבחר

סילבסטר: כך תמנעו מההנגאובר לפני שהוא אפילו מגיע

בחילות, כאבי ראש, רגישות לאור וצימאון הם רק חלק משלל התסמינים המציקים של הבוקר שאחרי בילוי. לקראת הסילבסטר - אלו הטיפים שכדאי שתדעו לפני שאתם יוצאים לקבל את פניה של השנה החדשה

להתעורר לבוקר של האנגאובר (חמרמורת בעברית) זה סיוט של ממש, אבל התופעה חוזרת על עצמה כל שנה בחגיגות השנה האזרחית. לילה של בילוי נגמר בבוקר של כאב ראש, בחילות, רגישות לאור חזק או לרעש, ישנוניות וצימאון. מכירים את זה מקרוב? כנראה שאתם עושים משהו לא נכון.

 

קיראו עוד:

סובלים מהאנגאובר? אלו הדברים שכדאי לכם לא לעשות

מהו המשקה הפופולרי שימנע מכם האנגאובר?

לחם לפני וקפה אחרי? 9 מיתוסים מוטעים על האנגאובר

 

מהו האנגאובר?

המונח "האנגאובר" משמעו "עסק לא גמור", שמציין למעשה את העובדה שאחרי ההשפעה של המשקה המשכר  בלילה, הוא ימשיך לעבוד גם למחרת. ההאנגאובר נמשך לרוב 12 עד 36 שעות, אך קיימים דיווחים בהם התופעה עשויה להימשך גם 72 שעות אחרי שתיית הכוסית האחרונה.

 

ההאנגאובר הוא תוצאה של שילוב השפעות כימיות על הגוף והמוח. הבחילות האופייניות לבוקר שאחרי, נגרמות כתוצאה מייצור מוגבר של החומר NADH - ניקואינטמיד אדנין דינוקלאוטיד - שהוא רכיב המסייע להאצת תהליכים כימיים בתאים. יצור מוגבר של אותו חומר גורם לירידה ברמת הסוכר בדם, דבר המוסיף לתחושת הבחילות, החולשה והרעב.

 

עייפות, חולשה, פגיעה בכושר הריכוז: ברוכים הבאים ליום שאחרי הסילבסטר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
עייפות, חולשה, פגיעה בכושר הריכוז: ברוכים הבאים ליום שאחרי הסילבסטר(צילום: shutterstock)

 

תהליכים כימיים נוספים בהם קשור החומר האלכוהולי אתנול, מביאים לירידה נוספת ברמות הסוכר בגוף, הפעם בתוך התאים. האתנול מתפרק בכבד לאצטאלדהיד ולחומצה אצטית, שבעת הפקתם נפלטים חומרים הרסניים נוספים, הפוגעים בכבד וביכולתו לספר סוכר לתאי הגוף.

 

התוצאה היא שתאי הגוף אינם מקבלים די אנרגיה לפעולתם, דבר הגורר תחושת עייפות, חולשה, פגיעה בכושר הריכוז ואפילו לשינויים במצב הרוח.

 

ומה בנוגע לכאבי הראש? שתיית אלכוהול גורמת לנימים שבעור הפנים להתרחב, מה שמביא לאדמומיות בפנים. אולם כשמתחילה השפעת ההאנגאובר, אותם נימים חוזרים לקוטרם, מה שגורם לכאב הראש.

 

צפו: מדוע אסור לשתות אלכוהול עם אנטיביוטיקה?  

 

איך נלחמים בהאנגאובר?

1. פחמימות

כדי להילחם בתופעה המציקה, נסו לצרוך מזון עשיר בפחמימות כמו מוצרי מאפה או פסטות אחרי שתיית אלכוהול. מאכלים אלה יעלו את רמת הסוכר בדם לתקופה ארוכה יותר ויפחיתו את הסיכון להיפוגליקמיה (רמת סוכר נמוכה בדם).

 

2. שתייה מרובה

רבות מהצרות הנגרמות משתיית אלכוהול קשורות בהתייבשות. תהיתם מדוע אתם משתינים הרבה אחרי שהתחלתם לשתות? הגוף מתריע על התייבשות: צימאון, סחרחורת, כאב ראש קל והשתנה מרובה הם הסימנים לכך. שתיית מים לצד שתיית אלכוהול, לא רק שתדלל את כמות האלכוהול בדם ותפחית את השפעתו על הגוף, אלא גם תפחית את סימני ההתייבשות האחראים על תחושת ההאנגאובר. שתו מים בין המשקאות, וגם לפני השינה.

 

3. מנוחה

השתוללתם קצת? תנו לגוף לנוח ולהתאושש. אין כמו שינה טובה כדי להחזיר את הגוף למצב הקודם.

 

4. אל תצרכו כדורים נגד כאב ראש

הראש מתפוצץ? אל תטלו תרופות המכילות פראצטמול (המצוי באקמול, דקסמול ורבים אחרים), שכן הוא עלול לפגוע בכבד ולהאט את פירוק האלכוהול בגוף.

 

5. פנקו את הגוף בויטמינים

מחקרים מצאו כי ויטמין B6 עשוי להפחית את הסיכון לסבול מהאנגאובר. גם אם זה כבר קורה, הוויטמין מפחית את עוצמת התסמינים. לנסות לא יזיק. תמצאו אותו בחומוס, אורז, עגבניות, ביצים, קטניות, בננות ובתוספים שונים.

 

6. אל תערבבו סוגי אלכוהול

ערבוב סוגים שונים של אלכוהול הוא כרטיס בכיוון אחד להאנגאובר ולבחילה מטורפת בבוקר שלמחרת. לכן כדאי מאוד לבחור את המשקה המועדף עליכם ולהתמיד.

 

בנוסף, כדאי לשקול את הבחירה במשקה גם על פי תכולת הסוכר בו. קחו בחשבון גם ששמפניה, יותר מכל משקה אלכוהולי אחר, גורמת להאנגאובר חמור בגלל הבועות.

 

7. הימנעו ממשקאות תוססים

מחקר שנערך לפני כשלוש שנים, מצא כי ספרייט ומי סודה מאיצים את קצב פירוק האצטאלדהיד, הגורם להאנגאובר. הנבדקים חשו פחות בתסמינים כמו כאבי ראש, בחילה ותחושת חרטה על ההשתכרות.

 

ועל מה עוד עדיף לוותר? מקלחות קרות, סטירות וקפה שחור, חזק ככל שיהיה. הם לא ישפיעו כהוא זה על תסמיני ההאנגאובר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כך תימנעו מהאנגאובר
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים