שתף קטע נבחר

חשש: 8 חולים לקו בזיהום מתרופה למחלת עיניים

פרסום ראשון: שמונה חולי סכרת שטופלו בהזרקה תוך־עינית באותה תרופה סבלו מדלקת זיהומית חריפה ומסוכנת. המקרים התגלו בארבעה בתי חולים שונים. יו"ר איגוד רופאי העיניים מזהיר: "זו תופעה חמורה ומסוכנת שעלולה לגרום לאובדן ראייה בלתי הפיך ודורשת התערבות מיידית וטיפול". חברת התרופות: "לא זוהו פגמים בתהליך הייצור והאריזה"

החשד: עיניהם של שמונה חולים הזדהמו בעקבות שימוש בתרופה לא תקינה. מקרי הזיהום התגלו לפחות בארבעה בתי חולים שונים בארץ: איכילוב ואסותא בתל־אביב, שערי צדק בירושלים, בילינסון בפתח־תקווה ושיבא תל־השומר. כל אותם מטופלים חולים במחלת עיניים דומה בשם "בצקת מקולרית על רקע סוכרת" והגיעו כדי לקבל טיפול המסייע בהתמודדות עם הפגיעה בראייה.

  

התרופה Eyelea של חברת באייר ניתנת בזריקה כנגד מחלות רשתית. בשמה הרפואי היא נקראת "אפליברספט" והיא מיועדת לטיפול בפגיעה בראייה הנגרמת ממחלות רשתית. היא כלולה בשירותי הבריאות הנוספים (שב"נים) של קופות החולים למספר התוויות ונמצאת בסל הבריאות עבור חולים הסובלים מ"בצקת מקולרית על רקע סוכרת". התרופה ניתנת בהזרקה תוך־עינית על ידי מומחים לרשתית, במינון של שני מיליגרם. ל"ידיעות אחרונות" נודע כי נערכת בדיקה האם כל אותן זריקות משתייכות לאותה אצוות ייצור של החברה.

 

  ( )
התרופה Eyelea של חברת באייר ניתנת בזריקה כנגד מחלות רשתית

  

בעקבות המקרים החריגים הופץ מכתב לכלל רופאי הרשתית בישראל, בו דווחו על ההתרחשויות ונדרשו לזהירות יתרה בשימוש בתרופות מסוג זה. פרופ' דני געתון, יו"ר איגוד רופאי העיניים בישראל, מומחה לרפואת עיניים בשירותי בריאות כללית, סיפר: "יש מחלות עיניים שפוגעות ברשתית שגורמות לשתי תופעות שונות: צמיחת כלי דם חדשים וקטנים בקצב מהיר, מהצורך של חמצן ברשתית, שגורמים להרס הרשתית ולכן צריך להילחם בהם באמצעות תרופות. תופעה שנייה היא בצקת של מרכז הראייה, כלומר הצטברות נוזלים ברשתית שנגרמת לרוב כתוצאה ממחלת הסוכרת. הדבר גורם לפגיעה ועיוות של הראייה", הסביר.

  

לדבריו של פרופ' געתון, כדי להילחם בשתי התופעות האלה משתמשים בהזרקת חומרים לתוך גלגל העין: "בתקופה האחרונה זוהתה בבתי חולים שונים בארץ בעיה אצל מטופלים שקיבלו את הזריקה Eyelea, אחת התרופות הטובות והחדשות שיש בשוק לתופעות הללו".

  

לאחר ההזרקה סבלו המטופלים הללו מדלקת זיהומית חריפה הנקראת "אנדופתלמיטיס". לדברי פרופ' געתון "זו תופעה חמורה ומסוכנת שעלולה לגרום לאובדן ראייה בלתי הפיך ודורשת התערבות מיידית וטיפול. זוהי דלקת זיהומית חריפה שנוצרת מחיידק. תמיד כשיש יותר ממקרה אחד בו־זמנית אנו מחפשים את הסיבות. משום שלא סביר שבארבעה בתי חולים שונים לכולם נכנס אותו החיידק באותו החדר, מחפשים גורמים משותפים, כשהגורם החשוד הראשון פה הוא תהליך הייצור. הודענו על כך לכל מומחי הרשתית בישראל".

 

בישראל מתבצעות עשרות אלפי הזרקות תוך־עיניות מדי שנה. ישנם חמישה חומרים שונים המוזרקים לעין לטיפול בתופעות הרשתית הללו, והתרופה המדוברת היא רק אחת מהן. הסיכון לזיהום תוך־עיני ידוע ומופיע בעלון התרופה, אבל הוא נדיר במיוחד ולכן הצטברות המקרים הדליקה נורה אדומה אצל המומחים.

  

לפני כחודש פורסם במוסף "7 ימים" תחקיר שחשף כי אנה זיגמן, ללא כל הכשרה רפואית, התחזתה לרופאה וכך הצליחה להתקבל לתפקיד הרגיש כמנהלת הרפואית של חברת התרופות באייר בישראל. כשהחברה גילתה כי זיגמן אינה רופאה ואין לה רישיון לעסוק ברפואה, היא נדרשה לסיים את עבודתה ובחברה העדיפו לסיים את הפרשה בשקט.

  

מחברת באייר נמסר בתגובה: "באייר מחויבת לבטיחות המטופלים ועומדת מאחורי הבטיחות והיעילות של מוצרינו. דלקת תוך־עינית היא תופעת לוואי מוכרת של הזרקה תוך־עינית, וכל דיווח שמתקבל בבאייר ישראל בנוגע לתופעות לוואי מועבר למשרד הבריאות כנדרש בחוק. המקרים שהתייחסת אליהם דווחו למשרד הבריאות. בבדיקות איכות שנערכו עד כה במרכז הייצור בבאייר לא זוהו פגמים בתהליך הייצור והאריזה. כמו כן לא חלה כל עלייה בשיעור הדיווחים על תופעת לוואי זו במדינות אחרות שבהן שווקה התרופה מאותה אצווה. שיעור הדיווחים על דלקת תוך־עינית מצוי בתחום ההיארעות כפי שמפורט בעלון התרופה וכפי שנצפה במחקרים קליניים נרחבים".

  

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "משרד הבריאות קיבל עדכון והנושא נמצא בבדיקת צוות רב־מקצועי של המשרד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים