טרנד מוכיח: עולם האופנה לא שייך לצעירים
כמו שיודעים חובבי אופנה אמיתיים, סטייל הוא ממש לא עניין של גיל. ועם זאת, בעידן שבו צעירים מושפעים בעיקר מבני גילם, כיצד הפכו דווקא סבא וסבתא לאייקוני אופנה ומכתיבי דעת קהל
המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"
לסטייל אין גיל. מעצב האופנה האגדי איב סן-לורן אמר פעם, שאופנה נעלמת בן רגע אבל סטייל נשאר לנצח. ואכן, כמו שיודע כל מי שעמד מול ארון הבגדים ותהה מה ללבוש, היכולת לבחור בצירוף שיוצר הופעה חיצונית מרשימה היא לא משימה פשוטה.
מאחר שלכל אחד מאיתנו מבנה גוף שונה, כדי להתלבש בסטייל צריך להיות קשובים לשילוב הבגדים והצבעים שמתאים לנו – ולא ליפול למלכודות של מגמות, טרנדים וסגנונות זמניים שבאים והולכים.
עם השנים, האויב הגדול של הסטייל הפך להיות הייצור ההמוני. מאחר שפריטי לבוש רבים הפכו לזמינים באינספור חנויות ברחבי העולם, רבים החלו להתלבש באופן כמעט זהה מכיוון שרכשו את אותם פריטי לבוש באותן רשתות ענק.
במילים אחרות, יכולתם לרכוש את אותה החולצה גם בחנות בארץ וגם במקבילה שלה בגרמניה, שוויץ או צרפת. נוח? בהחלט. מלא בסטייל? אפשר להתווכח על הנושא.
מצד שני, המצב הזה הוביל גם למגמה הפוכה של חובבי אופנה שמעוניינים למצוא את פריטי הלבוש שאינם מגיעים מפס ייצור אחיד, ולהבליט את עצמם באמצעות הבגדים שלהם.
התופעה הובילה לפריחה של חנויות וינטג' שמוכרות בגדים מיוחדים עם השיק של פעם, לצד נכדים שאפילו שואלים חולצה או זוג מכנסיים מהארון של סבא וסבתא. כך שאם הנכדה הביעה התלהבות מהשמלה שלכן או שהנכד ביקש לקחת ג'קט שלכם לאירוע, הם לגמרי לא לבד.
עוד במדור 60 פלוס:
4 מאפיינים לכך שה-70 הוא ה-60 החדש
הסבתות שמדגמנות אופנה ישראלית - ביוטיוב
5 רעיונות למתנות שהנכדים ישמחו לקבל
מהרחוב אל האינטרנט
יש מי שמניח שבין האשמים בעובדה שרבים מתלבשים אותו דבר, נמצא האינטרנט. העולם המקוון אכן הפך לאחד ממכתיבי הטרנדים העיקריים בתקופתנו, והוא מצליח לקבוע על מה כולם ידברו היום ועל מה יפסיקו לדבר מחר, החל מסרטים וסדרות ועד למסעדות חדשות. למרות כל זאת, מעניין לגלות שדווקא כשמדובר באופנה, התהליך החל לעבוד באופן שונה. שלא לומר הפוך לחלוטין.
מכיוון שהאינטרנט מאפשר לכל גולש לתעד את עצמו ואת הסובבים אותו, בשנים האחרונות כבר אפשר לראות בו ייצוג הולך וגובר של אופנת רחוב – ולא רק של דוגמניות על מסלולי תצוגת אופנה. בחלק מהמקרים אלה היו גולשים שפרסמו ברשתות החברתיות תמונה של מה שהם לבשו באותו יום, ובאחרים תועדו דווקא אנשים זרים שמשכו את תשומת לבם של המצלמים. כאלה שחצו את הכביש או אפילו ישבו בתחנת האוטובוס.
כשסבא וסבתא הופכים למובילי דעת קהל
בדומה לבחירה בדוגמניות צעירות לפרסם בגד חדש, גם הרשתות החברתיות התמקדו בהתחלה בעיקר באופנת רחוב שמציגה בעיקר את הדור הצעיר. אלא שבשנים האחרונות, המצב השתנה. סטייליסטים שחיפשו השראה או משתמשים פרטיים שהתחילו להסתכל סביבם, גילו שהסטייל האמיתי שהם רואים סביבם נמצא אצל בני גיל השלישי. הם החלו לצלם יותר ויותר אנשים שהסתובבו ברחוב לבושים במראה שונה וייחודי, וגילו שבחלק גדול מהצילומים מככבים מי שיכולים להיות סבא וסבתא שלהם.
אחד מעמודי האינסטגרם שהחליטו להתמקד בסטייל של בני הגיל השלישי הוא FashionGrandpas או "סבים אופנתיים", וכמו שניתן להבין משמו – הוא מציג גברים מבוגרים שנתפסו לבושים באופן מעורר הערצה. אם בתחומים אחרים הדור המבוגר עשוי להיתפס בעיני צעירים כפחות מעודכן מהם, התיאור של העמוד – "אייקוני אופנה, מדריכים רוחניים, מטרות לחיים" מוכיח, שבכל הנוגע לאופנה – גמלאים הפכו למובילי דעת קהל.
כריסטינה בלכר, אשת יחסי הציבור שאחראית על העמוד, סיפרה בראיון שעבר זמן מהרגע בו החלה לצלם אופנת רחוב ועד ששמה לב לאוסף המכובד של אזרחים ותיקים שמופיעים בהם. היא ציינה שהגברים המבוגרים של היום מגיעים מדור אחר, עם קודים חברתיים ונורמות לגבי האופן בו צריך להיראות לפני שיוצאים לרחוב. בלכר הוסיפה שלדעתה חשוב לאותם גברים להתלבש בסטייל לא רק לפני שהם עוזבים את הבית, אלא אפילו לפני שהם יוצאים מחדר השינה בבוקר.
העניין הרב שיצר העמוד של בלכר, שצילמה סבים ברחובות ניו יורק, לצד עמודים נוספים של סבים וסבתות אופנתיים, לא עצר באינסטגרם. למעשה, הוא הוביל אפילו למצב בו צילומים ומצולמים שהתגלו ברשת, פורסמו בהמשך במגזיני אופנה נחשבים כמו מארי קלייר ו-GQ. בעידן של תחלופת מידע גדולה כל כך ומעבר מהיר בין טרנדים אופנתיים, בני הגיל השלישי מוכיחים מחדש שסטייל לא מגיע עם תאריך לידה.
המאמר המלא הוא חלק מהבלוג - "מעניין פה", מבית מגדלי הים התיכון
בשיתוף "מגדלי הים התיכון"