שתף קטע נבחר

ניתוח או טיפול בקרינה: מהי השיטה העדיפה לטיפול בסרטן הערמונית?

במצבים בהם סרטן הערמונית מתגלה בשלבים הראשונים להתפתחותו, כאשר הגידול מוגבל לערמונית בלבד, הטיפול המומלץ הוא ניתוח או קרינה. למרות שסיכויי ההצלחה של שני הטיפולים גבוהים, לכל אחת מחלופות הטיפול יתרונות וחסרונות שונים: כיצד מתבצע הניתוח לכריתת הערמונית, מהם היתרונות בו ובאילו מצבים יבחר טיפול בקרינה? ד"ר, רק שאלה – פרופ' ג'ק בניאל מסביר

בשיתוף פרופ' ג'ק בניאל ואינפומד

 

אופן הטיפול בסרטן הערמונית נקבע בהתייחס לשלושה פרמטרים עיקריים: שלב המחלה, דרגת הממאירות ורמות ה-PSA (חלבון אשר מופרש מהבלוטה ורמתו בדם עולה במצבים שונים, בהם גם מקרים בהם מתפתח גידול ממאיר בערמונית). הטיפולים השונים כוללים טיפול ניתוחי, טיפול בקרינה, תרופות או מעקב אקטיבי.

אם התגלה סרטן ממוקד, כאשר הגידול הממאיר מוגבל לבלוטת הערמונית בלבד קיימות שתי אפשרויות טיפוליות: ניתוח לכריתה רדיקלית של הערמונית או טיפול בקרינה.

 

צפו ברופא מסביר

 

 

 

 

מהם היתרונות והחסרונות בכל אחת מחלופות הטיפול?

ניתוח לכריתה רדיקלית של הערמונית יכול להתבצע בגישה רובוטית או פתוחה. במהלכו, מתבצעת כריתה שלמה של הבלוטה ובמקרה הצורך גם כריתה של בלוטות הלימפה הסמוכות.

היתרון המרכזי בניתוח הוא קבלת תשובה פתולוגית מהירה וריפוי מהיר מהמחלה. בנוסף, ההחלמה לאחר הניתוח, בעיקר אם מתבצע בגישה רובוטית, מהירה יחסית ולאחר מספר שבועות החולה יכול לחזור לפעילות שגרתית. עם זאת, הפעולה הכירורגית אינה חפה מסיבוכים והיא עלולה לגרום בחלק מהמקרים לאין אונות ולדליפת שתן זמנית.

 

הטיפול בקרינה גורם לפגיעה בתאים הממאירים שבאיבר המטרה ולמותם. לרוב, לטיפול זה יתלווה גם טיפול הורמונלי משלים שיכול להימשך משנה עד מספר שנים. הטיפול בקרינה אמנם אינו מערב סכנות הכרוכות בהרדמה כללית, אך הטיפול ההורמונלי שניתן אחריו טומן בחובו תופעות לוואי משמעותיות. לכן, טיפול זה יבחר לרוב במטופלים מבוגרים או אלו הסובלים ממחלות רקע שונות, כמו מחלות לב, בהם ביצוע הניתוח מסוכן יותר ועלול לגרום לסיבוכים שונים.

 

 

בשיתוף פרופ' ג'ק בניאל ואינפומד

 





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ניתוח או טיפול בקרינה?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים