שתף קטע נבחר
צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

אלכוג'ל: מה עושים כשכפות הידיים אדומות ומגורות מהחיטוי?

כולנו כבר התרגלנו לחטא את הידיים בג'ל אלכוהולי, אבל השימוש התכוף עלול לפגוע בעור הידיים ולגרום לתופעות קשות. רופא עור הסביר באולפן ynet למה זה קורה, איך למנוע את התופעה וכיצד לטפל בה

זו אחת הדרכים העיקריות לבלום את נגיף הקורונה, וכולנו כבר התרגלנו לחטא את הידיים. אבל השימוש התכוף הזה גם גורם לגירוי בעור, גרד ולעתים לבעיות משמעותיות, עליהן מסביר באולפן ynet רופא העור והמין ד"ר גיל טאובר. צפו:

  

 

לדברי ד"ר טאובר, ישנם שני סוגים עיקריים של תגובות עור הקשורות בהיגיינת ידיים: "הסוג הראשון והשכיח ביותר כולל תסמינים כגון: יובש, גירוי, גירוד ואפילו סדקים ודימום. שילוב של תסמינים מסוג זה מכונה דרמטיטיס למגע איריטנטי".

 

הסוג השני של תגובת העור, נקראת דרמטיטיס למגע אלרגי: "התופעה הזו שכיחה הרבה פחות ומייצגת אלרגיה למרכיב כלשהו במוצר המשמש להיגיינת ידיים. תסמינים של דרמטיטיס למגע אלרגי יכולים גם לנוע בין קל ומקומי לחמור וכללי. בצורתו החמורה ביותר, היא עלולה להיות קשורה במצוקה נשימתית ותסמינים אחרים עד אנפילקסיס".

 

שימוש תכוף וחוזר במוצרי היגיינת הידיים, במיוחד סבונים וחומרי ניקוי אחרים כגון תכשירים על בסיס אלכוהול הם בעלי פוטנציאל לגרום לגירוי בעור, אך ד"ר טאובר מסביר שניתן להפחיתו על ידי תוספת חומרי לחות. "בדרך כלל בהתחלה מתלוננים על תחושת יובש או צריבה, עור שמרגיש "מחוספס", ולאחר מכן מופיע אודם, סדקים ואף דמם וכאב".

 

התפרצות הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

איך מתרחשת הפגיעה?

ד"ר טאובר מפרט: "מוצרי היגיינת ידיים פוגעים בעור על ידי גרימת דאנטורציה של חלבוני שכבת הקורניאום, השכבה החיצונית של העור על ידי פגיעה בשומנים בין תאי העור הגורמים להמסת השומנים וירידה בלכידות התאים.

 

"שטיפת ידיים תכופה מביאה להידלדלות הדרגתית של השומנים בשכבות העור השטחיות. בעונות יבשות ואצל אנשים עם עור יבש, הידלדלות השומנים מתרחשת במהירות רבה יותר. פגיעה בעור משנה גם את פלורת העור, וכתוצאה מכך יש סיכון גבוה יותר לזיהום על ידי חיידק הסטפילוקוק.

 

"גורמים נוספים שעשויים לתרום לדרמטיטיס הקשורים לניקוי תכוף של הידיים כוללים שימוש במים חמים לשטיפת ידיים, לחות יחסית נמוכה (הנפוצה ביותר בחודשי החורף בחצי הכדור הצפוני), אי שימוש בקרם ידיים לאחר נטילת ידיים ואף איכות מגבות נייר".

 

השיטות להפחתת השפעות שליליות של חומרי היגיינה

ישנן שלוש אסטרטגיות עיקריות למזעור דרמטיטיס למגע הקשורה להיגיינת הידיים.

1) בחירת מוצרי הגורמים לפחות גירוי;

2) הימנעות ממנהגים מסוימים המגדילים את הסיכון לגירוי בעור;

3) שימוש במוצרי טיפוח מועשרים בלחות לאחר ניקוי ידיים.

 

כאמור, מנהגים מסוימים בהיגיינת הידיים יכולים להגביר את הסיכון לגירוי בעור ויש להימנע מהם. לדוגמה, שטיפת ידיים באופן קבוע עם מים וסבון מיד לפני או אחרי השימוש במוצר על בסיס אלכוהול לא רק שמיותרת, אלא עלולה להוביל להופעה ו/או החמרה של דלקת עור למגע. בנוסף, שימוש בכפפות בזמן שהידיים עדיין רטובות לאחר שימוש בג'ל אלכוהול מגדילה את הסיכון של גירוי בעור. יש לאפשר לידיים להתייבש לחלוטין לפני שימוש בכפפות.

 

שימוש במוצרי לחות לטיפוח עור הידיים

ההשפעה של מוצרי היגיינת הידיים על העור משתנה במידה ניכרת, בהתאם לגורמים כמו מזג האוויר ותנאים סביבתיים. לדוגמה, במדינות טרופיות ובחודשי הקיץ באקלים ממוזג, העור נותר לח יותר מאשר בסביבה קרה ויבשה.

 

התגובה למוצרים השונים משתנה גם לפי סוג העור. במחקר שפורסם, אחיות עם עור כהה דורגו כבעלות עור בריא יותר ופחות מגורה לעומת אחיות עם עור בהיר וגם אחיות ממוצא סיני אובחנו כסובלות הרבה פחות מדרמטיטיס למגע בעור הידיים ממקבילותיהן בעולם.

 

קרמים לכפות ידיים המכילים חומרי לחות, שומנים ושמנים המגבירים את לחות העור ומונעים את הפגיעה בשכבה השומנית של העור מגבירים את לחות העור ושומרים על השומנים בשכבה החיצונית של העור.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
בהלת האלכוג'ל
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים