שתף קטע נבחר

עכשיו: 20 טיפים לשמירה על קשר עם הנכדים

הסיכון הבריאותי לבני הגיל המבוגר הוביל בשבועות האחרונים לריחוק חברתי ובידוד. שתי יועצות מתחום המשפחה נותנות המלצות לשמירה על קשר משפחתי איכותי ומקרב בימים בהם כל אחד בביתו

המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

בימים בהם סבא וסבתא "וירטואלים". ימי הקורונה הביאו איתם אתגרים רבים ואחד מהם הוא שמירה על קשר בין בני המשפחה. בעוד בני הדור הצעיר מסתגלים למצב החדש בקלות, יחסית, אצל מבוגרים רבים מדובר באתגר משמעותי.

 

איריס גרנות, מומחית להתפתחות הילד ולתקשורת איכותית בין הורים לילדים, יועצת להורים ואנשי מקצוע, מרצה ומנהלת מרכז טיפ-טף ושרה זלוף, מטפלת זוגית ומשפחתית נותנות 20 המלצות איך מסתגלים למצב החדש ושומרים על קשר אוהב ותומך בין בני המשפחה.

 

עוד במדור 60 פלוס:

המלצות תזונתיות להפחתת חרדה בימים מתוחים 

צפו: תרגול גופני למבוגרים בבידוד ביתי

במיוחד עכשיו: אשפוז ביתי למען בריאות החולים והצוות הרפואי 

 

קשיש  (צילום: shutterstock)
כלים לשיחה דרך רשת האינטרנט(צילום: shutterstock)
  

3 אפשרויות לשיחה בימי הקורונה

"חשוב לזכור כי כולם מאוד מתגעגעים ויחד עם זאת, הרבה פעמים קשה לגרום לנכדים צעירים להתרכז ולתקשר ללא מגע ותנועה, דרך המדיה, לאורך זמן", אומרת גרנות "אתם מחייגים ואחרי דקה שתיים השיחה מסתיימת או הפעוט הולך למקום אחר".

 

"אני מאוד מקווה שמהר מאוד נוכל כולנו להיפגש אבל בינתיים ישנם כלים לתקשורת שיעודדו את הקטנים להתחבר לשיחה ואפילו לצפות לה וגם כלים בשבילכם, סבא וסבתא איך לתקשר נכון ולבנות שיחה מעניינת עם הנכדודס".

 

גרנות וזלוף ממליצות על שיחות וידאו, "המבט הויזואלי הופך את השיחה לקצת יותר מוחשית ומרגש יותר ומאפשר נושאי שיחה רחבים ומשמעותיים יותר" אומרת גרנות.

 

את שיחות הוידיאו אפשר לקיים דרך אפליקצות שונות, זלוף מסבירה מה ההבדלים בינהם:

שיחת ווידיאו בווטסאפ. "כמעט לכולם יש את אפליקציית השיחות הזו, ובה אפשר לקיים שיחת טלפון או שיחת ווידיאו אחד על אחד". היא אומרת "אין הגבלה לזמן שיחה ומכיוון שהיא נעשית תחת הווטסאפ מדובר בזמן אוויר בחבילת הגלישה שלכם".

 

סקייפ. "אם יש מחשב נייח או נייד בבתים זו אפליקציה מאוד נוחה. היא ממש כמו בטלפון רק עם מסך ורמקול ואפשר לשוחח בה שיחת וידיאו במסך מלא אחד על אחד".

 

זום - ZOOM. "מדובר באפליקציה שמתאימה גם לנייד וגם למחשב והיתרון המשמעותי בה הוא שאפשר לנהל שיחה של כמה אנשים ביחד מכמה מקומות שונים ולראות את כולם מולכם על מסך אחד ולדבר ביחד ממש בדומה למפגש משפחתי. השימוש יהיה נהדר אם יש כמה נכדים בכמה ערים שונות ואף אחד לא יכול להיפגש היום. כדי לקחת בחשבון ששיחה מוגבלת ל 40 דקות, ומתנתקת בסיומם".

 

7 המלצות להתנהלות הורים לנכדים צעירים

גרנות פיתחה גישה שנקראת ה.ב.י.ת - הנותנת כלים לתקשורת מתוך מודעות. על פי גישה זו היא נותנת דגשים והמלצות להתנהלות בזמנים הללו, ראשית היא פונה להורים של ילדים צעירים אשר בתיווך נכון יעזרו לשמור על הקשר בין הנכדים וסבא וסבתא. לפניכם 7 המלצות להתנהלות של הורים, לפי גרנות: 

 

1. הכנה: הכינו את סבא וסבתא לשיחה, ספרו להם משהו שילדיכם עשה היום כדי שיוכלו להתחיל את השיחה עם שאלות או אמירה שמתחברת לעולם של הילד.

 

2. הכנה נוספת: הכינו את הילדים לכך שאתם מתקשרים לסבא סבתא, העבירו להם מסר בהתנהגות שלכם וגם במילים של התרגשות וכייף ואפילו צרו צפייה לשיחה. " עוד מעט נתקשר ונראה את סבתא, אנחנו מתגעגעים אליה והיא מחכה לדבר איתנו".

 

אפשר ליזום גם שיחה אקראית אבל יש סיכוי שהיא תהיה קצרה יותר.

 

3. השתמשו בשפה של הילדים. תקראו לשיחה "זמן משחק עם סבא וסבתא" בואו נשחק עם..ילדים אוהבים לשחק וככל שהחיבור יהיה לעולם שלהם, הם יותר ירתמו לשיחה ויצליחו להתרכז.

 

במיוחד פעוטות שאין להם עדיין מספיק מילים ומספיק כלים לשיחה מילולית.

 

4. שחקו יחד. הכינו מראש משחקים שילדיכם אוהב לשחק בהם, שתפו את סבא וסבתא במשחק ונסו כמה שיותר לשחק ביחד. השתמשו במשפטים שמעודדים קשר ותקשורת לדוגמא, "תראי סבתא, עכשיו אנחנו שמים את הקוביה הירוקה" או "מה דעתך סבא? מה כדאי עכשיו"

 

5. שעת סיפור. ילדים מאוד אוהבים סיפורים, הקטנים יעקבו בכייף אחר הקראה של ספר מוכר,

 

עם הגדולים יותר אפשר להשתעשע ב"סיפורי סבתא", סיפורים שסבתא או סבא ממציאים או מספרים על הילדות של ההורים, זיכרונות מהימים שאמא היתה קטנה.

 

תוך כדי סיפור, חשוב לעצור ולשאול את הילד שאלות.

 

6. זמנים: התאימו את זמן השיחה לסדר היום שלכם ושל סבא וסבתא, חשוב לקיים את השיחה כשילדיכם עירני וגם אתם וכייף לכם לעצור ולשוחח. שיחה כשאתם לחוצים להכין ארוחת ערב או כשהילדדוס עייפים לרוב לא תתארך.

 

7. יש לכם תפקיד! חשוב שתהיו בסביבה ותתווכו את השיחה, מילה שלכם, עידוד יהוו גם דוגמא אישית וגם יעזרו להאריך את השיחה ולקשר בין שני העולמות שמעבר למסך.

 

9 המלצות לסבא וסבתא

"גם לסבא וסבתא יש תפקיד - כמו תמיד", מדגישה גרנות "ככל שתהיו יותר פעילים ועם כלים לתקשורת יש סיכוי שתצליחו יותר לשמור על קשר וזה חשוב לעתידו ולעומקו של הקשר". לפניכם 9 צעדים שסבא וסבתא יכולין לעשות על פי גישת ה.ב.י.ת. של גרנות בשביל תקשורת איכותית.

 

1. תפנו זמן. להקדיש את הזמן רק לשיחה, להיות מרוכזים בשיחה ובילד שאיתו אתם מדברים, בחרו זמן שאתם לא עייפים מידי והילד לא עייף.

 

2. הכנה. שאלו מראש את ההורים, מה הילד עשה היום? חישבו על משהו שאתם רוצים להראות לילדיכם.

 

3. תתחילו בנקודת מבט חיובית. התחילו את השיחה במחמאה, במשהו טוב, גם משהו מובן מאליו תמיד משמח לשמוע. לדוגמא, "אני אוהבת את החולצה שלך", "התסרוקת שלך מאוד יפה", "שמעתי שהצלחת ב..".

 

4. אהבה. המשיכו ברגשות "התגעגעתי", "איזה כייף שאנחנו מדברים".

 

5. שחקו ביחד. התחברו לרעיונות ולמשחקים של הילד, והוסיפו רעיונות משלכם, החמיאו תוך כדי. פחות דיבורים ארוכים ויותר הפעלה. תוסיפו רעיונות בזמן המשחק, תהיו שותפים, תציאו להביא עוד משהו, משחקים בבובה, הציעו להביא אוכל לבובה, משחקים בקוביות? תשתתפו " בואו נשים עכשיו את הקוביה הגדולה.

 

6. התעניינו באמת. הוסיפו התרגשות והתלהבות לכל מה שאתם אומרים.

 

7. ספרו סיפור. סיפורי סבתא, סבא זה תמיד כייף. הצמדו לסיפור מוכר עם הקטנטנים והוסיפו רעיונות יצירתיים עם הגדולים יותר. טבלו בשאלות, כמו : אתה יודע מה קרה עכשיו?

 

8. שימו לב. התאימו את הקצב לילדים ודעו לסיים את השיחה בזמן שאתם או הילד מתעייפים, פעם זה יהיה ארוך יותר ופעם קצר יותר.

 

9. אל תחנכו. הכי חשוב, זיכרו שהמטרה היא הביחד, אל תחנכו, אל תלחצו, פשוט תהנו מהחוויה הרב דורית הזאת.

 

סבלנות, יצירתיות ובלי הפתעות: 4 טיפים של זלוף 

1: עמדו בזמנים: זמן זה חשוב. "הנכדים מצפים לשיחת הטלפון הזו ורוצים לראות אתכם בדיוק כמו שאתם רוצים לראות אותם. אל תתנו להם לחכות". אומרת זלוף "אם קבעתם זמן שיחה וודאו שהכל עובד- המצלמה והמיקרופון ושהילדים נמצאים וזמינים לשיחה. הכנה מראש והתארגנות בזמן תמנע הרבה עוגמת נפש, וזה גם יהפוך לשיחה קבועה ביום או בשבוע שמנהלים ולמשהו שהם יצפו לו בכיליון עיניים, וגם אתם".

 

2: אל תפתיעו אותם. "אם קבעתם זמן עמדו בו! זה לא אומר שאי אפשר להתקשר בין לבין באופן ספונטני אבל תמיד כדאי לבדוק שזה מתאים גם לצד השני. אם אתם ממש מתגעגעים או רוצים לשתף במשהו אז בדקו בהודעה קודם אם אפשר שיחת ווידיאו. אם תתקשרו בהפתעה אתם עלולים להפריע לשגרה שלהם וזה יכול להוביל לשיחה פחות זורמת ונעימה וחבל".

 

3: היו סבלניים. "נכון שהנכדים שלכם רגילים למסך ולשיחות ווידיאו אבל זה מאוד משונה עבורם פתאום לראות אתכם על המסך, ודווקא הגעגועים או הרצון לחבק אתכם יכולים להתבטא בחוסר רצון שלהם לשוחח", אומרת זלוף. 

 

"אל תלחצו עליהם לדבר או לשתף פעולה, מספיק שישבו מול המסך ויקשיבו לכם. הם לא תמיד יודעים איך להגיב וזו סיטואציה שיכולה להיות מביכה עבורם אז אל תעלבו אם הם ייפרדו בלי לומר שלום לפעמים".

 

4: היו יצירתיים. "לנכדים כאמור, בעיקר לצעירים קשה לשתף פעולה", מוסיפה זלוף "אז הניעו אותם לפעולה. הכינו יצירה מראש, שתפו אותם מה עשיתם ביום, קראו להם סיפור שאתם קוראים להם תמיד וספרו להם סיפורים מעניינים. בקשו מהם לצייר לכם ציור או לספר לכם סיפור ושתפו איתם פעולה". 

 

 

רעיון ליצירה עם הנכדים: ינשוף מגלילי נייר טואלט

 

 

המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: Shutterstock
הדרך לשמור על קשר
צילום: Shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים